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Effects of Computer-Assisted Reading Instruction on L2 Hypertext Reading Performance, Reading Speed, Incidental Vocabulary Learning, and On-line Reading Strategy Use

Title
Effects of Computer-Assisted Reading Instruction on L2 Hypertext Reading Performance, Reading Speed, Incidental Vocabulary Learning, and On-line Reading Strategy Use
Other Titles
컴퓨터 보조 읽기 교수가 영어 하이퍼 텍스트 읽기 수행, 읽기 속도, 우연적 어휘학습과 온라인 읽기 전략사용에 미치는 영향
Authors
김혜숙
Issue Date
2008
Department/Major
대학원 영어교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Abstract
컴퓨터 보조 언어 학습에 대한 연구들 가운데에 전자 주석을 통한 단어학습과 웹기반 읽기에 대한 학생들의 인식은 언어 학습에 있어 중요한 주제이다. 컴퓨터를 사용하는 교수법이 학생들의 영어 학습에 도움을 주고 있지만, 웹상에서의 학생들의 읽기 기술을 향상시키고자 하는 목표를 이루는 것에 기여하는지는 명백하지 않다. 어떤 연구들은 학생들이 컴퓨터 보조 읽기 교수를 통해서 전략적인 독자가 되었다고 보고되었지만, 한국 대학생들에게 이 교수법이 효과적인 방법이라는 결과를 제시한 연구는 드물다. 이에 본 연구자는 컴퓨터 보조 읽기 보조 읽기에 긍정적인 영향을 미칠 수 있는지에 대해서 아래와 같은 연구 질문으로 본 연구를 수행 하였다. 첫째, 컴퓨터 보조 읽기 교수 (Computer-assisted reading instruction)하에 시간제한 (time constraint)이 영어 하이퍼텍스트 읽기 수행 (L2 hypertext reading performance), 읽기 속도(reading speed), 우연적 어휘학습(incidental vocabulary learning)과 온라인 읽기 전략사용(on-line reading strategies)에 영향을 주는가? 둘째, 컴퓨터 보조 읽기 교수 하에 학습자의 컴퓨터 선호도(computer preference)가 영어 하이퍼텍스트 읽기 수행, 우연적 어휘학습과 온라인 읽기 전략사용에 영향을 주는가? 셋째, 컴퓨터 보조 읽기 교수 하에 단어 검색 행동 (vocabulary look-up behavior)이 시간제한과 학습자 개인의 컴퓨터 선호도에 따른 우연적 어휘 학습에 영향을 주는가? 넷째, 영어 하이퍼 텍스트 읽기를 포함한 컴퓨터 보조 읽기 교수와 영어읽기를 위한 인터넷 사용에 대한 학습자의 태도는 어떻게 나타나는가? 하는 문제들로 읽기를 수행 시 시간을 제한을 둔 집단과 그렇지 않은 집단으로 나뉘어서 비교 연구하였다. 또한 본 논문은 컴퓨터 보조 읽기 교수 하에 시간제한, 학습자의 컴퓨터 선호도, 단어 검색 행동의 세 가지 각각의 다른 변인에 대해서 분석하였다. 영어 하이퍼텍스트 읽기 수행과 단어시험에 대한 각각의 시험 평균 점수가 컴퓨터 보조 읽기 교수에 대한 웹에서의 읽기 기술과 읽기 속도, 단어 학습에 향상에 효과가 있는지를 탐구 하였다. 설문지와 인터뷰에 대한 자료를 통해 학생들의 온라인 읽기 전략사용, 영어 하이퍼텍스트 읽기가 포함이 되어 진 컴퓨터 보조 읽기 교수법에 대한 태도, 영어 학습을 위한 인터넷 사용을 알아보기 위해서 실험 전과 후를 비교 분석을 하였다. 참여자는 한국 대학생 62명이며, 이들은 한 학기 동안 일반영어강좌를 수강하였다. 학생들은 읽기 기술(reading skill)인, 정보 찾기(scanning), 훑어 읽기(skimming), 그리고 찾아 읽기(search reading)를 수업시간에 컴퓨터를 통해 지도를 받았고 또한 과제로 일주일에 두 번씩 읽기를 수행했다. 학생들은 두 가지의 웹 읽기 과업을 수행하였는데, 첫 번째 과제는 인터넷 정보 모으기 (Internet Scavenger Hunt)와 두 번째 과제인 주어진 웹사이트에서 하이퍼텍스트를 읽고 이해하는 과업이었다. 실험 전에 학생들은 영어로 된 하이퍼텍스트 읽기 수행과 단어에 대한 사전시험을 보았다. 또한 참여자의 일반적인 정보, 온라인 읽기 전략, 컴퓨터 보조 읽기 지도와 영어 하이퍼텍스트 읽기에 대한 태도, 영어 학습을 위한 인터넷 사용에 대한 네 가지 설문지에 대해서 사전 응답하였다. 실험이 끝난 후에, 학생들은 두 가지의 웹 과업에 대한 시험과 단어시험을 보았다. 그리고 실험 전에 조사가 되었던 같은 설문을 실험전과 후를 비교하기 위해서 재 실시되었다. 또한 학생들의 생각을 좀 더 알아보고자, 여섯 명의 학생들과 개별 면담을 실시하였다. 학습자들은 시간제한을 둔 집단과 그렇지 않은 집단으로 나뉘어져서 컴퓨터 읽기에서의 시간제한의 효과를 알아보고자 했다. 시간제한에 대한 결과에서는 하이퍼 텍스트 읽기 수행, 우연적 어휘학습, 읽기 속도, 그리고 온라인 읽기 전략에 있어서 두 집단 간에 유의미한 차이를 보이지 않았다. 그러나 실험 후에 두 집단의 학습자 모두 읽기 속도를 제외한 모든 시험에서 유의미한 향상을 보여주었다. 즉, 학생들은 실험 후에 웹 읽기 수행 및 단어실력의 향상을 보여주었고, 온라인 읽기 전략을 보다 활성화하였다. 컴퓨터 보조 읽기 교수 하에서 어떤 학생들이 더 효과를 볼 것인가를 조사하기 위해서, 학습자 요인 중의 하나인, 컴퓨터 선호도가 분석이 되었다. 학습자의 컴퓨터 선호도에 따라 선호집단과 비 선호 집단으로 나뉘어져 분석이 되었으며, 그 결과 하이퍼텍스트 읽기, 단어 학습, 온라인 읽기 전략에 영향을 주지 않았다. 그러나 실험 후에 선호 또는 비 선호 학생들에 상관없이 웹에서의 읽기 기술과 단어 학습에서의 향상을 보여주었다. 또한 두 집단 모두 실험전보다 온라인 전략을 더 자주 사용하는 것으로 나타났다. 그러나 흥미롭게도 컴퓨터를 비 선호하는 집단은 찾기 과업인 인터넷 정보 모으기 (Internet Scavenger Hunt)에서는 선호집단과 달리 유의미한 향상된 결과를 보여주지는 않았다. 학생들의 우연적 어휘 학습에 대한 검색 행동 행동과 시간제한, 그리고 단어 검색행동과 컴퓨터 선호도와의 교차 효과를 보기 위해서, 단어시험 점수가 분석되었다. 그 결과, 우연적 단어 학습은 단어 검색 행동에 의해서만 영향을 받는 것으로 드러났다. 즉, 주석 어휘를 더 많이 검색을 한 집단이 그렇지 않은 집단보다 점수의 향상을 보여주었다. 그러나 시간제한에 따른 단어 검색 행동과, 컴퓨터 선호에 따른 단어 검색 행동이 우연적 단어 학습에 영향을 주지는 않는 것으로 나타났다. 학습자들의 컴퓨터 보조 읽기 교수에 대한 학생들의 태도에 대한 설문 조사에서는, 대부분 학습자들이 실험 후에 긍정적으로 반응을 보여주었다. 설문지와 개인 면담의 분석결과, 웹에서의 읽기를 하는 동안 시간제한을 주지 않은 집단에서는 영어 하이퍼텍스트 읽기는 재미있고 유용하다라는 유의미한 결과를 보여 주었다. 시간제한을 둔 집단에서는 태도변화가 있기는 했지만 유의미한 결과는 이르지는 못했다. 대부분의 학생들의 영어 읽기를 위한 인터넷 사용에 대한 변화는 실험전보다 좀 더 긍정적으로 나타났다. 심층면담과 주관식 설문을 통해서 학습자들은 영어 하이퍼텍스트 읽기와 컴퓨터 보조 읽기 지도에 대한 장점과 단점을 구체적으로 제시하였다. 본 연구는 영어 하이퍼 테스트 읽기를 포함한 컴퓨터 보조 읽기 지도를 한국 대학 읽기 수업에 통합하여 좀 더 효율적인 학습 도구로서의 활용가능성을 제공하였다. 본 연구의 결과를 바탕으로 읽기 지도에 컴퓨터를 활용한 영어교육에 미치는 긍정적 변화와 교육적 시사점을 제시하였고, 앞으로의 구체적인 활용방안이 강구되도록 제언과 새로운 관점을 본 논문이 제시할 수 있기를 기대한다.;A majority of the research on computer-assisted reading has shown the importance of vocabulary learning through electronic glossing and students' perception about reading on the web or computer-assisted language learning (CALL). Although instruction on computers has been proven beneficial in assisting students in learning English, it does not appear to be clear whether this instruction fulfills the goal of expanding the students' reading skills on the web. Some studies have found that students would be strategic readers through computer-assisted reading instruction (CARI), but few researches have examined whether computer-assisted reading instruction might bean effective method for Korean university learners. Therefore, the current study was conducted to examine whether CARI could affect reading skills and vocabulary learning positively according to the reading condition of time constraints and individual learner's computer preference. In addition, the study sought to investigate the changes of students' on-line reading strategy use and their attitudes towards CARI, including L2 hypertext reading after the experiment. The answers to the following questions suggest pedagogical implications for EFL university students and teachers: (1) whether time constraints in computer-assisted reading instruction affect L2 hypertext reading performance, reading speed, incidental vocabulary learning, and on-line reading strategy use; (2) whether individual learner's computer preference in computer-assisted reading instruction affects hypertext reading performance, incidental vocabulary learning, and on-line reading strategy use; (3) whether learner's vocabulary look-up behavior in computer-assisted reading instruction affects incidental vocabulary learning in accordance to time constraints and individual learner's computer preference; and (4) what students' attitudes towards computer-assisted reading instruction including L2 hypertext reading and changes of the Internet use for L2 reading are. The present study investigated three different independent variables in computer-assisted reading instruction: time constraints, individual learners' computer preference, and vocabulary look-up behaviors. The mean scores of each instrument which was two tests of L2 hypertext reading performance and a vocabulary test, were compared to examine the effects of CARI on improving reading skills and reading speed on the web, and vocabulary learning. Data of survey and interview were also analyzed to find the students' online reading strategy use, attitudes towards CARI including L2 hypertext reading and changes of the Internet use for L2 reading, comparing pre- and post-experiment. The participants were 62 Korean university students enrolled in a General English course. They received instruction in reading skills, scanning, skimming, and search reading in class and also were asked to practice out of class twice a week over the course in a computer environment. They performed two web reading tasks every week: the first task was Internet Scavenger Hunt, and the second task was hypertext reading on given web sites. Before the experiment, the participants took pre-tests of hypertext reading performance and vocabulary. In addition, they responded to the five questionnaires: general information, on-line reading strategy, attitudes towards L2 hypertext reading, the Internet use for L2 reading, and open-ended questions about CARI. After completing the course, the students were asked to take two hypertext reading and vocabulary tests. In addition, the same questionnaires as the pre-experiment were also used to compare the students' use of on-line reading strategies, their perception about CARI including L2 hypertext reading and changes of the Internet use. To investigate the students on a qualitative level, an interview was conducted with six participants. To examine the effects of time constraints in computer reading, the groups were divided into two: a time-constraint group and a no time-constraint group. The results found that the time constraint group did not affect hypertext reading performance, incidental vocabulary learning, reading speed, and on-line reading strategies. However, all the scores with the exception of reading speed in both of the groups were significantly better in the post-stage. In other words, the students improved reading skills on the web, expanded vocabulary knowledge, and facilitated on-line reading strategies in the post-experimental stage more often than those in the pre-experimental stage. Furthermore, in order to investigate which group would receive more benefits in CARI, one of the learners' individual factors, computer preference, was analyzed. The results showed that there were not any significant differences in hypertext reading performance, incidental vocabulary learning, and on-line reading strategy use by the degree of the students' computer preference. Both groups, however, presented improvement in general reading skills on the web and vocabulary learning. They also used on-line reading strategies more frequently in the post-stage compared to the pre-stage. Interestingly, however, the students who disliked working on computers did not obtain a significantly better improvement in search-and-find web reading task, Internet Scavenger Hunt, which was contrary to the results of the computer preference group. To examine the students' incidental vocabulary learning by interaction effects between time constraints and vocabulary look-ups, and those between computer preference and vocabulary look-ups, vocabulary test scores were analyzed. With the learners' vocabulary look-up behaviors, incidental vocabulary learning was found to be affected by the students' look-ups. That is, the students who clicked glossing words showed high scores than those who did not. However, none of the interaction effects between vocabulary look-up behavior and other variables, time-constraint and computer preference, were found to be significant. Considering the students' perception of the CARI through the questionnaires and in-depth interview, the students usually responded more positively after the experiment. The time-constraint group perceived that L2 hypertext reading was interesting and useful, while the no time-constraint group were not as positive as the time-constraint group. Another result by the survey found that the students changed their Internet use for L2 reading in more beneficial ways. In the results of the in-depth interview, the benefits and drawbacks of the CARI including L2 hypertext reading tasks were stated. Specifically, the participants reported they experienced that hypertext reading on the web was fun and interesting with various topic and updated texts. However, they felt that it was not easy to read on the computer screen due to problems related to eye strain. The present study, thus, suggested that educators should integrate computer-assisted reading instruction including L2 hypertext reading into Korean university reading classes. Based on the findings of the study, implications for this instruction and future research were suggested. The present study is expected to provide practical use of hypertext on the web for EFL reading and new perspectives on computer-assisted reading.
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