View : 618 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author이혜림-
dc.creator이혜림-
dc.date.accessioned2016-08-25T06:08:23Z-
dc.date.available2016-08-25T06:08:23Z-
dc.date.issued2008-
dc.identifier.otherOAK-000000049834-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/184071-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000049834-
dc.description.abstract본 연구는 면담을 통하여 역사 및 역사교육에 대한 유치원 교사들의 인식을 알아보는 것에 목적이 있다. 이를 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 유치원 교사가 인식하는 역사의 의미는 무엇인가? 2. 유치원 교사가 인식하는 역사교육은 무엇인가? 3. 유치원 교사가 인식하는 유아기 역사교육은 어떠한가? 본 연구의 참여자는 현재 공립이나 사립 유치원에서 근무하고 있으며, 교육 경력 3년 이상의 경험을 가진 10명의 교사들이었다. 연구방법으로서 면담을 주된 자료수집 방법으로 하여 2008년 3월 5일부터 4월 3일까지 교사당 한 차례의 면담을 실시하였고, 면담 이후 전화나 e-mail을 통하여 추가적인 대화가 이루어졌다. 수집된 자료의 분석은 Bogodan과 Biklen(2006)이 제시한 절차에 따라 전사 및 자료의 통합, 영역 분석, 자료 범주화, 범주화 분석, 의미 해석의 단계로 진행되었다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유치원 교사들은 역사의 의미를 나라마다 전승되는 문화의 총체, 보편적으로 인정되는 과거의 사실, 시간의 흐름에 따른 변화 과정으로 인식하였다. 대부분의 교사들은 역사의 의미를 국가적 차원에서 접근하여 정의하고자 하였으나 시간, 변화와 같은 역사가 가지는 기본적인 속성에 초점을 두어 의미를 구성하려는 측면도 있었다. 둘째, 유치원 교사들은 역사교육을 역사에 대한 교육과 역사를 통한 교육으로 인식하였다. 우선 역사교육을 역사 자체에 대해 교육하는 것이라고 보는 관점에서는 교사들이 역사를 무엇으로 인식하는가에 따라 역사교육의 의미도 다르게 나타났다. 역사를 국가적 차원에서 전승되는 문화나 과거의 역사적 사실에 관한 것으로 보는 경우, 역사란 우리나라 사람으로서 마땅히 알아야 할 교양이나 기본 상식이므로 그 자체를 알게 하는 것이 역사교육이자 역사교육의 목적이 된다고 인식하였다. 이에 비해 역사를 시간의 흐름에 따른 변화 과정으로 보는 경우에는 시간과 변화의 개념을 알게 하는 것이 역사교육이라고 인식하였다. 다음으로 역사교육이 역사를 통해 교육하는 것이라고 보는 관점에서는 역사를 역사교육의 수단으로 인식함으로써 역사교육을 통해 얻게 되는 다른 교육적 가치들을 언급하였다. 교사들은 역사교육이 우리 삶의 본보기이자 교훈이 된다고 보았으며, 우리나라 역사를 통해 긍정적인 민족정체감을 형성할 수 있다고 보았다. 또한 역사교육을 통해 시간의 흐름 속에서 존재하는 자기를 이해하고 나아가 세계를 이해하는 사고력을 기를 수 있다고 인식하였다. 셋째, 유아기 역사교육에 대한 유치원 교사들의 인식은 그 내용과 방법에 대한 인식을 기준으로 하여 포용적 입장과 제한적 입장으로 나누어졌으며, 두 관점이 혼재된 입장도 있었다. 포용적 입장에서는 유아기 역사교육이 유아에게 필수적으로 중요한 의의를 가진다고 인식하고 시간, 변화와 연관되는 모든 활동이 역사교육이 될 수 있다고 보았다. 따라서 유아기 역사교육은 생활 속에서 지속적으로 이루어질 수 있으며, 일상적인 활동을 통해서도 역사교육을 실시할 수 있다고 인식하였다. 반면, 제한적 입장에서는 역사교육의 필요성은 인식하되, 역사교육이라는 용어 자체를 다소 회의적으로 보았다. 또한 유아기 역사교육의 범위를 국가적 차원의 역사에 대한 내용으로 제한함으로써, 실시에 있어서도 일부 활동에 국한시켜 인식하는 모습을 보였다. 그러나 교사들의 인식이 위 두 가지 입장 중 어느 하나로 대표되지 못하고 혼재된 상태로 드러나기도 하였다. 교사들은 면담 과정에서 자신의 입장을 전환하거나 혹은 모순되게 두 입장 사이를 오가는 양상을 나타내었다.;The purpose of this research was to understand kindergarten teachers’ perception about the history education through interviews. Detailed issues are as follows: 1. What is the meaning of history that kindergarten teachers perceive? 2. What is history education that kindergarten teachers perceive? 3. How do kindergarten teachers perceive history education in early childhood? Participants of this research were 10 teachers currently working for either public or private kindergartens with the educational career over 3 years. Using interviews as the main method of the research, an interview was executed for each teacher from March 5, 2008 to April 3, and further conversations were executed via telephone or e-mail after the first interview. Analysis of research data followed the process of transfer, area analysis, placing under category of data, analysis of placing under category, and meaning interpretation Bogodan and Biklen(2006) suggested. Results of this research are as follows: Firstly, kindergarten teachers perceived the meaning of history as a combination of culture transmitted from generation to generation in the nation, generally acknowledged facts about the past, and a changing process following the passage of time. Although most teachers tried to define the meaning at the national level, they also organized the meaning along with the basic characteristics such as time and changes that history is composed of. Secondly, kindergarten teachers acknowledged the history education as education about history and education through history. From the view point of seeing the history education as education about history itself, teachers had different kinds of meanings and objects, according to how to define history beforehand. In the case of seeing history as a culture transmitted nationally or as a fact that happened in the past, teachers perceived that getting to know history itself is history education and goal of history education as well, since history is like basic education and common sense in this case. On the other, in the case of seeing history as constantly changing progress along with the flow of time, they thought helping kids learn concepts of time and changes is history education. In addition, in the case of regarding the history education as education through history, teachers mentioned other educational values which are available only by considering history as a means for history education. They thought the history education provides examples and lessons about our life, and asserted that positive national identity can be created by history of the nation. Moreover, they perceived that children can have thinking power to understand themselves in the flow of time and, more extensively, in the world, through history education. Thirdly, kindergarten teachers’ perception about the history education in early childhood was divided into comprehensive position and limited position, by the standard of the contents and methods of history education. There was also confused position. In the comprehensive position, teachers thought the history education inevitably has an important meaning to small children, and perceived that all activities related to time and changes are to be included as history education. Thus, they argued that the history education in early childhood can be constantly done in daily life, and daily activities are enough for historical education. On the other hand, in the limited position, although teachers perceived the significance of history education, they took a dim view of the term ‘history education’. Furthermore, by limiting the range of the history education in early childhood to the national history, they seemed to limit the notion of activities in practice as well. However, teachers’ perception was not fully represented either as the comprehensive or as the limited position, but shown as the confused position of the two. In the progress of the research, teachers seemed to change their previous position or get confused between the two positions inconsistently during the interview.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅶ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구 문제 = 3 Ⅱ. 이론적 배경 = 4 A. 역사교육 = 4 1. 역사 및 역사교육의 의미 = 4 2. 역사교육의 목적 = 7 B. 유아기의 역사교육 = 8 1. 유아기 역사교육의 필요성 = 8 2. 유아기 역사교육의 내용 = 10 3. 유아기 역사교육의 교수·학습방법 = 17 C. 관련 연구 = 19 Ⅲ. 연구 방법 = 22 A. 연구 참여자 = 22 1. 연구 참여자 선정 = 22 2. 연구 참여자에 대한 윤리적 고려 = 23 B. 연구 방법 및 절차 = 24 1. 예비 연구 = 24 2. 본 연구 = 25 C. 자료 분석 = 26 Ⅳ. 연구 결과 및 해석 = 28 A. 유치원 교사가 인식하는 역사의 의미 = 28 1. 나라마다 전승되어 온 문화의 총체 = 28 2. 보편적으로 인정되는 과거의 사실 = 31 3. 시간의 흐름에 따른 변화 과정 = 34 B. 유치원 교사가 인식하는 역사교육 = 36 1. 역사에 대한 교육 = 36 2. 역사를 통한 교육 = 38 C. 유치원 교사가 인식하는 유아기 역사교육 = 41 1. 포용적 입장 = 42 2. 제한적 입장 = 48 3. 혼재된 입장 = 55 Ⅴ. 논의 및 결론 = 59 A. 논의 = 59 B. 결론 및 제언 = 66 참고문헌 = 69 부록 = 74 ABSTRACT = 80-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent822066 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title역사교육에 대한 유치원 교사의 인식-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedKindergarten Teachers' Perception about the History Education-
dc.creator.othernameLee, Hye Rim-
dc.format.pageviii, 82 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 유아교육학과-
dc.date.awarded2008. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE