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유치원 교사의 직장이동경로 분석

Title
유치원 교사의 직장이동경로 분석
Other Titles
A Study on Analysis Career Paths of Kindergarten Teachers
Authors
박윤경
Issue Date
2008
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 유치원 교사의 직장이동경로가 어떠한지, 유치원 교사의 직장이동이 관련 변인에 따라 어떻게 나타나는지에 대해 알아보는 것을 목적으로 한다. 이와 같은 목적을 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 유치원 교사의 직장이동경로는 어떠한가· 2. 유치원 교사의 개인적 변인(연령, 학력, 교사경력)에 따라 직장이동경로는 어떻게 나타나는가· 3. 유치원 교사가 현재 근무하고 있는 기관유형(국·공립, 사립)에 따라 직장이동경로는 어떻게 나타나는가· 본 연구의 대상은 서울·경기 지역 유치원 교사 156명이다. 연구도구는 문헌과 선행연구를 참고하여 연구자가 자체 제작한 직장탐색활동, 입직, 이직에 관한 내용으로 구성된 질문지이다. 유치원 교사의 직장이동경로를 분석하기 위해 자료 분석은 빈도분석을 실시한 후 가장 높게 나타난 빈도수를 연결하여 나무구조(Tree)로 도식화하여 나타내었다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유치원 교사의 직장이동경로는 직장탐색활동, 입직, 이직과 같은 과정의 반복으로 이루어졌다. 유치원 교사의 직장이동을 종합하여 살펴보면 다음과 같다. 유치원 교사의 직장탐색활동에 대해 살펴보면, 유치원 교사는 직장을 탐색 할 때 직장이동횟수가 증가할수록 공식적인 방법을 이용하여 직장을 구하는 빈도가 높게 나타났다. 또 유치원 교사는 직장을 구하기 위해 주로 ‘학점관리’, ‘취업정보 알아봄’, ‘교사자격증 이외의 자격증 취득’과 같은 요소들을 준비하는 것으로 나타났다. 유치원 교사의 직장이동횟수가 증가할수록 취업을 위해 교사는 어떠한 준비도 하지 않는 것으로 나타났다. 유치원 교사는 ‘사립 개인 유치원 1~2개소’에 지원하여 ‘사립 개인 유치원 1~2개소’로부터 채용제안을 받고 있었다. 조사 중 교사가 지원한 기관보다 더 많은 기관에서 채용제안을 받는 경우가 나타났는데, 이는 직장을 탐색할 때 교사가 적극적으로 직장을 탐색하지 않아도 교사는 비공식적인 경로를 통해 채용제안을 받는 것으로 분석된다. 유치원 교사의 입직에 대해서 살펴보면, 입직 당시 교사의 직위는 ‘담임교사’가 많았지만, 직장이동횟수가 증가할수록 교사의 직위는 ‘주임교사’가 많았다. 교사는 주로 ‘근무조건이 좋아서’, ‘개인적인 특성에 부합하여’와 같은 이유로 직장을 선택하였다. 교사가 한 기관에서 근무한 기간을 살펴보면 보통 ‘1년 이상 2년 미만’ 근무하는 경우가 많이 나타났다. 유치원 교사의 이직에 대해 살펴보면, 교사는 주로 ‘근무조건이 좋지 않아서’, ‘통근거리가 멀어서’와 같은 이유로 이직하는 것으로 나타났다. 직장이동횟수가 적은 교사일수록 이직의 이유는 다양하게 나타났다. 교사는 이직 시 공백 기간 없이 다음 직장으로 이직하는 경우가 많았다. 둘째, 유치원 교사의 개인적인 변인에 따른 직장이동경로를 분석하면 다음과 같다. 교사의 연령에 따른 직장이동경로를 살펴보면, 20세 이상 25세 미만의 교사, 35세 이상의 교사의 경우 주로 비공식적인 방법를 이용하여 직장을 탐색하는 것으로 나타났다. 교사의 학력에 따른 직장이동경로를 살펴보면, 직장을 탐색할 때 4년제 대학을 졸업한 교사가 2·3년제 대학을 졸업한 교사보다 더 다양한 방법을 사용하여 직장을 탐색하는 것으로 나타났다. 또한 교사가 지원한 직장의 유형을 살펴보면, 4년제를 졸업한 교사가 2·3년제를 졸업한 교사보다 다양한 유형의 기관에 지원하여 다양한 유형의 기관으로 입직하는 것으로 나타났다. 교사의 경력에 따른 직장이동을 살펴보면, 교사 경력이 많을수록 다양한 방법을 사용하여 직장을 탐색하는 것으로 나타났다. 5년 이상의 경력을 가진 교사의 경우 네 번째 직장이동까지 직장이동횟수가 증가할수록 공식적인 방법을 사용하여 직장을 탐색하는 경우가 많았으나, 마지막 다섯 번째 직장이동에서는 교사가 직장을 탐색할 때 친구, 친지 소개와 같은 비공식적인 방법을 이용하여 직장을 구하는 경우가 많은 것으로 나타났다. 교사의 경력에 따른 입직 이유를 살펴보면, 3년 이상의 경력을 가지고 있는 교사는 직장 이동에 상관없이 ‘근무조건’을 중요시 하는 빈도가 높았고, 5년 이상의 경력을 가진 교사는 직장이동 시 ‘근무조건’과 ‘보수’를 중요시 하는 것으로 나타났다. 셋째, 유치원 교사가 현재 근무하고 있는 기관유형에 따른 직장이동경로를 분석하면 다음과 같다. 국·공립 유치원 교사의 경우 직장이동에 관계없이 ‘국가고시’와 같은 공식적인 경로를 통하여 직장을 탐색하는 것으로 나타났다. 사립 유치원 교사의 경우 직장이동횟수가 증가할수록 다양한 공식적인 이동경로를 통해 직장을 구하는 것으로 나타났다. 또 교사가 직장을 구하기 위해 준비한 점을 살펴보면 국·공립 유치원 교사의 경우 ‘임용고시’를 준비하는 경우가 많았고 사립 유치원 교사의 경우 ‘취업정보를 알아봄’, ‘학점관리’, ‘교사자격증 이외의 자격증 취득’과 같은 요인을 준비하는 것으로 나타났다. 교사가 현재 근무하는 기관유형에 따른 입직과 이직의 이유를 살펴보면 국·공립 유치원 교사는 ‘개인적인 특성에 부합하여’ 기관에 입직하여 ‘근무조건이 좋지 않아서’이직하는 경우가 많았고, 사립 유치원 교사는 ‘근무조건이 좋아서’ 입직하여 ‘근무조건이 좋지 않아서’ 이직하는 경우가 많이 나타났다.;The objective of this study is to analyze career paths of kindergarten teachers and to suggest career directions to kindergarten teachers. To achieve such objective, the following considerations were set: 1. How are career paths of kindergarten teachers? 2. How do personal factors (ages, academic backgrounds, teaching experiences) affect on the career paths of respective kindergarten teacher? 3. How do the types of kindergartens (national/public, private), which teachers are currently employed, affect on the career paths of respective kindergarten teachers? This study was conducted through a questionnaire survey of 156 kindergarten teachers in Seouland Kyonggi areas on job searching activities, entering into a job, and changing a job. To analyze data on the career paths, a frequency analysis was used and a tree diagram was made to visualize kindergarten teachers’ career paths. The study results are as following: First, the career paths of kindergarten teachers were repeated in a pattern of job searching, entering into and changing. In terms of job searching of kindergarten teachers, the more ateacher changed jobs, the more frequently she/he uses an official method. The preparations to be a kindergarten teacher, "GPA management," "job searching" and "acquiring other licenses than a teacher’s license" took higher ranks. The more frequently they move, the more number of them do "no preparation." Also, kindergarten teachers applied one or two private kindergartens and frequently received offers by one or two private kindergartens. During the survey, we found that kindergarten teachers receive offers by the more numbers of kindergartens than they applied, clearly demonstrating the current lack of kindergarten teachers. Much more frequently, kindergarten teachers started at private kindergartens. Frequently, their initial position was a class teacher, but soon they moved up becominga teacher in charge. Teachers moved to a new job mainly because the new one had a better working environment or because it met the "individuality" of applicants. These reasons were ranked highlyregardless of the numbers of job movements. In terms of movement, a large number of teachers left the previous kindergartens because of a poor working environment and commuting distance.The less frequently they moved, the more various reasons were presented. When changing a job, mostly there was no time gap between the jobs. Second, the analysis of the career paths according to personal factors is as follow: Depending on ages, between ages of 20 to 25 and ages over 35, they search for jobs through unofficial routes. In accordance with academic backgrounds, teachers with bachelor’s degree have more diverse methods to find a job than teachers with associate degree. Depending on working experiences, those with over fiveyears of experience found their job more frequently in official methods up to four times, and then tend to find the fifth job more frequently through unofficial methods such as referral. For reasons in regard to the change of job, teachers with over three years of experience moved due to a better working environment, while those with over five years of experience moved because of a better pay and better working environment. Third, the analysis of career paths according to the types of kindergarten is as follow: Teachers of private kindergartens used more various official methods to find a new job as the number of their movement increases, while frequently teachers of national/public kindergartens search for a job through official methods such as a national examination. And, the preparations for employment of private kindergarten teachers in higher ranks were "job search," "GPA management," and acquiring other licenses than a teacher’s license while those of national/public kindergartens mostly prepared to take a national examination. In terms of the reasons for entering and changing a job, private kindergarten teachers took working environments seriously while national/public kindergarten teachers attached great importance to fulfillment for individualities when entering, as well as working environments when changing a job.
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