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조선 전기 왕릉 石人·石獸 연구

Title
조선 전기 왕릉 石人·石獸 연구
Other Titles
A Study of Stone Statues at Royal Tomb of the First Half of Joseon Dynasty
Authors
이정선
Issue Date
2008
Department/Major
대학원 미술사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
황제와 왕의 陵 또는 일반 墓에는 石人, 石獸, 石柱, 石燈, 床石 등의 石物을 조각하여 세워놓는다. 이것은 능역을 더욱 장엄하게 조성하여 생전의 삶에서 누렸던 피장자의 신분과 권위를 상징하고자 하였을 뿐만 아니라, 조상에 대한 후손들의 효도의 표현이기도 하다. 특히 여러 석물 중 석인ㆍ석수는 死後의 세계와 외부의 사악한 침입으로부터 피장자의 영혼을 안전하게 보호하고자 陵墓 앞에 세워졌다. 또한 역대 왕과 왕비들의 무덤인 王陵의 석물은 先代의 왕에게 물려받은 王位에 대한 정통성을 인정받고 왕의 權威를 상징하는 의미도 더하게 된다. 석물은 중국 漢代 이래 널리 보급되어 唐代에 제도로 정형화되었고 피장자의 신분과 위계에 따라 차이를 두어 능묘 앞에 조성하였다. 석물제도는 한 나라의 사회ㆍ정치를 비롯하여 나라의 기틀이 되는 禮制와도 깊은 연관이 있어 새로운 나라가 건국되고 예제를 정비할 때마다 石人ㆍ石獸의 종류와 수량이 민감하게 변화하였다. 우리나라는 통일신라시대에 중국 唐 제도의 영향을 받아 왕릉제도가 확립되어 석인ㆍ석수를 조성하기 시작하였다. 또한 고려의 왕릉제도는 恭愍王代에 宋代 제도를 근본으로 하여 새롭게 정립되었으나 북송 황제릉과는 일부 다른, 새로운 도상으로 완성되었다. 조선 건국 후 健元陵, 厚陵, 獻陵은 고려 현정릉의 형식을 계승하여 조성되었으나, 禮制가 정비된 世宗代에 들어 高麗와 宋代 제도를 근본으로 한 조선의 독자적인 왕릉제도가 확립되었고 석인ㆍ석수의 도상과 형식이 완성되었다. 조선 前期에 禮制와 王陵制度가 정비ㆍ확립되는 과정은 『朝鮮王朝實錄』에 자세하게 기록되어 있다. 國葬에 관련된 모든 의례와 절차를 비롯하여 왕릉 조성 役事를 감독하였던 管理들도 『조선왕조실록』을 통해 확인할 수 있다. 石人과 石獸를 비롯한 石物制度는 예제와 함께 확립된 왕릉제도를 통하여 규정되었고 왕릉 조영을 감독하였던 여러 인물들은 석물에 나타난 형식과 양식의 전통을 이어갔다. 석물의 규정과 감독자들의 계보, 석물의 형식은 조선 전반을 거쳐 지속되었고 양식은 일부 변화되었다. 이에 조선 전기의 석인ㆍ석수를 세 시기로 나누어 살펴볼 수 있다. 1기는 太祖가 조선을 건국한 시기부터 世宗 前期까지로, 고려의 제도를 계승하였던 시기이다. 고려 공민왕대의 현정릉 제도를 그대로 따라 왕릉을 조성하였고 현정릉을 감독하였던 金師幸의 영향을 받은 朴子靑이 건원릉과 헌릉을 감독하였다. 이 시기에는 健元陵, 厚陵, 獻陵이 조성되었고 石馬를 제외한 文石人, 武石人, 石羊, 石虎가 봉분 주변과 앞에 세워졌다. 석인ㆍ석수의 표현이 사실적이고 자연스러우며 세부묘사가 섬세하다. 2기는 世宗 後期부터 中宗 前期의 시기이다. 세종대에 들어 예제 정비를 위한 古制연구가 활발히 진행되었고, 조선의 禮制는 고려의 제도를 바탕으로 하고 고제였던 唐ㆍ宋의 제도를 준용하여 完備되었다. 특히 조선 왕릉의 석물제도는 고려 현정릉의 석인ㆍ석수의 圖像과 수량을 바탕으로 하여 北宋 皇帝陵格에 맞추어 石馬를 추가하였다. 이렇게 완비된 조선의 예제는 『世宗實錄』「五禮」, 『國朝五禮儀』가 편찬되면서 후대 왕릉 조성에 지표가 되었고 석물제도와 왕릉의 석인ㆍ석수도 전형적인 형식과 양식으로 확립되어 후대에 계승되었다. 세종 24년(1442)에는 건원릉, 후릉, 헌릉에 석마를 추가하였고 완비된 왕릉제도로는 세종의 (구)영릉이 처음 조성되었다. 顯陵, 光陵과 昌陵, 宣陵이 조영되었고 英陵이 천장되었다. 세종대에는 李?이 왕릉조성을 감독하여 지휘하였고 이후 鄭?, 盧思愼, 具致寬, 金□, 金國光, 徐居正, 李世佐가 활동하였다. 괴체감과 위압감이 느껴지도록 세워진 (구)영릉과 달리 광릉과 창릉, 영릉에서는 사실적인 신체구조와 안정감있는 비례로 조성되었으며, 선릉에서 다시 자연스러운 인체표현은 사라지고 경직되고 도식화된 석인ㆍ석수로 표현되었다. 3기는 中宗 後期부터 宣祖代까지로, 靖陵, 孝陵, 康陵, 穆陵 등이 조성되었다. 조선 예제의 典例가 되는 『국조오례의』를 통해 확립ㆍ계승된 왕릉의 석인ㆍ석수는 2기의 석물보다 더욱 양식화, 도식화되어 경식된 모습을 띠게 된다. 또한 중종 13년(1518)에 『大明會典』이 明으로부터 들어오면서 조선의 예제는 明의 제도의 영향을 받게 되었고 中宗 後期부터는 五禮도 개정되어 변화되었다. 이에 따라 석물에도 형식적인 변화가 생기게 되어 무석인의 갑주에서 새로운 복식 표현이 등장하였고, 이는 정릉 천장 이후 조영된 효릉, 강릉, 목릉의 석인상에 계속 이어져 나타난다. 朝鮮 前期 王陵의 석인과 석수는 고려 현정릉을 바탕으로 세종대에 새롭게 확정된 도상이 엄격한 제도와 전통으로 지켜져 태조 건원릉부터 선조 목릉까지 변함없는 형식으로 전개되었다. 석물로써의 石人과 石獸는 한 국가의 통치이념과 사상, 학문, 법제, 외교정책 등이 실존하는 인간과 동물에 투영된 궁중미술의 또 다른 형태이다. 따라서 先王이 死後에 머무는 왕릉의 석인ㆍ석수는 왕실의 미술로써 엄격한 전통을 따라 철저한 계획 하에 통제되어 제작되었으며, 당대의 시대상을 반영하여 그 흐름을 같이 하고 있다는 점에서 미술사적 의의가 크다.;Stone statues such as stone men, stone animals, stone columns, and stone tables are placed in front of royal tombs or regular tombs. By placing a statue in front of the tomb, it not only gave the tomb site a majestic look, but also symbolized and portrayed the life of the deceased during his/her lifetime, and it also allowed the sons to fulfill one's filial duty. In order to protect the deceased from evil spirits and after life, stone statues such as stone men and stone animals guarded the royal tomb. Moreover, for royal tombs engraving past Kings and Queens, stone statues were especially significant in symbolizing a King's authority and succession to the throne. First introduced from China's Han(漢) dynasty, the placing of stone statues in front of tombs became ordinary by the Tang(唐) dynasty. Depending on the social status and rank of the deceased, there were differences in the types of stone statues placed. Starting from Han dynasty's society and politics, ritual institutions that were the basis of a country had strong influence, that when a new country was established, the quantity and variety in stone statues changed. Similarly, during the Koryo(高麗) dynasty, King Gongmin(恭愍王) era based on the Song(宋) dynasty's royal tomb culture tried to introduce this culture. However, the tomb style is very different from Northern Song(北宋)'s royal tomb. With the founding of the Joseon(朝鮮) dynasty, the authority of the King was reconsidered and during the Sejong era, the royal tomb culture was established based on the Koryo and Song royal tombs. This allowed the completion of the iconography and form of stone men and stone animals. In early Joseon, the process of the ritual institution and royal tomb culture being established was recorded in the 『The Annals of the Joseon Dynasty(朝鮮王朝實錄)』. Ceremony and procedures relating to the national funerals and directors who directed the building of the tombs can be verified by『The Annals of the Joseon Dynasty』. Stone statues culture was regulated under established royal tomb cultures, and people who have directed the construction of royal tomb have succeeded the tradition of forms in stone statues. Regulation of stone statues, genealogy of directors, forms of stone statues continued until the first half of the Joseon dynasty with some changes in style. Stone men and stone animals can be divided into three phases. The first phase was a period when the dynasty succeeded Koryo dynasty‘s system, and begins from when King Taejo(太祖) established Joseon dynasty until the first half of the Sejong years. Joseon royal tombs followed the system Hyeonjeongreung(the royal tomb of King Gongmin of the Koryo Dynasty, 玄正陵), and Park Jacheong(朴子靑) who was influenced by Kim Sahaeng(金師幸), the director and creator of Hyeonjeongreung, directed the Geonwonreung(the royal tomb of King Taejo of the Joseon Dynasty, 健元陵) and Heonreung(the royal tomb of King Taejong, 獻陵). During this period, Geonwonreung, Hureumg(the royal tomb of King Jeongjong, 厚陵), Heonreung was established, and with the exclusion of stone horse(石馬), the sculptures of scholarly officials(文石人), the sculptures of military officials(武石人), stone sheep(石羊), stone tiger(石虎) was made. Stone men and stone animals are expressed realistically and naturally, with depiction of details being delicate. The second phase starts from late Sejong(世宗) to early Joongjong(中宗). During the Sejong years, ancient system studies for ritual institution were actively done, and Joseon dynasty's ritual institution was based on Koryo's system was perfected by applying the systems of the Tang and Song dynasty. The stone statue culture of Joseon's royal tomb were based on Koryo's Hyeonjeongreung stone statues, and the stone horse was added based on Northern Song's Emperor. With the compilation of 『The Annals of King Sejong(世宗實錄)』「Five Rites(五禮)」and 『The National Five Rites(國朝五禮儀)』, this became the prototype for later tombs, and the style and form for stone statues were established, succeeding in later years. In Sejong year 24(1442), the stone horse was added in the tombs of Geonwonreung, Hureumg, and Heonreung, and was first used in old Youngreung(the royal tomb of King Sejong, 舊 英陵) after the royal tomb culture was perfected. Hyunreung(顯陵), Gwangreung(光陵), Changreumg(昌陵), and Sunreumg(宣陵) was built, and Youngreung moved. In the Sejong years, Yi Cheon(李?) directed the building of royal tombs, and Jeong Bun(鄭?), Roh Sashin(盧思愼), Gu Chigwan(具致寬), Kim Chil(金?), Kim Gookgwang(金國光), Suh Guhjung(徐居正), Yi Sejwa(李世佐) followed his steps. Different from Old Youngreung, which was built in a gigantic statue and overpowering Gwangreung, Changreumg, and Youngreung were proportionally built with realistic physical structure and stability. The naturalness shown in stone statues of Sunreumg disappeared, and stone statues were expressed rigidly and graphically. The third phase starts from late Joongjong to Seonjo(宣祖) years, and Jeongreumg(靖陵), Hyoreumg(孝陵), Gangreumg(康陵), Mokreung(穆陵) was built. Preceded stone statues became more stylized and graphing showing stiff aspects, and this style became established through the 『The National Five Rites』. However, in Joongjong year 13(1518) 『The Collected Codes of Great Ming(大明會典)』was imported from China, and Joseon accepted the system of Ming(明) dynasty influencing Joseon dynasty's five rites, established by 『The Law for King Sejong』and 『The National Five Rites』, and the five rites were altered and revised. Following this, starting from late Joongjong, there were changes in form, and expression of clothing appeared in the helmet and armor in the sculptures of military officials. This expression continued in stone men in tombs built after Jeongreumg's move such as Hyoreumg, Gangreumg, Mokreung. Similarly, stone men and stone animals that were formed during early Joseon dynasty royal tombs followed the iconography introduced in Koryo dynasty's Hyeonjeongreung, producing stone statues based on this tradition from Geonwonreung to Mokreung were produced without change. Stone men and stone animals of stone statues representing and reflecting a country's principle and ideology in governing, literature, legislations, international politics was another form of royal art reflecting. Therefore, for the late King that will be living the royal tomb in his after life, stone men and stone animals were produced under strict rule and planning of the royal tradition. As a form of royal art, stone statues reflected the phases of time of a particular period, and the art historical meaning of the statues is great.
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