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유아들의 자발적인 음악적 행동에 대한 문화기술적 연구

Title
유아들의 자발적인 음악적 행동에 대한 문화기술적 연구
Other Titles
An Ethnographic Study about the Children's Spontaneous Musical Behaviors
Authors
곽진이
Issue Date
2008
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is to deeply understand the children's spontaneous musical behaviors in the daily routine at kindergarten. The study analyzed the children's spontaneous musical behaviors and the factors which have influence on the spontaneous musical behaviors with an ethnographic method. The subject matters to discuss are as follows: 1. How do the children generate spontaneous musical behaviors in the daily routine at kindergarten? 2. What are the factors which have influence on the children's spontaneous musical behaviors? The research was conducted at JongDalSae, a full-day class of HaEun kindergarten, which is located in Seoul. Twenty-four children who are 4 to 5 years old of mixed age group and 2 teachers were subjects of the research. The data for this research were collected from July 11th, 2007 to October 2nd, 2007, using 20 participating observations, formal and informal interviews, documentation, photographing, videotaping, and survey from parents. A filed jotting and recording contents were reconstructed by a transcription and songs sung by children were converted into MP3 file. The collected data were coded and categorized for analysis as Bogdan and Biklein(2006) suggested. The results from the research are as follows: First, spontaneous musical behaviors of JongDalSae class was classified by expressing musical sound, making musical sound, and appreciating musical sound. Expressing musical sound included vocalising, humming, and singing. The type of songs sung by children were classified as scat, chant, and song. Making musical sound included using physical expression such as clapping and whistling, various materials in the classroom, and instruments provided in the music area. Appreciating musical sound was divided into listening, understanding, and evaluating. Second, the factors which have influence on the children's spontaneous musical behaviors of JongDalSae were individual needs, physical environment, and social environment. The children of JongDalSae class have shown the musical behaviors due to individual needs such as the cue of things they need to do, expression and control of emotion, communication, and exploration of imagination. All physical environment have influence on children's musical behaviors. The social environment such as parents, friends, teachers, electronic media, and learning community also have an effect on the children's spontaneous musical behaviors. The children of JongDalSae class have shown the musical behaviors spontaneously in their daily routine such as in times of free-choice activities, snack, lunch, transition as well as teacher-initiated group music activities. Therefore, teachers need to plan the music education considering integration of daily routine as well as expression in daily life contents, art area, and other daily life field. Also the children's spontaneous musical behaviors was improvised and generated by chance so that teachers were likely to overlook the musical behaviors meaninglessly. However, the children's spontaneous musical behaviors was shown in the contextual circumstance and the children generated their musical behaviors with special intention and needs in play, peer relation, and daily routine. The children's spontaneous musical behaviors should use for not only effective music education but also understanding children more accurately. First of all, teachers need to observe the children's spontaneous musical behaviors with the greatest attention.;본 연구의 목적은 유치원 일과 속에서 자발적으로 나타나는 유아들의 음악적 행동을 심층적으로 이해하는데 있다. 따라서 유치원 학급에서 자발적으로 나타나는 유아들의 음악적 행동과 자발적인 음악적 행동에 영향을 주는 요인에 대하여 문화기술적 방법을 통하여 분석하였다. 이를 알아보기 위한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 유치원 일과 속에서 유아들의 자발적인 음악적 행동은 어떻게 나타나는가? 2. 유아들의 자발적인 음악적 행동에 영향을 주는 요인은 무엇인가? 본 연구는 서울시에 위치한 하은유치원 내 만 4, 5세 종일제 혼합연령 학급 종달새반에서 이루어졌으며, 연구 대상은 이 학급 유아 24명과 교사 2명이었다. 연구를 위한 자료 수집은 2007년 7월 11일부터 2007년 10월 2일까지 이루어졌으며, 총 20회의 참여관찰, 형식적ㆍ비형식적 면담, 문서수집, 사진촬영, 비디오 촬영, 부모설문을 통하여 이루어졌다. 본 연구자는 현장 약기와 녹음 및 녹화 내용으로 현장기록과 면담 전사본을 만들었고 유아들이 부르는 노래는 오디오(MP3)파일로 만들었다. 수집된 자료는 Bogdan과 Biklein(2006)이 제시한 대로 부호화하고 범주화하여 분석하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 종달새반 유아들의 자발적인 음악적 행동은 음악적 소리 내기, 음악적 소리 만들기, 음악적 소리 감상하기로 나타났다. 음악적 소리 내기는 발성하기, 허밍하기, 노래부르기로 나타났고, 유아들이 부르는 노래는 형태에 따라 스캣, 찬트, 노래로 구분하여 살펴보았다. 음악적 소리 만들기는 손뼉치기나 휘파람불기와 같은 신체로 만들기, 교실에서 접하는 다양한 사물로 만들기, 음률영역에 제공되어 있는 악기로 만들기로 나타났다. 음악적 소리 감상하기는 듣기, 이해하기, 평가하기로 나타났다. 둘째, 종달새반 유아들의 자발적인 음악적 행동에 영향을 주는 요인은 유아의 개인적 필요와 물리적 환경, 사회적 환경으로 나타났다. 종달새반 유아들은 자신이 할 일에 대한 암시, 감정 표현 및 조절, 의사전달, 상상력 확장과 같은 개인적 필요에 의해 음악적으로 행동했다. 유아를 둘러싼 모든 물리적 환경은 음악적 행동에 영향을 주었다. 사회적 환경으로써 부모, 또래, 교사, 전자매체, 학급 공동체의 문화는 유아들의 자발적인 음악적 행동에 영향을 주는 것으로 나타났다. 종달새반 유아들은 교사주도적으로 진행되는 집단 활동 형태의 음악활동 뿐만 아니라 자유선택활동, 간식, 점심식사, 전이 시간 등 유치원에서의 모든 일과 속에서 자발적으로 음악적 행동을 하고 있었다. 따라서 교사는 음악교육을 계획할 때 다른 예술영역이나 표현생활 외의 다른 생활영역과의 통합 뿐만 아니라 하루 일과 속에서의 통합도 함께 고려해야 할 것이다. 또한 자발적으로 나타나는 종달새반 유아들의 음악적 행동은 즉흥적으로, 우연한 기회에 나타나거나 경우가 많았고 교사가 표면적으로만 볼 경우 의미없는 행동으로 지나쳐 버리기 쉬운 형태가 많았다. 그러나 대부분 상황이나 맥락과 연관이 있는 행동이었고 유아들은 놀이나 또래관계, 유치원 일과 속에서 특정한 의도를 가지고 개인적 필요에 의해 음악적으로 행동하고 있었다. 따라서 유아들의 자발적인 음악적 행동은 효과적인 음악교육을 위한 자료로써 뿐만 아니라 유아를 보다 정확하게 이해하기 위한 자료로써 활용될 수 있을 것이다. 이를 위해서는 무엇보다 유아들의 자발적인 음악적 행동에 대한 교사의 세심한 관찰이 선행되어야 할 것이다.
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일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
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