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경제의식과 소비행태에 대한 고등학생의 인식 연구

Title
경제의식과 소비행태에 대한 고등학생의 인식 연구
Other Titles
The Research and Recognition Concerning on the Economic Consciousness and Consumer Behavior for the High School Student
Authors
유주현
Issue Date
2008
Department/Major
대학원 교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
국민의 소비생활은 경제 규모의 총량 증가와 인터넷의 발달 등 여러 사회적 변화로 개인화되고 동시에 다양해졌으며 이로 인해 사회 구성원의 개성화·사치화가 심화되고 있다. 이와 같은 과소비현상은 사회적 문제로 부각되지 못한 채 일반적인 소비활동으로 인식되고 있다. 이러한 현실 속에서 미래의 성인 소비자로서 올바른 경제의식과 합리적 소비습관을 배양하는 것은 중요하며 또한 학교 경제교육을 통해 기초가 마련되어야 한다. 하지만 학교에서 현실적인 경제교육은 이뤄지지 못한 실정이기에 학교교육으로써 경제교육의 한계점을 파악하고 이를 개선하기 위한 노력이 요구된다. 본 연구는 인천·경기 분당지역의 인문계 고등학교 학생들을 대상으로 경제교과서 수업방법을 파악하고, 미래에 경제주체로 활동할 고등학생들의 경제의식과 소비행태에 대한 인식 정도와 상호관계를 조사·분석하여 건전한 경제의식을 지니고 소비 할 수 있는 방향을 제시하는데 목적이 있다. 본 연구는 다음과 같은 4가지 관점에서 논의되었다. 첫째, 고등학생의 개인적 변인에 따라 경제의식 및 소비행태에 차이가 있는가? 둘째, 고등학생의 가정환경 변인에 따라 경제의식 및 소비행태에 차이가 있는가? 셋째, 고등학생의 학교 교육변인에 따라 경제의식 및 소비행태에 차이가 있는가? 넷째, 고등학생의 경제의식과 소비행태간의 상관관계가 있는가? 위의 연구문제를 바탕으로 인천과 분당지역 인문계 고등학교 2학년 학생 총 425명을 대상으로 표본의 일반적 사항을 파악하기 위하여 빈도분석(Frequency Analysis)을 실시하였으며 개인적 변인, 가정환경 변인, 학교 교육 변인에 따른 고등학생의 경제의식과 소비행태 차이 분석은 t검정(t-test)과 분산분석(One-Way ANOVA)을 실시하였다. 또한 경제의식과 소비행태와의 관계를 파악하기 위하여 피어슨의 상관관계분석(Pearson's Correlation Analysis)과 다중회귀분석(Multiple Regression Analysis)을 사용하였다. 이에 따른 경제의식과 소비행태 그리고 경제 교육에 대한 실태를 조사한 후 그 결과를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 고등학생의 종합적 경제의식과 소비행태를 살펴보면 경제의식의 경우 창조의식과 절약의식이 근면의식과 공동체 의식보다 높게 나타났으며, 소비 행태에서는 알뜰구매가 모방구매, 과시구매, 충동구매보다 높게 나타났다. 둘째, 개인적 변인에 따른 경제의식과 소비행태 차이를 살펴보면 여학생이 남학생보다 충동구매가 높게 나타났으며, 학교 계열에 따른 소비행태에서는 계열과 상관없이 그 차이가 나타나지 않았다. 다만 경제의식에 있어서만 인문계 일반과정 학생이 자연계 학생보다 경제의식이 높게 나타났다. 용돈액수가 많은 학생의 경우는 공동체 의식이 높게 나타났으며, 소비행태에서도 용돈 액수가 많은 학생들이 과시구매와 충동구매를 많이 하는 것으로 나타났다. 일반적으로 용돈이 부족하다고 인식하는 학생은 절약 의식과 창조 의식이 낮게 나타났으며, 특히 충동구매를 많이 하는 것으로 조사되었다. 다만 부족하지만 아껴 쓴다와 용돈을 남기는 편이다의 학생의 경우 절약 의식과 창조 의식이 가장 높게 나타났다. 아르바이트 경험에 따른 경제 의식에는 차이가 없었으며, 소비행태의 경우 현재 아르바이트를 하고 있는 학생과 경험이 전혀없는 학생보다는 과거 아르바이트 경험이 있는 학생이 모방구매를 많이 하는 것으로 나타났다. 셋째, 가정환경 변인에 따른 경제의식과 소비행태 차이를 살펴보면 부모의 월 평균 수입에 따른 경제의식에서는 월평균 수입이 높은 가정의 학생들의 공동체 의식이 높게 나타난 반면 월 200만원 미만 가정의 학생들은 공동체 의식이 낮게 조사되었으며 소비 행태에서는 가정의 월평균 수입이 높은 학생들의 경우 과시구매와 모방구매를 많이 하는 것으로 나타났다. 다만 부모님의 학력에 따른 소비행태에서는 차이가 없었으나, 경제의식에서는 부모의 교육수준이 고졸 이하인 학생의 경우 공동체 의식 수준이 낮게 나타났다. 넷째, 학교 교육 변인에 따른 경제의식과 소비행태의 차이를 살펴보면 1) 경제교과 수업 중 경제의식 및 소비자 행태에 관한 교육이 생활 교육으로써 필요하다고 생각하는 학생이 많았으며, 그 이유로 첫 번째는 현명한 소비자가 되기 위해, 두 번째는 바람직한 경제의식 함양을 위해, 세 번째는 소비물품을 절약하기 위한 순으로 나타났으며, 소비 행태에서는 알뜰구매를 하는 학생들이 그렇지 않은 학생들보다 경제교육의 필요성을 강조하였다. 2) 중점적으로 경제의식과 소비행태에 대해 배우고 있는 수업방식으로 ‘경제 교과서 강의’를 59.0%가 선택하였으며, ‘시청각 교육’ 10.6%, ‘소비자와 생산자의 입장에서 역할 수행방법’ 9.1%의 순으로 선택하였다. 특히 경제수업이 암기식 수업을 중심으로 진행되고 있었으며, 수업에서는 경제·물가, 소비자의 기본적 권리와 의무, 구매방법에 대하여 가르치고 있는 것으로 나타났다. 3) 경제의식 및 소비자 행태 수업 흥미도에 대해서는 일반적으로 흥미가 없다고 대답하였으며, 그 이유로는 일방적인 주입식 강의 때문에, 실생활에 도움이 되지 않는다의 순으로 나타났으며, 소비행태에서는 차이를 보이지 않았다. 이상과 같은 연구 결과를 바탕으로 고등학생의 경제교육 내지 소비자 교육방향을 제언한다. 첫째, 경제의식과 소비행태에서 남·여학생간의 차이가 두드러지게 나타나고 있는데 특히 여학생들의 충동구매에 많은 영향을 주고 있다. 경제의식과 소비행태에 대한 교육에 있어서 남학생과 여학생간의 특성을 고려하여 교육할 필요성이 요구되며, 특히 지도 교사들은 일상생활에서도 학생들의 본보기가 되도록 주의를 기울여야 할 것이다. 둘째, 학생들의 용돈 규모에 따라 공동체의식이 다르게 나타나고 있다. 특히 용돈이 적은 학생들의 경우 친구들과의 관계에 있어서도 부정적인 면이 강하게 나타난 반면, 용돈이 많은 학생들의 경우에는 친구들과의 관계에서 매우 긍정적으로 나타났다. 즉, 충분한 용돈은 다양한 문화활동·여가활동·취미활동·물품구매 등을 통해 교우 관계를 넓힐 수 있는 기회를 제공한다. 따라서 학생들이 즐길 수 있는 문화활동·여가활동·취미활동 공간을 교육청 또는 지방자치단체에서 마련하고 이와 더불어 청소년들을 위한 건전한 아르바이트를 지속적으로 창출해 줄 필요성이 있다. 셋째, 학생의 올바른 소비습관을 배양하기 위한 소비자 경제교육의 중요성을 인식하고 이러한 경제교육을 실행하기 위한 학교단위별 전담 교사와 수업프로그램이 마련되어야 할 것이다. 경제교육 프로그램은 단기적인 학교 행사가 아닌 장기적인 진행으로 매달 하루를 정하여 소비활동을 실시하는 특별시간을 자치 활동 시간에 편재함으로써, 실제적인 교육효과를 가져와야 할 것이다. 넷째, 학교 경제교육과 더불어 가정에서의 경제교육도 지속적으로 전개될 수 있는 방향이 마련되어야 할 것이다. 다섯째, 고등학생들의 경제의식과 소비행태를 보다 효율적으로 교육할 수 있는 교과서 및 지침서가 마련되어야 할 것이다. 따라서 고등학생들에게 소비자 교육내용을 강화하여 합리적인 가치판단과 경제적 사고방식을 고취시킴으로써 보다 윤택한 경제생활을 할 수 있도록 하는 것이 경제교육의 목표라 할 수 있다. 따라서 급변하는 경제 상황에서 고등학생들의 경제의식과 소비행태도 함께 변화하고 있으므로 이에 대한 보다 바람직하고 합리적인 소비활동을 할 수 있는 경제교육 방안이 연구되어야 할 것이다.;The goal of this study is to improve the quality of economic education at school for high school students to carry on right consumption living and accomplish reasonable consumption and suggest the developmental direction of effective education program by comparing and analyzing the economic consciousness and consumption type of high school students and the actual state of economic education for them that has been accomplished in the school and investigating various problems. Literature research and question survey method were performed in parallel as research methods and its results are as follows: First, Economic consciousness and consumption type In regards to the result from researching the economic consciousness and consumption type of high school students, economic consciousness has shown that creative consciousness and frugal consciousness were higher than the other consciousness as in the order of creative consciousness, frugal consciousness, diligent consciousness and collective consciousness, and consumption type has shown that frugal consumption was highly recognized as in the order of frugal consumption, imitating buying, showing buying and impulse buying. Second, Economic consciousness and consumption type according to individual variables. 1) According to sex, economic consciousness showed some difference in collective consciousness and consumption type showed some difference in impulse buying, and specially, it was shown that female students were higher than male students in collective consciousness level and impulse buying. There was no difference shown in consumption type according to school department and its type, and it was shown that the economic consciousness level of the students who are attending in general course of human studies department was higher than the one of the students who are attending in general course of natural science department specially in frugal consciousness and creative consciousness. 2) According to the amount of allowance, it was shown that the economic consciousness of the students with higher amount of allowance was higher in collective consciousness and the consumption type of the students with higher amount of allowance was higher in the showing buying and impulse buying. 3) According to the recognition of deficient allowance, it was shown that the economic consciousness of the students with deficient allowance was lower in frugal consciousness and creative consciousness and there were many students who are making impulse buying and, in case of the students who mention 'deficient but practice frugality' and 'usually leave some money', the frugal consciousness and creative consciousness were the highest. Also, in case of frugal consumption, it was shown that the frugal consumption level of the students who mention 'deficient but practice frugality' was much higher than the one of the students without any deficiency in allowance. 4) According to the arbeit experience, there wasn't any difference in economic consciousness and in case of consumption type, it was shown that the imitating buying level of the students with some arbeit experience was higher than the one of the students who are doing arbeit and without any arbeit experience. Third, Economic consciousness and consumption type according to family environment variables. 1) According to the monthly average income of family, it was shown that there was some economic consciousness difference in collective consciousness, and there was some consumption type difference in the order of showing buying, impulse buying and imitating buying, and collective consciousness was lower when monthly average income of family is less than 2 million won. The higher monthly average income of family showed higher imitating buying level in the consumption type of the showing buying. It means that family environment influences on consumption type. 2) According to parents' educational background, there wasn't any difference in consumption type and it was shown that collective consciousness level of the parents with the educational background less than high school graduate was higher than the one of the parents with the educational background more than that in economic consciousness. Fourth, Economic consciousness and consumption type according to school education variables. 1) According to its necessity as life education, in regards to economic consciousness, there were many students who think that the education on economic consciousness and consumption type in all economic curricula is necessary as life education, and in regards to consumption type, it was clearly shown that the necessity of economic education was higher for the students who accomplish frugal consumption than the students who don't do that. 2) According to the education units on economic consciousness and consumption type that is considered as effective in economic education, there wasn't any difference in economic consciousness and consumption type. 3) According to the class content that is learned by focusing, there wasn't any difference in consumption type, and it was shown that the economic consciousness of the students who answered that they are learning economics and prices and consumer's basic rights and duties was higher than the one of the students who answered that they are learning buying method in economic consciousness. 4) According to the class interest level in economic consciousness and consumption type, it was shown that there wasn't any difference in consumption type, however, the creative consciousness in economic consciousness of the students with much class interest level in economic consciousness and consumption type was higher.
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