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幼稚園敎師의 知覺向性에 대한 硏究

Title
幼稚園敎師의 知覺向性에 대한 硏究
Other Titles
(A) Study on the perceptual orientation of preschool teachers
Authors
유재련.
Issue Date
1982
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
지각향성유치원교사교직경력
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The in-service Education to adjust the individual desires with the request from the organization leads to the insufficiency of the evaluation and to the inefficiency of contents and procedures for the obscurity of its purpose. This study has the objective to research on the expectations of the teachers to the in-service education. Hence, the study through literature and investigation is conducted as to purpose, contents, procedure, organization, method and evaluation of the in-service education. In literature study, mutual relationships and identification between the personnel administration and the individuals, and the function of in-service education are observed. The object of the in-service training is the personnel administration of all the schools and it has been initiated to satisfy the individual contribution to the school systems and the physical and mental compensation which individuals expect. In-Service education includes both formal and informal programs as the planned activities to increase the individual abilities. In the study of investigation, questionaire is made due to the field of study and given to present five hundreds and two teachers and then analyzed from the collected data. TheX² methods (chi square methods) is used to estimate the difference between the responses of the two groups in each items. It may be concluded as followings in this study; 1. The response of the teachers to the purpose of the in-service education is incredulous. Most teachers attend it due to the directions of the superior institutes unwillingly. 2. The contents are far from the individual's desires because of lacking the rationality and the propriety. The teachers want that the contents are utilized on the educational spots and responded to the individual's desires. 3. The teachers want that the problems of the educational opportunity and the criterion of choice is done in accordance with the teacher's desires and expect the enforcement of various methods breaking off the conventional lectures. 4. The teacher's desires is that they have to take part in the procedure of establishing the educational plans, and the positive assistance of the schools and administrative organizations is placed emphasis on the teachers for realizing the importance of the problems. 5. The teachers expect that the methods of evaluation must be improved and the results should be analyzed and reflected in next educational plans. ;본 연구의 목적은 지각심리학의 이론을 근거로 하여, 유치원교사의 전체적인 지각경향 및 학력·연령·교직경력변인에 따른 지각향성의 차이를 조사·분석하는 것이었으며 이에 따라 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 유치원교사 집단의 전체적인 지각경향은 어떠한가? 2. 유치원교사의 학력에 따라 지각향성에 차이가 있는가? 3. 유치원교사의 연령에 따라 지각향성에 차이가 있는가? 4. 유치원교사의 교직경력에 지각향성에 차이가 있는가? 본 연구는 문헌연구와 조사연구의 순서로 진행되었는데, 유치원 교사의 지각향성에 대한 실제적인 자료를 얻기 위해 서울시내 소재 60개 유치원의 교사 205명을 대상으로 "지각향성검사"를 실시하였다. 자료처리를 위해 사용된 통계적 방법은 t검증과 χ^(2)검증이었고, 5% 수준에서 有意度를 검증하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 유치원교사 집단의 전체적인 지각경향은, 대부분의 유치원교사(77.1%)가 자기 자신과, 타인과, 자기직업에 대하여 비교적 긍정적으로 지각하고 있는 것으로 나타났다. 2. 교사의 학력에 따른 지각향성의 차이에 있어서는, 대학원·대학출신 집단(40.98%)이 전문대학출신 집단(59.02%)에 비해 전체적인 지각향성이 유의하게(P<.05) 긍정적이며, 자기 자신을 우호적이고 요구되는 존재이며 가치 있는 존재라고 지각하고 있으며, 자기직업에 대해서도 內的인 의미를 중시하며 타인의 입장을 수용하는 것이 중요하다고 지각하고 있는 것으로 나타났다. 3. 교사의 연령에 따른 지각향성의 차이에 있어서는, 만 25세 이상 집단(45.37%)이 만19∼24세 집단(54.63%)에 비해 전체적인 지각향성이 매우 유의하게(P<.01) 긍정적이며, 타인을 유능한 존재로 보며, 자기 자신을 가치 있는 존재로 보며, 자기직업에 대해서도 타인의 입장을 수용하는 것이 중요하다고 지각하고 있는 것으로 나타났다. 4. 교사의 교직경력에 따른 지각향성의 차이에 있어서는, 만 0∼2년 집단(55.61%)과 만3년 이상 집단(44.39%)間에 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다.
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일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
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