View : 18 Download: 0

幼稚園 音樂敎育에 關한 實驗硏究

Title
幼稚園 音樂敎育에 關한 實驗硏究
Other Titles
(An) Evperimental study of music teaching in kindergarten
Authors
崔榮淑
Issue Date
1982
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
유치원음악교육실험연구
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
1. 연구의 의의 본 연구는 유아 음악교육 프로그램의 실시에 있어서 효과적인 교육방법이 무엇인지를 규명하여 유아 음악교육 프로그램을 운영하는데 필요한 연구 자료를 얻고자 하는데 그 의의가 있다. 2. 연구의 목적 본 연구는 현장 실험연구로 실험집단과 통제집단으로 나누어 유치원 음악교육 프로그램의 기본이 되는 듣기, 노래부르기, 리듬, 악기다루기, 창의력을 중심으로 실험집단에 실험 음악교육 프로그램을 적용시켜 학습의 효과를 檢證하는데 연구의 목적이 있다. 이 연구는 다음과 같은 가설을 檢證하고자 하였다. 가설Ⅰ : 유아 음악교육 프로그램 계획에 있어서 실험집단의 유아가 통제집단의 유아보다 듣기발달에 높은 효과를 나타낸다. 가설Ⅱ : 유아 음악교육 프로그램 계획에 있어서 실험집단의 유아가 통제집단의 유아보다 리듬발달에 높은 효과를 나타낸다. 가설Ⅲ : 유아 음악교육 프로그램 계획에 있어서 실험집단의 유아가 통제집단의 유아보다 노래부르기발달에 높은 효과를 나타낸다. 가설Ⅳ : 유아 음악교육 프로그램 계획에 있어서 실험집단의 유아가 통제집단의 유아보다 악기다루기발달에 높은 효과를 나타낸다. 가설Ⅴ : 유아 음악교육 프로그램 계획에 있어서 실험집단의 유아가 통제집단의 유아보다 음악적 창의력발달에 높은 효과를 나타낸다. 3. 연구절차 본 연구의 대상은 남, 여 유아 60명으로 유아의 지능점수, 연령, 가정환경, 아버지의 직업 등을 고려하여 실험집단과 통제집단으로 나누었다. 실험집단에는 실험 음악교육 프로그램을 적용시켰다. 연구대상 유아들에게 가설 Ⅰ,Ⅱ,Ⅲ,Ⅳ,Ⅴ를 檢證하기 위하여 음악 발달검사를 실시하였다. 수집된자료들은 기본적인 통계 처리를 한다음 두집단간의 음악발달에 대한 차이의 유의도를 檢證하기 위하여 t檢證하였다. 4. 연구의 결과 유아 음악교육 프로그램을 실시한 결과 음악학습 효과에 있어서 실험집단이 통제집단보다 전체적으로 듣기, 리듬, 노래부르기, 악기다루기, 창의력등의 발달에 있어서 모두 높은 효과를 나타내고 있었다.;1. Significance of the Study This study has the significance in offering the available materials to the infant music teaching program by closely researching which method has the highest efficiency in teaching music to the little children. 2. The Aim of this Study This study as a field work aimed at verifing the improved degree of infant's music skill such as listening, singing, rhythming, playing the instruments and creativeness which are the basic in music. Therefore this study will certify the following hypotheses. (1) In infant music teaching program the children of experimental group will show the hearing skill higher than the controlled group children. (2) In infant music teaching program the children of experimental group will show the rhythming skill higher than the controlled group children. (3) In infant music teaching program the children of experimental group will show the singing skill higher than the controlled group children. (4) In infant music teaching program the children of experimental group will show the playing instrument skill higher than the controlled group children. (5) In infant music teaching program the children of above group will show the creativeness highe than the controlled group children. 3. The Process of this Study The objects of this study are sixty kindergarten children without distinction of sex. These children are grouped into two, experimental and controlled, according to the children's IQ, age, parents' occupation and environment. Then only the environmental group children are experienced this new music teaching program about one year. After this, both of two group children were tested to prove the above five hypotheses. the results of this test were taken statistics and certified the meaning of this results. 4. The Result of this Study In kindergarten the experimental group children universally showed the higher effect by p<.05 than controlled group children in music skill such as listening, singing, rhythming, playing the instruments and creativeness.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE