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幼稚園 敎育過程 分析에 關한 硏究

Title
幼稚園 敎育過程 分析에 關한 硏究
Other Titles
(The) Analysis of curriculum construction in kindergarten education
Authors
柳志厚
Issue Date
1982
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
유치원교육과정교사역할교육계획
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The analysis of curriculum construction in. kindergarten education. The aim of this study is to prepare materials which would suggest directions of curriculum planning and practice for young children through analyzing kindergarten education in Korea. Subjects, 524 kindergarten teachers -52.4% of 1,000 kindergarten teachers from Seoul and country-replied the questionnaire which was developed by researcher. The statistical methods used were percentile and X^(2)-test (p< .05). The results obtained can be summarized as follows: 1. In general curriculum planning aspects, many Seoul kindergartens take open-framed curriculum (49.7%), while those in country kindergartens teacher-oriented curriculum (42%). Teachers of high educational background and professional career in Seoul area are concerned of self-d3 termined educational phylosophy in curriculum planning (41.7%). On the other han1, in country and in public kindergarten systems, teachers depend on mainly existing program materials (83.1%). In priority of 5 kindergarten curriculum areas, Seoul teachers choose congnitive development area first (50.4%) and country teachers, physical sensory area first (57.5%). 2. The ratio of teacher versus children is over 1:40 in general. 3. The important role of teachers-mostly certificate possessed (92.4%) and 1 to 3 years career background (73.9%) - is to provide open and free educational environments for the young children by preparing appropriate materials. 4. In evaluations, Seoul teachers perform more frequently (87.8%) than country teachers (64.5%). The observational method and physical development checklist are considered very important (42%) and mostly used for the evaluations (62.4%) at any time as necessary. 5. In educational activities, country kindergarten programs are consisted of traditional routines such as study-telling, drawing, singing, movement and free play. Seoul kindergarten programs are consisted of nature observation, thinking ability development, concept formation, role-learning activities in addition to those traditional programs.;最近 幼兒敎育의 世界的 動向은 幼兒敎育을 通한 社會改革을 試圖하려 할뿐아니라 公敎育化와 敎育機會 확대에 拍車를 가하기 시작 하였다. 本 硏究는 이와같은 時期에 現行 幼稚園 敎育課程의 實狀을 把握하고, 이것을 基礎로 언제, 무엇을, 어떻게, 왜 가르쳐야할지를 論理的으로 分析하여 우리 實情에 알맞은 多樣한 敎育課程 開發과 敎育課程 運營에 必要한 硏究資料를 提供하는데 그 意義가 있다. 硏究方法은 文獻硏究와 調査硏究에 의해 進行되었다. 硏究對象은 서울市內 幼稚園 敎師 500名과 地方의 幼稚園 敎師 500名이었다. 그중 質問紙가 回收된 524名을 對象으로 分析하였고, 資料處理는 백분율과 x^(2) 檢證法(5% 수준에서 有意度 檢證)을 使用하였다. 硏究結果는 다음과 같다. 1. 敎育計劃의 全般的인 傾向을 보면, 서울은 敎師와 幼兒가 함께 主導하는 開放體制的 形態(49.7%)가, 地方은 敎師가 主導하고 幼兒가 反應하는 敎師中心的 形態(42%)가 각각 가장 높은 비율로 나타났다. 서울의 경우는 學歷과 經歷이 높을수록 獨自的 敎育哲學에(41.7%) 의해 敎育課程을 計劃하며 地方의 경우에는 旣存 幼兒敎育 프로그램(83.1%)에 의존하는 경향이 있었다. 公立幼稚園의 경우에도 역시 旣存 프로그램에 대한 의존도가 높게 나타났다. 參考資料는 주로 文敎部가 公布한 "幼兒敎育 指導資料集"을 參考하고 있으며, 幼稚園 敎育課程의 5個領域에 대한 比重에서는 서울은 認知領域에 2위(25.1%), 3위(25.3%), 地方은 身體 感覺運動領域에 4위(24.0%), 5위(33.5%)로 나타나 각각 높은 비중을 두는것을 알 수 있다. 2. 學習形態는 敎師 : 兒童의 比率이 1 : 40以上의 높은 比率로 大集團모임의 學習形態를 取하고 있다. 3. 敎師는 大部分 專門大學(90.7%)以上의 有資格敎師(92.4%)로서 經歷은 1∼3年이 73.9%였다. 敎師의 제일 重要한 役割은 環境構成과 敎具를 準備하여 開放的이며 自由로운 雰圍氣를 造成해 주는 것으로 나타났다. 4. 評價實施 比率은 서울(87.8%)이 地方(64.5%)보다 더 높게 나타났다. 評價資料의 形態는 觀察法(62.4%)과 身體檢査(42%)를 必需的인 것이라고 應答했고, 實施時期는 "수시로 한다"에 가장 높은 반응을 보여주었다. 5. 幼稚園 프로그램에서 地方은 이야기듣기, 그림그리기, 노래 부르기, 율동, 자유놀이 등, 주로 틀에 박힌 傳統的 프로그램을 하고 있었다. 반면에 서울은 傳統的 프로그램이외에 自然觀察, 思考力開發, 槪念發達, 役割學習등을 돕는 프로그램이 비교적 골고루 포함되어 있었다.
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