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Encounter Group(解逅集團)에 나타난 만남의 敎育學的 適用에 관한 考察

Title
Encounter Group(解逅集團)에 나타난 만남의 敎育學的 適用에 관한 考察
Other Titles
(A) Study On The Educational Application Of The Encounter In The Encounter Group
Authors
薛永淑.
Issue Date
1979
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
Encounter Group해후집단만남교육학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
實存主義 敎育思想의 核을 이루고 있는 만남의 槪念은 만남이 이루어진 敎育現象의 實態는 밝히고 있으나, 그 만남을 積極的으로 現實化하기 위한 方法論的 究明에 대해서는 消極的이다. 本 硏究에서는 哲學的인 만남과 敎育學的 만남, 그리고 心理學的 만남(Encounter Group에 나타난 만남)을 比較해 보고, 心理學的 만남의 方法論을 敎育現場에 導入할 수 있는 可能性과 妥當性을 檢討해 보는 것을 目的으로 하였다. 本 硏究에서 다루는 Encounter Group(邂逅集團)은 Carl Rogers의 人間關係論과 Martin Buber나 Erich Fromm의 實存主義的 人間觀을 人間理解의 理論的 根據로 하고 있다. "Encounter"는 開放性과 正直性, 人間의 自我認識, 責任感, 身體와 感情에 대한 認識 및 現實强調에 根據를 둔 人間關係의 한 方法이다. 이는 대개 Group 形式으로 이루어진다. 그리고 個人이 보다 나은 役割을 遂行하도록 저해요인들을 除去하는 일에 초점을 두는 면에서는 心理治療이나, 個人의 잠재력을 開發하고 보다 滿足스럽게 活用되도록 環境을 創造하고 人間과 人間의 多樣한 만남의 方法을 시도한다는 점에서 敎育的이다. 邂逅集團의 參與者들은 自己自身 또는 他人과의 Encounter 經驗을 통해 他人을 理解하고 個人成長이 剌戟된다. 이 Group에서는 思索, 學習, 行動 또는 對話를 위한 基礎를 形成할 수 있는 人間相互間의 關係에 촛점을 둔다. 參與者들은 窮極的으로 自已尊重, 意思傳達, 個人間의 理解 등을 增進하게 된다. 이와 같은 邂逅集團의 敎育的인 效果를 敎育現場에 導入하고자 시도한 사람으로 로저스가 있다. 그는 邂逅集團을 통한 學習雰圍氣 造成으로 學習의 促進을 할 수 있다고 믿고, 가장 理想的인 만남(Encounter)을 부버의 '나-너' 關係에 두고 있다. 우리는 여기서 敎育學的인 만남의 現實適用의 方法으로 邂逅集團을 考慮할 수 있다고 생각한다. 邂逅集團에 나타난 만남을 考察한 結果, 哲學的 敎育學的인 만남과 그 理論的인 취지를 같이 하고 있다. 그러나 邂逅集團에 나타난 만남(心理學的 만남)은 方法化되고 의도적인 만남을 마련했다는 事實만으로도 이미 哲字的, 敎育學的 만남의 本質的인 純粹性을 상실하고 있으며, 그 적용 과정에서도 純粹한 만남 그 自體보다는 만남을 통한 自我實現이나 自己發見을 더욱 强調하고 있다. 그러므로, 心理學的 만남 즉, 邂逅集團에 나타난 만남은 敎育學的인 만남을 그대로 現場에 적용시키는 것이 不可能함을 보여주나, 最大限의 範圍에서 만남을 준비하고 促進할 수 있는 心理的 環境을 造成해 주므로, 만남을 준비하는 敎師의 努力에 도움을 줄 수 있다고 본다. 그리고 邂逅集團에 나타난 만남을 통하여 우리는 人間疎外와 非人間化 現象을 解決하며, 지식편중의 敎育에 情緖的, 人間的인 面을 補充하여 全人敎育을 指向할 수가 있다. 또한 敎師와 學生, 學父母, 敎育行政家 사이의 關係를 改善하므로서 敎育環境을 改善할 수 있는 機會를 提供할 수 있다. 그리고 敎師自體의 끊임없는 發展에 그 效果가 크므로 敎師再敎育이나 敎師養成에 邂逅集團의 만남의 槪念의 導入을 考慮할 수 있다. 따라서 邂逅集團에 나타난 만남은 그 自體의 敎育的인 效果가 至大하므로 實存主義 敎育思想의 現實適用의 한 方法으로 그 適用可能性과 妥當性을 認定할 수 있다. 나아가서 邂逅集團을 통하여 만남의 促進을 기하는 것은 모든 人間의 人格培養을 위한 길이 될 수 있으리라 생각한다.;The conception of 'encounter', which is the core of existential educational thoughts, explicates the reality of educational phenomena, but it is less concerned with the methodological studies to actualize the encounter positively. This thesis aims to examine the possibility anal. validity of introducing the psychological methodology of encounter into the educational field, by comparing the educational encounter with the philosophical one and the psychological one. The theoretical background of the Encounter Group in this paper is based on C. Rogers' theory of human relation and M. Buber's and E. Frommts existential perspectives on human nature. Encounter is a method of human relating based on openness, honesty, self-awareness, self-responsibility, awareness of the body, attention to feelings and an emphasis on here-and-now. As a therapeutic method it usually occurs in a group setting. Encounter as theraphy focuses on removing blocks to better functioning. Encounter is also educational and recreational in that it also attempts to create conditions leading to a more satisfying use of personal capacities. The participants in Encounter Group can understand the others and be encouraged to improve personal development through the experiences of encounter with self or the oters. In this group, they focus their attention on the interpersonal relationship on which speculation, learning, and dialogue are based. And then, the participants increase self-respect, communication, and interpersonal understanding in the long run. C. Rogers, who attempted to introduce those educational effects of Encounter Group into the educational field, believes that Encounter Group furthers learning atmosphere and facilitates learning, end he regards "I-Thou" relationship of M. Buber as the most ideal encounter. Now we can consider Encounter Group as a methodology of applying the encounter to educational Field. Through the encounter group, we can solve alienation and unhumanistic phenomena and pursue Twhole-man education', which can supplerent emotional and human factors to the knowledgecentered education. It also improves the relationships among teachers, students, parents of students, and administrators of education, so it can provide them with opportunities to reform educational environment. And it has a great effect, on continuous development of the quality of teacher, so that the concept of encounter in Encounter Group can be introduced into training and re-training; for teachers. It also can help teachers in educational field to prepare for and promote the educational encounter. Furthermore, the promoting of encounter through Encounter Group is supposed to be a way of cultivating personalities.
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