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國民學校 自然科學習 現場에 關한 調査硏究

Title
國民學校 自然科學習 現場에 關한 調査硏究
Authors
南晶鉉.
Issue Date
1977
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
자연과학습학습현장학습자료
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
自然科學의 發達이 社會에 큰 影響을 미치게 됨에 따라 科學敎育은 重要하게 여겨지게 되었고 科學敎育의 改革運動이 世界的으로 일게 되었으며 우리나라 국민학교 自然科 敎育課程도 1973년 전면 개편하게 되었다. 그러나 아무리 좋은 敎育課程이라 할지라도, 그 社會의 敎育的 여건에 잘 맞아야 의미가 있는 것이라고 할 수 있으며, 그 나름의 問題點은 있게 마련이다. 새로운 自然科 敎科課程이 개정공포되어 현장에서 실시되자 이에 대한 問題點이 하나씩 드러나기 시작하였다. 본 硏究의 목적은 우리나라 국민학교 自然科 學習現場에서 敎師들이 직면하는 問題를 調査 분석하여 現行 自然科敎科課程이 어떤 點이 問題가 되고 있는지를 알아내고 그 問題의 改善點을 모색하여 自然科 學習 發展에 다소나마 기여하려는 데에 있다. 이러한 目的으로 關係된 文獻을 통하여 국민학교 現行 自然科 敎育過程에 關한 考察을 하였고, 問題分析을 爲하여는 서울시내 國民學校 敎師 528名을 대상으로 質問紙를 通한 調査硏究를 하였다. 資料를 分析하여 얻은 結果는 다음과 같다. 1. 學習內容상의 問題 敎科內容이 兒童에게 어려운 편이라고 나타났으며 이는 自然科敎科課程이 우리나라 兒童의 知的 發達水準에 맞지 않는다는 結論을 얻을 수 있다. 現在 실시되고 있는 敎師 再敎育이 敎師들에게 많은 도움이 되고 있으나 敎師가 自然科의 內容을 잘 理解 못하고 敎料內容의 槪念이 모호하다고 나타난 것으로 보아 敎師의 再敎育이 더 必要하다는 것을 나타낸다고 볼 수 있다. 2. 학습지도상의 문제 現場에서는 自然科敎科課程에서 요하는 實驗이나 觀察을 매우 不足하게 하고있다고 나타났으며 充分히 指導할 수 있는 時間이 모자란다고 나타난 것으로 봐서 自然科에 배당된 時間에 비해 敎料課程의 內容의 분량이 많다고 할 수 있다. 敎師에게 부과된 잡무는 自然科學習지도에 상당한 지장을 준다고 나타났다. 敎師들은 탐구學習에 아직 익숙치 못하며, 아동들도 탐구학습에 適應을 잘 못하고 있다는 것을 알 수 있었다. 3. 학습자료 및 시설과 교구상의 問題 現行 自然科敎育課程대로 잘 이행하기에는 資料인 시설등이 매우 부족하며 학교의 資料不足이 兒童 각자에게 經濟的 부담이 되고 있다. 實驗機構 및 시약이 부정확하여 自然科 學習에 차질을 가져온다. 학습에 必要한 동·식물의 사육 재배가 어렵기 때문에 生勿槪念學習에 지장이 있을 것이다. 4. 학습평가상의 문제 탐구學習에 맞는 평가를 하기 위하여는 좋은 문제의 開發, 평가基準의 설정등 앞으로 해결해야 할 많은 問題들이 있으며 兒童의 탐구活動의 課程에 대한 올바른 평가를 하는 데에 교사들이 많은 어려움을 겪고 있는 것으로 나타났다. 5. 그밖에 문제 자연과 학습현장의 문제중 가장 큰 문제로는 첫째 학습자료 및 시설의 미비, 둘째, 학급 인원수의 과다, 셋째, 실험기구 및 시약의 부정학, 네째,교사의 심신의 여유부족 등이 지적되었다. 이상의 문제들을 해결하고 실제로 과학교육의 질을 높이기 위하여 몇 가지 제언을 하고자 한다. 자연과 학습지도에 필요한 학습자료와 기구 및 시설을 확충하여야 겠다. 좋은 교구의 제작이 필요하며 실험기구의 통일된 정확성을 위하여 행정당국의 조치가 있었으면 한다. 새 교과과정에 대한 이해를 위하여 계속적인 교사 재 교육이 필요하다. 효과적인 자연과 학습을 위하여 계속적인 교사의 잡무가 줄어져야 하겠다. 앞으로 다시 교과과정을 개편할 경우 현장실험을 충분히 거쳐서 우리나라 현실에 맞는 것으로 하기 바라며 필요한 교구도 함께 제작하기를 바란다.;Science education becomes highlighted as the society is under the great influence of the development of natural science. It is accompanied by worldwide movement of revolutionary change in science education and the new elementary science curriculum was adopted in Korea in 1973. However, even the well organized curriculum could not lead to successful education while the educational environment is not prepared for it. After the adoption of the new elementary science curriculum a number of problems have been faced one by one in the process of implementation of it. The purpose of this study is to find and analyze the problems faced in the classroom of science education by the teachers of elementary school and is to improve the condition and to contribute to the development of science education in the elementary school. For this purpose the writer studied the literature on the present science education curriculum of elementary school and conducted a survey. 528 elementary school teachers were selected from the schools in Seoul and the questionaire were distributed to them. The findings of the questionaire study are as follows. 1. Problems in the contents of learning The contents of learning is considered rather difficult for the children to understand. That is to say the elementary science curriculum is not appropriate for the level of the children's intellectual development. The annually conducted re-training is of great help for the teachers, but the finding shows more training is needed for the teachers to fully understand the contents of the science curriculum. 2. Problems in the process of teaching The findings show that experimentation and observation is not conducted as required in the curriculum add the teachers do not have enough time to practice it. It means that the quantity of the contents of the curriculum is too much to deal within the limited time given to the science education. Also the teachers have other responsibilities beside teaching which hinder effective teaching. The teachers are not accustomed to the new inquiry learning method as well as the children. 3. Problems in teaching materials, equipment, and tools Teaching materials, equipment, and tools are far from sufficient for implementation of the new teaching method and it gives children's parents more financial responsibility. Experimentation tools and chemicals are not accurate so that desirable learning could not be expected. Learning biological concept is also hindered by the lack of nurturing experience of living things. 4. Problems in evaluation of learning Present evaluation criteria which include written test is ambiguous. Therefore the teachers face difficulties in it. 5. Problem priorities The most serious problem the teachers face is the insufficient learning material and the lack of tools and equipment. The second is over-crowded class room, The third is inaccurate experimentation tools and chemicals. The fourth is teachers' insufficient time and tiredness. To solve the above problems and to improve the quality of science education the cooperative venture of the government authorities, parents, teachers, and the school administrators is needed.
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