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敎育哲學의 分析的 方法에 對한 敍述的 硏究

Title
敎育哲學의 分析的 方法에 對한 敍述的 硏究
Authors
金美順.
Issue Date
1973
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
교육철학분석적방법교육학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
本 論文은 分析哲學의 立場에서 敎育의 重要한 몇 部分에 對해서 다루어 보았다. 먼저 哲學的인 배경으로 論理實證論과 言語分析論에 對한 槪觀을 살펴 보았다. 이어서 分析哲學과 敎學과의 관련성을 찾아보고, 分析哲學의 對象이 종래의 哲學과는 어떤 點이 구별되는가를 實用主義와 實存哲學의 立場을 다루고 난뒤에 分析哲學의 立場을 소개하면서 비교해 나갔다. 다음에 敎育과의 관계에서 分析哲學의 位置는 어떤 것이며, 敎育에 있어서 分析的인 試圖가 어떻게 이루어졌고 그들이 主張하는 敎育에 對한 定義를 R.S. Peters와 D. J. O'connor의 主張을 例를 들어서 提示하였다. 第二章은 知識과 眞理의 分析敎育哲學的인 解釋이다. 먼저 實用主義에서의 知識觀과, 實存哲學에서의 知識觀을 소개하면서, 分析敎育哲學에서의, 知識觀을 다루었다. 知識에 對한 分類에서 라일(Gilbert Ryle)은 知識을 認知的인 知識과 非 認知的 知識으로 나누어서 그 差異點을 指適해 나갔다. 그리고 다음에 認知的 知識의 內容은 陳述, 規定 或은 命令, 價値的 陳述의 세 種類로 나누었고, 그 각각의 意味는 무엇인가를 조사했다. 그들은 知識이란 正確하고 檢證이 可能한 것이 참된 것이고, 이러한 것만이 敎育의 對象이며, 學習의 主 內容을 이루어야 한다고 主張한다. 敎育課程에 있어서도 槪念에 대한 重要性을 槪念의 分類와 함께 提示하였다. 이어서 分析敎育哲學에서 知的 敎育의 目標로 삼는 思考의 論理性, 科學性, 合理性이란 무엇인가에 대해서, 思考의 明瞭性, 論理에 대한 確實性 客觀性의 例를 들어서 說明하고 綜合的으로 우리에게 必要한 知識은 客觀性있는 知識이라고 要約한다. 第三章은 學習(learning)과, 敎授(teaching)에 對한 考察을 했다. 여기서는 敎授란 무엇이며 敎育과는 어떤 差異點을 가지고 있는 가를 찾아 보았다. 敎授한 價値있는 內容이 傳達되어야 함을 意味하고, 敎授에서 包含되는 여러 槪念들 - 훈련(training), 敎化((indoctrination), 敎訓(instruction) 條件化(Conditioning) -의 用語에 대한 定義를 分析하여, 그 가운데서 敎育의 意義를 찾아내려고 하였다. 이어서 論理的 側面에 대한 考察로, 實際 受業에서 어떤 種類의 論理的 作用이 취급되는 가를 연구해 보았다. 이 論理的 能力을 발달시키기 위한 努力이 바로 分析敎育哲學의 知識敎育의 理想과 相通하게 됨을 알 수 있다. 第四章은, 分析敎育哲學에서의 敎育的 狀況에 對한 考察을 했다. 分析論者들은 敎師란, 敎育의 槪念에 對한 明確한 理解가 있어야 그의 任務를 잘 遂行할 수 있다고 본다. 이어서, 傳統的인 모델(traditional model)과 兒童中心的인 모델(Child-Centered model)에 對한 소개를 하고 두 모델의 결점을 分析하여, 마지막으로 分析的인 態度로 結合하였다. 즉 敎師는 狀況에 對한 多角的인 검토를 면밀히 하여, 나날의 學習環境에 대처해 나가야 한다. 다음에 結論으로, 간략하게 要約을 하고 난 뒤에 分析哲學이 많은 問題點을 내포하고 있지만, 그 가운데서, 分析哲學의 特徵的인 性格인, 科學性, 實證性, 經驗性이 바로 우리의 敎育界에 요청되고 있는점을 우리 現實과 대조해 보면서 설명해 나갔다.;In this thesis, the important feautures of education are studied with an aim of suggesting a desirable direction for Korean Education. In the firs chapter, the different assertions of linguistic analysis and logical positivism, the relationship between the objects of analytic philosophy and mathematics, and the differences between the objects of analytic philosophy and those of the other philosophies, especially those of existentialism and pragmatism are studied. Together with the above study, the attempt to bring light on the position of analytic philosophy in education is made. To achieve this task, the question of how the analytic efforts are applied to education is disscussed and how R. S. Peters and D. J. C'connor define the term 'education' is reviewed. In the second chapter, the analysis of knowledge and truth is presented. The view of analytic philosophy on knowledge is introduced here in parallel with the views of existentialism and pragmatism on knowledge. Gilbert Ryle, while classifying knowledge, has divided it into cognitive knowledge and non-cognitive knowledge, and has pointed out the differences between these two. He has further divided the cognitive knowledge into three sub-classes of statement, prescription or order, and value statement, and explained the respective meaning of them. From Ryles point of view, only verifiable and correct knowledge is true, and this kind of knowledge only can be the object of education and the contents of leaning. Along with this classification of the concepts of knowledge, the importance of the concepts of knowledge is discussed in this chapter. The logical, scientific and rational thought, which is the aim of intellectual education in analytic philosophy is also explained through the examples of positive and objective logic and distinct thought. On the basis of these aspects, it is concluded that knowledge necessary to us is the knowledge that includes such objectivity in it. The third chapter is about 'learning' and 'teaching'. In consideration that the study of the meaning of teaching and the points in which teaching differ from education is very important, the focus of this chapter is given on these problems. It is pointed out that teaching requires significant and valuable contents to be delivered. And the terms that are used in teaching, such as training, indoctrination, instruction and conditioning are defined. Along with this definition on terms, the attempt to find out the logical aspects of teaching and learning is made. To achieve this task, the following problems are discussed : What conditions are needed for logical and proper use of texts in schools? What kinds of logical actions are operated in actual teaching? In what process the logical development is achieved? In chapter 4, the ideal educational condition that is required by analytic philosophy of education is reviewed. After the brief introduction and criticism on the traditional model and child-centered model, the type of person, who can be recommended by analytic philosophers as an ideal teacher is presented, and the elements that would be needed for the ideal teacher to judge things are illustrated by examples. On the basis of above discussions, the conclusion that what is needed to Korean Education is the scientific, positive and emprical quality of analytic philosophy is made out.
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