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맹자의 敎育思想 硏究

Title
맹자의 敎育思想 硏究
Other Titles
(A) Study mencius' educational thought
Authors
金光子
Issue Date
1974
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
맹자교육사상교육학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
本 硏究는 孟子 思想을 敎育學的 立楊에서 考察하는데 그 目的을 두었다. 孟子 思想의 根本을 이루고 있는 性善說은 詩·書 時代에서 그 淵源을 찾아 볼 수 있는 道德的 天命思想에 그 根據를 두고 있다. 그는 道德的 天이 賦與하여 人間이 稟受한 것을 性이라 보았기 때문에 性이 善하다고 性善說을 主張할 수 있었던 것이다. 그러나 그가 性이 善하다고 한 것은, 모든 人間이 現實的으로 至善의 狀態에 있다는 것이 아니라, 앞으로 發揮시키면 비로소 善하게 될 수 있는 素質을 가지고 있다는 것을 뜻한다. 人間이면 누구나 四善端(測隱之心, 差惡之心, 辭讓之心, 是非之心)을 가지고 있어서, 이것을 잘 發揮시키면 누구나 堯舜과 같은 善人이 될 수 있고, 그렇지 못하면 傑紂와 같은 惡人이 된다는 것이다. 즉 後天的 努力은 人格達成에 있어서 必要不可欠하다는 것이다. 이러한 性善說에 立脚하여, 敎育은 人間本性을 發現시키는 것을 意味하는 것이라 보았고, 善하게 되기 위해서는 先天的 要素만 가지고 되는 것이 아니라, 後天的 敎育이 반드시 兼備되어야 한다고 하므로서 敎育의 必然性을 論하였다. 그리고 누구나 四善端을 自覺하고, '擴而充之'할 수 있는 能力을 가지고 있다고 하므로서 敎育의 可能性을 表明하였고, 個個人이 敎育을 받아 人格을 達成하므로서, 當時의 腐敗한 社會를 善이 支配하는 理想社會로 改革시킬 수 있다고 하므로서, 敎育의 價値性을 論하였다. 敎育의 理念으로는 孔子의 '仁'을 이어받고, '義'를 더하여 '仁', '義'를 주장하였다. '仁'은 '愛人'으로 人間愛精神이며, '義'는 社會秩序에 부합하고자 하는 道德的 精神을 뜻한다. '仁', '義'를 實現하여 達成되는 最高의 理想的 人間像으로는 聖人을 들고 있는데, 이는 보통사람은 매우 到達하기가 어렵다고 보아, 具體的 達成目標로, '大丈夫를 提示하였다. '浩然之氣'를 지닌 '大丈夫'는 孔子의 '君子'처럼, '修己而安人'하여 人間社會를 調和시키고 安樂하게 할 뿐만 아니라, 進一步하여 天地와 하나가 되어, 모든 生物을 化充하는 字宙境界에 到達한 存在로, 孔子의 '君子'보다는 한 次元높은 境地에 到達한 人間을 일컫는 말이다. 敎育課程으로는 '六藝', 卽, '詩', '書', '禮', '樂', '易', '春秋'를 가르쳤다고 하는데, 〈孟子〉에서 明白히 表明되고 있는 것은 五倫(父子有親, 夫婦有訓, 君臣有義, 長幼有序, 朋友有信)이다. 敎育方法으로는 消極的 啓發方法이 '求放心', '寡欲', '四端擴充' 養浩然之氣'를 들고 있고, 그 根本原理로 '自然發展의 原理'와 '自發生의 原理'를 提示하고 있다. 또한 敎師가 學習者를 가르칠때 일정한 標準을 가지고 가르쳐야 한다고 하므로서, 標準提示에 依한 敎育을 主張하였고, 學習者의 人格達成이나, 知識習得에 있어서, 바람직한 環境을 助成하여 좋은 成果를 올려야 한다고 하므로서, 環境感化에 依한 敎育을 主張하였다. 특히 環境중, 敎師의 人格이 學習者에 끼치는 影響을 重要視하였다. 結論으로, 우리는 앞으로의 敎育에 있어서, 무엇보다도, 孟子의 敎育觀 즉 敎師가 一方的으로 知識을 注入시키는 敎育이 아니라, 學習者의 自發的인 努力을 基盤으로 하고, 學習者의 精神發達過程에 對한 충분한 理解하에 이에 適合한 敎授를 하는 生動的인 敎育觀을 理論的으로 體係化하고 繼承 發展시켜야 하리라 본다.;This thesis is aimed to study Mencius' thought from the viewpoint of education. The basis of Mencius' idea, i.e., the ethical doctrine that man's inborn nature is good has the root on the theory of the Decree of the ethical Heaven. He claimed that man's inborn nature is good, because he thought what the ethical Heaven has given to us is human nature. However, his claim that man's inborn nature is good does not mean that man is actually of extreme good, but that man has the potentiality to be good through posterior efforts. He maintained that every man has four limbs(the beginnings of human-heartedness, righteousness, propriety and wisdom) and if he develops these carefully, he may become a good man like Yao-Shun (堯,舜), but if he doesn't, he may become an evile man like Chieh-Chou(傑,紂). On the basis of this ethical doctrine, he manifested that education which is to preserve and develop man's inborn nature is indispensable for the establishment of character. Furthermore, he assured the possibility of education, conceiving that everyone has the ability to realize, preserve and develop such good nature. Also, his claim that the establishment of character of every individual through education would reform the corrupt society at that time into an ideal society reveals his nationalistic view of education. As the educational idea, he insisted on 'human-heartedness' and 'righteousness'. 'Human-heartedness' means human love; 'righteousness' means the ethical desire to keep public order. The highest ideal image of man achieved by the realization of 'human-heartedness' and 'righteousness' was referred to as a sage, but since the sphere was thought to be hard to reach for common people, the man with the supreme morale (大丈夫) was designated as the definite aim to be reached. The man with the supreme morale, like the great man (君子) of Confucius, after achieving self-cultivation, orders the country and brings peace to the world; further he becomes identified with the universe and reaches the transcendent sphare of life where he devotes himself to the universe. In short, the man with the supreme morale is the man who has reached the higher sphere than the great man of Confucius. As the curriculum, it is said that at that time the Six Disciplineswere taught. Those explicitly indicated in Mencius are five ethics of the basic human relationships(五倫). As the method of education, he presented 'holdihg one's mind'(求放心), 'suppressing one's desires'(寡欲 ), developing one's four limbs'(사단확충) and 'cultivating one's supreme morale'(義浩然之氣), all of which are negative methods of development education. The basic principles of these negative methods of education he presented are 'the principle of natural development' and 'the principle of inner motivation'. Also, claiming that the teacher must teach the student with a definite standard, he presented an education with standard. And conceiving that environments, especially the teacher's character, play an important role in the formation of the student's personality, he asserted that desirable environments should be provided for the student in character-establishment or acquiring knowledge. In conclusion, it is pointed out that what we must succeed and develop theorectically as well as practically is the Mencius' view of education that the teacher should teach the student suitably to the student's developmental stage, on the basis of the student's voluntary efforts.
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