View : 21 Download: 0

정신지체아 덧셈학습에 있어서 "점 표시법"의 效果에 관한 연구

Title
정신지체아 덧셈학습에 있어서 "점 표시법"의 效果에 관한 연구
Other Titles
(An) offect of "Dot Notation System" in computation learning for the mentally retarded
Authors
韓基晶.
Issue Date
1976
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
정신지체아덧셈학습점표시법
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
정신지체아를 교육하는 것은 그들의 유용성에서라기 보다는 민주이념을 실현시키고자 하는데 더 큰 의의가 있다고 볼 수 있다. 정신지체아는 교육의 효과가 느리게 나타나며 결과적으로는 교육비도 많이 들므로, 그들을 장기간 교육시켜서 경제적인 인간으로 만들겠다고 용기있게 나설 사회는 거의 없을 것이다. 물론 그들을 교육시켜서 자신의 능력에 맞는 직업을 가지게 하고, 자립할 수 있도록 하는 것이 소비인으로서만 생존하게 하는 것보다 국고의 낭비를 적게 한다는 경제적인 의의도 있을 것이다. 그러나 경제적인 이유 외에 인간이 지니고 있는 가장 기본적인 권리인 생존의 권리를 그들에게 부여해야 한다는 신념만 확고하다면, 그들을 교육하는 것이 무의미한 것 만은 아니다. 생존의 권리와 더불어 더욱 인간스럽게 살 수 있는 권리를 부여하는 데에 더 큰 교육의 뜻이 있기 때문이다. 이 연구의 목적은 정신지체아에게 교육의 혜택이 주어질 때, 그 교육의 내용을 충분히 수용할 수 있도록 그들의 능력에 맞는 학습 방법을 모색하려는 데 있다. 특히, 덧셈학습에 활용할 수 있는 학습방법의 한가지를 제시하므로 해서 학습에 직접적인 도움을 주고자 한다. 제시하려고 하는 학습방법은, 미국의 특수 교사인 Sharen, Metz Kokaska에 의해 실험연구된 바 있는 " Dot Notation System." 이다. 이 "점 표시법"은 덧셈을 하는 데 있어서 손가락, 공기들 등의 보조물을 사용하지 않고 그 숫자에 해당하는 만큼의 점을 표시해서 셈하는 방법이다. 점의 표시 및 실례는 다음과 같다. ◁그림 삽입▷(원문을 참조하세요) 그림 1. "점 표시법"의 예 ◁그림 삽입▷(원문을 참조하세요) 그림 2. "점 표시법"을 이용한 덧셈의 실례 이 연구를 위해 교육가능급 정신지체아 10명을 대상으로 사전검사를 실시한 후, 수준이 비슷하도록 아동을 각5명씩 실험집단과 통제집단으로 나누었다. 실험은, 통제집단에는 보조물 사용 방법을, 실험집단에는 "점 표시법"을 적용하여 각 14회씩 학습시킨 뒤에 사후검사를 실시하여 그 효과를 측정했으며, 사전, 사후 검사문제는 동일하였고 개별검사를 실시하였다. 대상아동의 선정 조건은 다음과 같다. 1. 1-9까지 숫자 이름을 100% 정확하게 말할 수 있어야 한다. 2. 하나-아홉까지 정확하게 셀 수 있어야 한다. 3. 1-9까지 쓸 수 있어야 한다. 4. 원, 직선을 그릴 수 있어야 한다. 5. 1-9 그 이상을 맞는 순서로 큰 소리를 내어 셀 수 있어야 한다. 대상아동 선정시에 아동의 정서상태, 건강상태, 부모의 교육에 대한 관심정도, 경제정도 등의 요인을 고려하여 가능한한 비슷한 집단이 되도록 하였다. 이 연구의 결과, 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 「정신지체아의 덧셈 학습에 있어서 보조물 사용 방법보다 "점 표시법"이 효과적이다.」 위의 결론을 세분하여 살펴보면, 1. 한자리+한자리 덧셈에서 "점 표시법"이 효과적이다. 2. 두자리+한자리 덧셈에서 "점 표시법"이 효과적이다. 3. 그러나, 두자리+두자리 덧셈에서는 "점표시법"이 효과가 없다. 본 연구의 제한점은 연구자가 실험하는 동안에만 아동들과 접할 수 있었기 때문에 아동들과의 친밀도가 낮았다는 점과, 운동회 행사 준비로 인하여 수업시간을 모두 예행연습으로 대치했기 때문에 아동들이 안정감을 잃고 주의집중이 어려웠다는 것이다. 또, 실험집단은 다른 반 교실을 이용했기 때문에 다른 아동들의 출입이 잦아 학습이 중단되곤 했었다. 그리고, 실험 결과에서 두자리+두자리 덧셈이 효과가 없게 나온 것은 실험(학습)기간 중 연습 할 수 있었던 시간이 무척 짧았으며, 문제의 곤란도가 다른 두 종류의 덧셈보다 유난히 높은 것 때문이라고 추정되어진다. 많은 제한점에도 불구하고 실험 결과가 비교적 좋았으며, 덧셈 학습에 있어서 "점 표시법"의 효과는 학습 현장에서 더욱 크리라고 믿는다. 이 "점 표시법"을 근거로 하여 셈학습의 방법에 새로운 방향이 모색되어지길 바라며, 다음 연구자는 "점 표시법"을 응용한 뺄셈의 효과를 측정했으면 한다. 마지막으로 "점 표시법"이 정신지체아를 담당하고 있는 특수교사들이 실제로 현장에서 활용할 수 있는 방법이 되길 바란다.;There is a remarkable significance that to educate the mentally retarded children is not for their availabilities but for their actualizing the democratic ideas. Few societies dare to educate the mentally retarded children for long to be available men because it is of little effect and needs much expense in terms of education. Of course there's an economic significance that to educate them to have a suitable job and to support themselves is less waste of Treasury than to live them as the consuming men. But as man is endowed with the fundamental right to survive, besides the economic aspect, the education for them can not be overlooked if the belief is firm that the mentally retarded children als, have the right. With the right to survive, education gives the right to lead a life worthy of man. The purpose of this study is to seek the suitable learning methods of ability for the mentally retarded children to absorb the substances sufficiently when they get the education. Especially the experimenter want to suggest one learning method that can be useful to the addition. The learning method is "Dot Notation System " that has been studied and tested actually by the American special education teacher, Sharen Metz Kokaska. "Dot Notation System" indicates the fixed reference points on each numeral corresponding to its exact quantity, and in actual process of addition or subtraction to use those points without any manipulative aids such as fingers, marbles, cubes. The examples are as followings; Figure 1. "Dot Notation System" Figure 2. Adding on a Quantity. Figure 3. Adding on place value. Figure 1.◁그림 삽입▷(원문을 참조하세요) Figure 2.◁그림 삽입▷(원문을 참조하세요) Figure 3.◁그림 삽입▷(원문을 참조하세요) For this study, ten educable mentally retarded children were pre-tested and divided into experimental group and controlled group five of each, to be a similar level. The manipulative aids method was applieu to the controlled group and "Dot Notation System" to the experimental group fourteen times respectively, and the effect was measured by posttest. The pre and post-tests were given to each of them with all the same problems. Certain entry behaviors were also required as a prerequisite to the group : 1. Verbalize the correct amount from one to nine 100%. 2. Count the correct amount from one to nine. 3. Write the numerals from one to nine. 4. Draw circles and straight lines. 5. Count aloud from one to nine or more, in correct sequence. When the children were selected the following factors were considered in order that the children would be the similar level as possible as we could; emotional condition, health, economic status numbers two digit numb is. Based on the results of this experiment, the following conclusion can be drawn. "Dot Notation System" was more effective than the manipulative aids method : 1. was effective in one digit number + one digit number 2. was effective in two digit numbers + one digit number 3. wasn't effective in two digitmmbers two digit numbers The limitation for this study was that the examiner contacted the children only for the testing periods, so couldn't established rapport sufficiently. Besides, in preperation for the school festival, children had the emotional excitements and the learning was interrupted by going in and out of the non-selected children. Especially the children of the experimental group were more affected than those of the controlled group, because those used other classroom while these used their own classroom. Nevertheless the result of the experiment was meaningful, so the effects on "Dot Notation System" would be noticeable. And new turning points would be required based on "Dot Notation System" for the computation learning methods. Additional research would be required to measure the effects of "Dot Notation System" nit only in subtraction, but in addition and subtraction.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE