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幼稚園의 公敎育化過程에 關한 硏究

Title
幼稚園의 公敎育化過程에 關한 硏究
Authors
김영옥.
Issue Date
1980
Department/Major
대학원 교육학과
Publisher
梨花女子大學校 大學院
Degree
Master
Abstract
世界約으로 維稚園 敎育의 관심과 必要性이 절실해지고 이를 公敎育의 體系 속에 포함시키려는 노력을 확대시키고 있는 상황에서 선진 3게국 敎育制度의 公敎育化 過程을 고찰하여 봄으로써 침체되어 있던 우리나라 幼稚園 敎育의 公敎育化를 위하여 그 動向과 理論的 背景을 찾아봄을 目的으로 한다. 私敎育을 포함하여 設立者의 문제만이 아니라 국민의 교육받을 權利를 保障하는 公敎育 法制의 작업을 背景으로 국가가 통제하고 보조, 감독하는 넓은 의미의 公敎育이라는 範圍에서 고찰하였다. 方法에 있어서는 주로 文獻을 통한 역사적·사실적 접근에 의하였으며 각 國家의 특징이나 명칭에 있어 통일을 기하기 어려운 경우와 硏究者의 해석으로 인한 객관성 결여를 줄이기 위해 가급적 原語를 첨부하거나 그대로 사용하였다. 또 각 항목에 있어 국가간에 같은 비중으로 전개되지 못한 것이 國家的인 發達特徵인 동시에 제한된 자료에 의한 硏究의 制限點이다. 3개국의 公敎育은 각각 발달과정과 現況으로 나누었으며 발달과정은 4期로 구분하여 公敎育化되기까지의 역사적인 배경과 法令의 制定 및 振興計劃과 報告書 등을 통한 추진과정을 그리고 現況에서는 최근의 실태, 現在 대두되고 있는 문제, 그밖에 敎師養成에 대하여 고찰하였다. 이렇게 하여 우리나라 유치원 교육의 역사적 움직임과 현황을 살펴보고 維稚園이 公敎育 體系속에서 支援되어야 하는 근거를 밝힘과 동시에 3개국을 분석해 봄으로써 교육기간의 聯關性 問題, 機會均等 問題, 政府의 支援擴大 등의 두드러진 問題들을 발견하였 다. 美國은 대부분이 公立施設로서 5세兒가 90% 이상의 취원율을 보이고 있으며, 英國은 5세 兒童이 100% 義務敎育과 광범위한 福祉的 혜택을 누리고 있고 우리와 같은 문화권에 속하면서도 일찍 門戶를 개방하여 근대적인 敎育體制 수립을 위해 노력해 온 日本은 5세兒의 65%가 시설의 혜택을 받고 있다. 이를 3개국은 각각 Head Start, Plowden Report 그리고 中敎審의 權告는 통하여 획기적인 발전을 이룩하였음을 알 수 있었다. 또한 그들 나름의 역사적 전통과 배경을 가지고 幼稚園을 전개하여 왔으나 一般的으로는 다음과 같은 공통적인 方向을 지향하고 있으며 이는 우리나라가 이론적 背景으로 계속 연구, 검토해 보아야 할 課題는 제시해 준다. 1. 地方分權化가 이루어져 지방실정에 따라 융통성을 갖도록 합리적인 통제 강조하고 있다. 2. 여건과 일정한 수준을 보장하도록 하는 실질적인 機會均等을 통한 보편화를 추진하고 있다. 3. 敎育段階의 聯關性을 고려하여 國民學校 및 乳幼兒를 포함한 위·아래로의 확장과 통합된 敎育을 실시하고 있다. 4. 국민학교와의 聯關性을 고려하여 공교육 기관에 통합 설치함으로써 制度化를 촉친하고 있다. 5. 국가가 無償으로 또는 行·財政的 支援을 통하여 父母의 부담을 감축시키고 있다. 6. 社會福祉라는 보다 광범위한 관점에서의 敎育을 指向하고 있다. 7. 特殊兒童 不遇兒童에 대한 관심을 크게 확대하고 있다. 8. 아동의 適性, 能力, 發達段階를 고려한 다양한 프로그램의 개발을 진행하고 있다 . 9. 敎師의 資質을 높이려는 노력으로써 敎育기간, 교육과정, 수업연한 및 연수에 대한 문제가 논의되고 있다. 10. 敎師 : 兒童의 比率을 최대한으로 감소시키도록 努力하고 있다. 11. 父母의 介入과 지역사회 및 家族의 要素를 고려하는 입장을 취하고 있다.;Throughout the world in recent years interest in early childhood education has been mounting and increasing efforts have been made to incorporate it into the public education system. The present study was aimed at analyzing the process of Kindergarten education development in the United States, England and Japan, as it is particularly related to the process of being incorporated into the public education system in each country. In so doing it was ultimately aimed to provide for a comparative perspective in promoting kindergarten education in Korea, incorporating it into the public education system. By public education system as used here was giant broadly the national system of education established and operated through public legislations, involving control, support and supervision by public authorities. The study was primarily dependent upon document analysis for its methodology. Resource and Information relative to historical development and present status in each country were widely utilized for the study. It suffered from the general limitations common in comparative studies of this nature, although particular efforts were made to provide for common grounds in analysis in spite of the differential backgrounds, features and nomenclatures in respective countries. Certain limitations due to lack of adequate materials concerning some specific questions were also unavoidable. Each country was analyzed, being divided into two parts : historical development and present status. In reference to historical development, generally divided into four periods or stages of development, historical background, major legislations and development plans, etc., viicre described. Relative to the present status recent statistical and factual data were presented, issues and problems were introduced and teacher training in particular was described. Through analysis of the historical trends in early childhood education in those three countries some important policy directions as related to extented period of study, expanding opportunity of education directed towards greater equality, increasing public support for financing, etc., were identified. In the United States most kindergartens were found to be public accomodating 90% of the 5-year old children. In England 100% of the 5-year olds were receiving education, compulsory education being started at five. In Japen, which shared with us some common cultural elements, had 65% of the 5-year olds enrolled in kindergartens. These three countries had made epoch-making progress through the Head Start, the Plowden Report, and the Report of the Central Council for Edication respectivcly. The study also identified the follornrinF general trends, common to these countries, which may be suggestive for future development in Korean early childhood education : a) Decentralization is in progress, providing for diversity and flexibility. b) Squality of opportunity with guarantee for certain standards is greatly promoted. c) Articulation with elementary education on one hand and with nurseryT education on the oth r hand is emphasized, resulting in greater integration. d) Increasingly kindergartens are being integrated into the public education system through their establishment attached to elementary schools. e) Public financial support is increasing; in some cases it is made free. f) It is directed towards broader perspectives of social welfare. g) Increasing attention is being given to the special and disadvantaged children. h) Diversified programs fitted to the needs of children according to aptitude, ability and age. i) With increased attention to the quality of teachers, their preservic and inservice education is focus of interest. j) Efforts are being nade to reduce the staff oupil ratio. k) Cooperation with parents is emphasized and community and family factors are being taken into consideration.
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