View : 509 Download: 0

學習遲進兒의 國語學力 向上을 위한 知覺學習에 관한 일연구

Title
學習遲進兒의 國語學力 向上을 위한 知覺學習에 관한 일연구
Other Titles
(A) Research on Perceptual Learning for the development of Blow Learners' ability to learn the Korean Language
Authors
姜敏玉.
Issue Date
1976
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
학습지진아국어학력지각학습
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
"A Research on Perceptual Learning for the development of slow Learners' ability to learn the Korean Language" The purpose of this study is to verify perceptual learning can help the development of Korean language achievement and slow learners' perceptual ability and to determine whether there is any relation between Korean language achievement and perceptual ability. The subjects of the study were 30 slow learners in the third grade of an elementary school in Seoul. Their achievement ranking was under 40% and their reading ability was low. The subjects were randomly divided in three groups. The first group was taught in visual perceptual learning method, and the third group in audio-visual perceptual learning method. Perceptual learning consisted of the discrimination of nonsense words and the memorization of words. The experiment ran for 20 days. During the period of 20 days, a perceptual learning, and Korean language achievement test, an intelligence test, a test for socioability and emotional stability, a perceptual ability test were administered and questionaires were given to teachers. The results are summarized as follows. 1. It is found that perceptual learning significantly affects the development of Korean language achievement. But as Korean language achievement is divided into knowledge, understanding ability problem solving ability, knowledge is not improved by perceptual learning. 2. Perceptual ability of the slow learners is found having been improved very significantly by perceptual learning. The extent of the improvement of the perceptual ability is found varying depending upon learning attitude, concentration, emotional stability. But it is not closely related with sex, cultural background, I.Q, and socioability. 3. There is no close relationship between Korean language achievement and the extent of improvement of perceptual ability. Only the understanding ability was closely related with the improvement of perceptual ability. 4. There is no significant difference among visual, auditory, audio-visual perceptual learning method for the improvement of perceptual ability.;本 硏究의 目的은 學習遲進兒의 知識, 理解力, 問題解決能力 面에서 國語學力이 單語의 判別力과 記憶力을 通한 知覺學習을 시킴으로 해서 向上될 수 있는지를 밝히고 또 知覺力의 向上을 위해 영향을 주는 要因을 究明하여 學習遲進兒童을 담당하고 있는 교사들에게 知覺力의 重要性을 강조하여 구체적인 學力 向上 方案을 모색하자는데 있다. 이 目的을 위하여 서울 特別市內에 있는 H公立國民學校 三學年 兒童 中에서 三學年 一學期 成績이 下位 40%에 속하는 兒童으로 읽기 능력이 떨어지는 兒童을 30名 選定 하였다 그래서 10名씩 3그룹으로 나누어 각각 視覺, 聽覺, 視聽覺的인 方法으로 知覺學習을 시켰다. 그리하여 知覺學習을 시키기 前의 國語學力과 知覺力을 檢査하고 知覺學習을 시키고 난 後의 國語學力]과 知覺力을 檢査하여 知覺學習의 效果를 알아 내었다. 그리고 知覺力 向上에 영향을 주는 要因을 알아내기 위해서 知能檢査, 人性檢査, 敎師에게 質問紙 檢査를 실시하였다. 또 國語學力을 測定하기 위해서는 國語學校用 표준화 새종합 學力檢査를 실시하였고 知覺力을 測定하기 위해서는 硏究者 作成의 知覺力 檢査를 실시하였다. 수집된 자료는 X²檢證, t檢證 F檢證으로 그 有意度를 밝혔다. 實驗期間은 20日이었으며 다음과 같은 結果를 얻었다. 1. 學習遲進兒童의 國語學力은 知覺學習에 의해 向上될 수 있고 知識, 理解, 問題解決能力 面으로 나눌 때 知識面은 單語의 知覺學習으로 向上되지를 않았으며 理解, 問題解決面은 많이 向上되었다. 2. 學習遲進兒童의 知覺力은 知覺學習에 의해 길러질 수 있다. 그런데 知覺力의 向上 程度는 性別, 知能, 社會性, 文化環境要因과는 別로 關係가 없는 것으로 나타났으며 學習能度, 主意集中力, 情緖的인 安定性은 많은 영향을 주고 있다는 結果가 나왔다. 3. 學習遲進兒의 國語學力 向上과 知覺力의 向上 程度는 有意한 關係가 없었으며 理解面에서만 많은 關係가 있는 것으로 나타났다. 4. 單語의 判別力과 記憶力을 중심으로 한 知覺學習은 視覺的 方法, 聽覺的 方法, 視聽覺的 方法 間에 別로 差가 없는 것으로 나타났다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE