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한국노동계급자녀의 교육기회에 관한 일연구

Title
한국노동계급자녀의 교육기회에 관한 일연구
Other Titles
(A) STUDY ON EDUCATIONAL OPPORTUNITY OF WORKING-CLASS CHILDREN IN KOREA : from the aspects of educational system
Authors
박재화.
Issue Date
1974
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
한국노동계급자녀교육기회
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 교육기회 균등의 이념에 입각하여, 한국의 도시사회에서 하층을 주로 이루고 있는 노동계급의 자녀들의 교육기회가, 교육제도 면에서 볼때, 얼마나 주어지고 있는 가를 알아보려고 하였다. 연구의 이론적 배경을 마련하기 위하여, ① 사회계층의 일반적 이론과 ② 사회계층 차에 따른 교육기회 불균등의 문제, ③ 노동계급과 교육기회를 관련시켜 보았으며, 다음으로, ④ 교육제도적 측면중 특히 학교제도, 각급학교의 중요제도와 입시제도를 중심으로 노동계급 자녀의 교육기회를 관련시켜 보았다. 연구 방법으로는, 국내외 저서와 잡지, 통계적 자료들을 통한 문헌연구로 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 한국 노동계급 자녀들은 대부분 그들 가정의 사회 경제적, 사회 문화적 불리성 때문에, 학교교육의 기회가 저해되고, 또 이에 따른 많은 교육기회가 저해되고 있으며, 현행 우리나라의 교육제도는 이들에게 충분한 배려를 해 주지 못하고 있다. 2. 현행 우리나라의 학제는 단선형의 형태를 취하고 있으나, 실질적으로 복선형적 요소를 가지고 있으므로, 외면적으로는 노동계급 자녀에게 충분한 교육기회가 보장되어 있는 것 같이 되어 있으나, 실질적으로는 그렇지 못하다. 3. 우리나라의 국민학교의 의무교육은 '무삼'과 '의무'의 원칙을 지키지 않고 있기 때문에, 노동계급자녀의 기초교육의 기회가 저해당하고 있다. 4. 중학교 무시험 추첨제와 평준화 정책은 노동계급 자녀의 중학교 교육기회를 확대시켜 주었으나, 극빈자의 경우는 과중한 교육비 때문에 별로 혜택을 주지 못하고 있다. 또한 계층공학의 면에서 볼때, 한 학급 안에서의 계층의 넓은 분포는 노동계급 자녀의 교육기회가 무시되어질 우려가 많다. 5. 고등학교 연합고사 실시와 더불어 실시되는, 고등학교 평준화 정책은, 실업교육의 강화를 중점으로 많은 혜택을 주고 있으므로, 이제까지 실업계 학교에 많은 분포를 보여 왔던 노동계급의 자녀에게 실업계 고등학교의 교육기회를 더욱 확대시켜 줄 것이다. 6. 대학 입학 예비고사의 실시내용과 방법은 인문계 고등학교 위주이므로, 실업계 고등학교에 많이 진학하는, 노동계급 자녀에게는 대학 교육의 기회를 저해하고 있다. 또한 대학 등록금의 잦은 인상과 장학금 제도의 불충실은 이들의 대학교육 기회를 더욱 저해하고 있다.;The aim of this study is to examine the educational opportunity given to the working-class children in urban society of Korea from the aspects of educational system. As the-theoretical background of this study, I firstly referred to the theories of social class, inequality of educational opportunity following from social class biases, and the actual educational opportunity given to the working-class. Secondly, I examined the school system, the important system of each-level school, and entrance examination system conducted at present, in relation to the educational opportunity of working-class children. In writing the method of the study, I employed the discripted method making use of books, periodical journals, and statistical reports. The results of this study are as follows : 1. The majority of working-class children in Korea deprived of the educational opportunity grately, because of their socioeconomic, and culture disadvantages. Furthermore present educational system is not thee favourable one for them in terms of achieving the educational opportunity. 2. The present school system has the school organization what is called the single ladder system; however the system has been operated as if it were the dual ladder system considered generally to be undemocratic. Therefor, at least outwardly the educational opportunity appear to be given to the working-class children; actual situation has not been so. 3. Although the obiigately and free educational elementary school was defined in the national constitution and the education law, the legislative principle has not been put into effect fully. This is a main reason why the working-class children have been deprived of their educational opportunities, even the opportunity to receive the fundamental elementary education. 4. As one of the equalization policies of middle school, the non-examination system for entrance was undertaken in 1968. This policy was somewhat helpful to enlarge the educational opportunity for the working-class children. However, it seems that they have not been benefited from it as we imagine mainly because they cannot afford to pay school expenses. The equalization policy resulted in the co-education of social class; however the working-class children seems to be treated not so well as middle and upper-class children. 5. Recently, the Ministry of Education made the policy to undertake the joint examination system for high school entrance with a view to equalizing high schools, especially raising the status vocational high schools. However, the more children of working-class children will be likely to enter vocational high school, therefor, it is easily expected that the working-class will not be mobile upwardly, because they lose the opportunity of entering to academic high school which lead to higher educational institutions. 6. The preliminary examination for university entrance is the one made favourably to academic high school. Therefor, the working-class children studying in vocational high school may have difficulties to enter university. Furthermore, frequent raising of tuition fee and poor scholarship system deprive of their chance to go on to university. And they are likely to dropout even if they are admitted to enter university.
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