View : 609 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author李京厚-
dc.creator李京厚-
dc.date.accessioned2016-08-25T06:08:25Z-
dc.date.available2016-08-25T06:08:25Z-
dc.date.issued1980-
dc.identifier.otherOAK-000000031737-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/182795-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000031737-
dc.description.abstract삐아제의 認知發達論을 敎育에 접근시킬 때 어떠한 觀點에서 이루어 질 수 있느냐의 문제를 제기하였다. 삐아제가 말하는 構造 개념이 予定說에 의하는가 아니면 構成說에 의하는가의 문제이다. 그것을 처음의 認知構造로부터 나중의 論理·數學的 構造인 순수구조(virtual structure)를 構成해 내기 까지 構成說의 입장에서 보았다. 만약에 予定說에 의한다고 하면, 모든 構造가 처음의 構造로 還元이 되기 때문에 認知構造의 發達을 설명할 수 없다. 이러한 構成說은 物理的 實在인 自然,, 宇宙의 存在도 설명하여 준다. 兒童의 心理發達과 더불어 進化하는 歷史觀을 이 構成說에 의해 파악할 수 있다. 삐아제의 이론을 敎育에 접근시킬 때 知識의 本質과 人間發達을 거론하였다. 삐아제는 이미 결정된 知識은 지식의 본질로 파악될 수 없다고 한다. 모든 可能性이 實現化되는 過程에서 知識은 形咸되는 것이다. 知識敎育에서의 發見學習, 內在的인 動機의 중요성, 適切한 不平衡의 제시 등이 삐아제의 이론과 부합된다. 그리고 삐아제의 認知發達論은 知的 發達 뿐만 아니라 情緖的 社會的 道德的 發達까지 설명하여 줄 總體的인 人間發達論이다. 學敎敎育은 교육과정을 포함해서 고려되야 한다고 전제하였다. 삐아제의 人間發達論은 敎育에 풍부한 示唆点을 주는데 認知的 국면에서 個人의 可能性을 충분히 인정하는 것, 兒童의 自律的이고 效果的인 활동을 중시하는 것 등이다. 學校制度에서도 活動構造보다 機能을 더욱 중시하여서 아동의 自律的이고 적극적인 參與가 가능하도록 한다.;This study explored how Piaget's cognitive developmental theory can be applied to education. A major issue in the present study was to examine whether Piaget's theory is based on preformism or constructivism. His cognitive developmental theory proposes that logico-mathematical structure develops from sensori-motor structure. Hence, it may be reasonable to argue that his theory is constructivism by nature. If his theory is characterized by preformism, all structures should be reduced to the initial structure. However, such an assumption is not consistent with Piaget's positions on the development of cognitive structure and the genesis of mental structure. Piaget's theory and empirical studies reveal the essential features of knowledge and personal development. Knowledge is not preformed, but constructive in nature. In particular, new knowledge structures evolve from disequilibrium in cognitive structures. This theoretical position is quite consistent with the discovery method, learning by intrinsic motivation, and the atomosphere stimuli, all of which are adequate for disequilibrium in cognitive structure. Piaget's theory also deals with emotional, social, and moral development as well as intellectual development. His theory is thus concerned with an individual's toal development. Hence, Piaget's theory can be applied to schooling, that is, development of curriculum and the hidden curriculum. The aim of schooling must be based upon the recognition of an individual's hidden potentialities. Especially, the function of schooling based on Piaget's ideas is more important than the school activities. This is because Piaget's theory emphasizes self-constructive processes in an individual more than functionless structures.-
dc.description.tableofcontents論文槪要 = ⅳ Ⅰ. 序言 = 1 Ⅱ. 삐아제의 認知發達 = 4 Ⅲ. 삐아제의 構成主義的 構造主義 = 12 Ⅳ. 삐아제의 理論과 敎育的 接近 = 18 1. 知識의 本質과 知識敎育 = 18 2. 人間發達과 學校敎育 = 24 Ⅴ. 結論 = 28 參考文獻 = 30 ABSTRACT = 33-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1216104 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subjectJ. Piaget-
dc.subject인지발달론-
dc.subject구성주의-
dc.title敎育의 基礎를 위한 J. Piaget의 認知發達論硏究-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle構成主義반設을 中心으로-
dc.title.translatedPiaget's cognitive developmental theory study for educational foundation : from the constructivist hypothesis-
dc.format.pageiv, 34 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 교육학과-
dc.date.awarded1980. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE