View : 40 Download: 0

幼兒敎育을 爲한 父母敎育 및 父母參與에 關한 硏究

Title
幼兒敎育을 爲한 父母敎育 및 父母參與에 關한 硏究
Other Titles
(A) Study on parent education/parent participation in preschool education
Authors
박 영실.
Issue Date
1981
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
부모교육부모참여교육프로그램
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
오늘날 유아교육의 세계적 추세는 유아교육에의 사회·생태학적 접근을 중심으로 부모와 가정, 지역사회 요인을 고려하는 프로그램의 연구와 개발이 새로운 유아교육의 과제로 등장하고 있다. 유아교육 프로그램의 성공과 효과지속을 위한 필수요인으로서 부모교육·부모 참여 프로그램은 부모와 교사가 동등한 입장에서 상호보완적인 관계를 바탕으로 보다 적극적인 참여를 지원하는 것을 기본개념으로 하며, 이를 위한 다양한 부모프로그램의 개발이 활발한 평가연구와 더불어 진행되고 있다. 이에 본 연구는 우리가 당면하고 있는 유아교육의 제문제해결과 개선 및 보다 효과적인 유아교육 실시를 위한 새로운 방향모색의 일환으로 부모프로그램에 대한 개념 재정립과 이를 바탕으로 한 부모프로그램의 연구 및 개발의 필요성을 느끼고, 이를 위한 기초연구로서 현재 우리나라 유치원의 부모교육 및 참여현황을 조사하는 것을 연구목적으로 설정하였다. 연구방법은 문헌연구와 질문지법을 병행하였으며 서울시내 유치원 287개의 교사 287명을 대상으로 선정, 조사를 실시하였다. 회수율은 62%이며 자료처리 및 결과분석은 백분율과 x^(2) 검증(5% 수준에서 유의도 검증)을 사용했다. 구체적 연구문제에 대한 연구결과는 다음과 같다 1. 현재의 유치원(교사)과 가정(부모)의 관계는 유치원 중심 가정보완이며, 이상적인 관계는 대등한 관계와 유치원 중심 가정보완이 동위로 나타났다. 2. 부모교육·부모참여에 대한 개념인식은 부모회, 면담, 참관, 가정통신, 가정방문, 가정방문프로그램, 보조교사, 교사, 운영결정자로서의 참여 순이다. 3. 부모교육·참여에 대한 필요성은 부모회, 면담, 가정통신, 참관, 가정방문, 가정방문교육프로그램, 보조교사, 교사, 운영결정자로서의 참여 순이다. 4. 부모교육·참여 실시는 가정통신, 부모회, 면담, 참관, 가정방문, 보조교사, 운영결정자, 교사로서의 차명, 가정방문교육프로그램의 순으로 실시되고 있다. 부모교육·참여 실시방법에서 부모회는 강연회를 중심으로 유아교육전문가가 주로 담당하고 있으며, 면담은 개별면담 방법으로, 참관은 유치원 방안에서의 집단참관방법으로 유치원 생활전체를 그 내용으로 하고 있다. 가정통신은 전달사항과 주안이 활용되고 있다. 부모회는 월1회, 면담은 필요시 수시로, 가정방문은 1년1회, 참관은 1학기 1회, 가정통신은 주1회 중심으로 실시되고 있다. 부모교육·참여의 계획과 진행은 원장과 교사 위주로 실시되고 있으며, 부모참여율은 부모회 이외에는 상당히 낮다. 5. 부모교육·참여의 목적은 각 형태에 따라 다르다. 부모회, 참관은 부모에게 자녀교육에 대한 지식·정보제공, 면담은 부모와 자녀에 대해 상호의논, 가정방문은 부모로부터 아동에 대한 지식·정보수집, 가정통신은 유치원 운영문제·지시사항 전달·의논이 주 목적이다. 6. 부모교육·참여의 효과 역시 형태별 특성을 갖는데, 부모회, 참관은 가정(부모)의 자녀교육, 면담과 가정방문은 유치원(교사)의 아동교육, 가정통신은 유치원 운영상의 효과를 갖고 있다. 7. 부모교육·참여의 문제점은 형태별로 특성을 달리 하는데, 부모회는 부모의 관심·참여부족, 면담과 가정방문은 부모가 갖는 부담 참관은 교사가 갖는 부담, 가정통신은 특별한 문제가 없다. 이상의 연구결과를 바탕으로 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 1. 유치원의 부모교육·참여에 대한 교사와 부모의 개념인식 및 이해수준이 향상되어야 한다. 2. 유치원에서의 부모교육·참여는 현재의 소극적인 형태에서 단계적이고 점진적으로, 보다 적극적·전문적인 형태로 실시되어야 한다. 3. 부모교육 및 참여는 유아교육기관에 다니는 아동의 부모에게 한정된 것이 아니다. 이에대한 국가, 사회, 일반부모의 인식과 계몽, 적극적인 관심이 필요하다. 4. 다각적인 기초연구 및 실험, 평가연구, 프로그램 개발연구를 기초로 우리 실정에 알맞은 유아교육기관의 부모프로그램은 물론, 일반부모를 위한 융통성있고 다양한 부모프로그램이 개발되어야 한다. 가. 각 지역사회의 특성을 고려해야 한다. 나 지역사회의 기관 및 자원을 적극 활용한다. 다. 대상부모의 성격과 배경, 연령에 적합해야 한다. 5. 부모프로그램 개발과 연구, 인적자원 양성을 담당할 전문기관이 설립되어야 한다. 6. 국가·사회적 차원에서의 재정적·정책적 지원이 필요하다.;In the latest few years, the trend of childhood education expands to ecological approach and as an indispensible of it, research and development of parental participation/education programs which have the aspect considering the relations that parents and family may affect and be affected by several factors over society, becomes a new wave of it. In ideal case of implementing parental participation/education concept, parents share the equal standpoint of teachers' on policy making, and parents and teachers support and assist each others on the same basis of fosterage of children. In order to keep this parental participation/education effect and to make its implementation successful, developing the variety of programs and appraisement of its implementation are actively going on their progress. Thus, the objectives of this study are to reestablish the parental participation/education concept which is the basic study of further progress on implementing and to describe the present environments which provide the better way to understand the concept. To meet these objectives, inquiry is conducted abreast with reference studyings. In inquiry, questionnaires' are sent to 287 kindergartens in Seoul, and 62% of those are responded. In analysis of primitive data, percentage and X^(2) verification which has 5% in attention rate are adopted. The results are as follows; 1. As for the relation between kindergarten (teacher) and family (parent), it is responded that kindergarten mainly takes charge of education, and parent assists it, but as an ideal relation, it is thought that each takes equal charge of education. 2. As for the conceptual recognition of parental participation/education, parent group meeting, counseling, observation, message, home visits, home visiting program, parent participation as aids, teachers, decision-makers are in the descending order responded. 3. As for the necessity of it, parent group meeting, observation, home visits, home visiting program, parent participation as aids, teachers, decisionmakers are the decending order responded. 4. As for the present implemention of it, message, parent group meeting, counseling, observation, home visits, parent parent participation as aids, decision-makers, teachers, home visiting programs are the decending order responded. As for the implementation method of it, parent group meeting is centered lecture meeting by specialist. Counseling is centered individual counseling, observation centered group observation in the classroom, message is used mainly weekly and for delivery. Parent group meeting is operated monthly, counseling in case of need, home visits by year, observation once in term, message weekly. It is responded that principal and teacher mainly have charge of planning and procedures the parental participation; education programs. Parent artic□ parent group meeting. 5. The purpose of it varies on its implementing processes. The purposes of parent group meeting and observation are providing information and skill about child to parent, counseling, discussion with parent about child, home visits, the collecting information about child from parent, message, the reporting to parent about kindergarten operation and directions. 6. The effect of it varies on its implementing processes. The effect of parent group meeting and observation is child education in family (parent), counseling and home visit is child education in kindergarten (teacher), message is kindergarten operation. 7. The problem of it varies on its implementing processes. The problem of parent group meeting is the lack of parental attention and interest, counseling and home visits, the burden for parent, observation, the burden for teacher, but message has no problem. Suggestions are as follows; 1. Teachers and parents must improve the level of conceptual recognition and understanding for parent education/parent participation. 2. The pattern of parent education/participation should be implemented positively and professionally. 3. The nation, community and parents must be interested in parent education/participation. 4. In order to develop the programs which is pertinent to our present circumstances, basic theoretical study, experiments and its appraisement should be done in various respects and regards. 5. Institutions for training specialists should be set up for developing parent education/participation programs and carrying out them. 6. Federal funds should be reserved and federal policy should be made.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE