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社會階層에 따른 幼兒의 欲求 및 壓力狀況의 比較硏究

Title
社會階層에 따른 幼兒의 欲求 및 壓力狀況의 比較硏究
Authors
한진이
Issue Date
1977
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
사회계층유아욕구압력상황
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
本 硏究에서는 中上流階層과 下流階層에 속하는 幼兒를 대상으로 그들이 가지고 있는 欲求와 환경에 의한 壓力상황이 어떠한지를 비교하고자 한다. 연구의 具體的인 목표는 다음과 같다. A. 主要한 欲求 B. 아버지에 대한 知覺 C. 어머니에 대한 知覺 D. 不安의 性質 E. 主要한 壓力 F. 主된 防禦機制 이를 위해 硏究의 도구로서 김태련, 서봉연, 이은화, 홍숙기들이 제작한 「한국판 兒童用 繪畵 統覺 檢査: K-CAT」를 사용하였다. 硏究對象은 中上流階層24명과 下流階層 19명을 W. L. Warner의 社會階層 區分基準에 根據하여 선택하였다. 本 硏究에서 얻은 結論은 다음과 같다. A. 主要한 欲求 中上流階層의 幼兒들은 호기심, 獲得欲求, 類親欲求, 攻擊欲求 등에 가장 많은 反應을 나타냈고, 下流階層 幼兒들은 食餌欲求, 類親餌欲, 攻擊欲求등에 많은 反應을 나타냈다. 두 집단간에 차이를 보이는 것으로서는 中上流階層의 幼兒들은 下流階層보다 호기심과 不動欲求가 더욱 많은 것이었고, 下流階層 幼兒들은 中上流階層 幼兒들보다 食餌欲求가 더욱 많은 것이었다. B. 아버지에 대한 知覺 中上流階層 幼兒들은 아버지를 能力的이고 多情하며 競爭的인 存在로 知覺하고 있으며, 下流階層 幼兒들은 아버지를 能力的이며 拒否的이며 支配的인 存在로 知覺하고 있는 것으로 나타났다. 두 집단을 比較하여 볼 때 차이가 나는 점으로서는 中上流階層 幼兒들은 아버지가 多情하고 能力的인 存在라고 知覺하는 反應이 下流階層 幼兒들 보다 많았고, 下流階層 幼兒들은 拒否的인 또는 支援的인 存在라고 知覺하는 反應이 中上流階層 보다 많은 점이었다. C. 어머니에 대한 知覺 中上流階層이 幼兒들은 어머니가 拒否的이며 敎示的이고 能力的인 存在라고 知覺하는 反應이 나타났고, 下流階層도 역시 어머니가 拒否的이며 無能力하고 養育的인 存在라고 知覺하는 反應이 나타났다. 두 집단간의 차이를 보면, 中上流階層 幼兒들이 下流階層보다 어머니가 後退的이라고 知覺하는 反應이 더욱 많았고, 下流階層 幼兒들은 中上流階層보다 어머니가 無能力한 또는 獻身的인 存在라고 知覺하는 反應이 더욱 많았다. D. 不安의 性質 中上流階層 幼兒들은 身體的 傷害 또는 罰, 愛情의 欠乏 또는 喪失 그리고 버림받음에 대한 不安을 가지고 있는 것으로 나타났고, 下流階層 幼兒들은 身體的 傷害 또는 罰, 壓倒당해 무력해짐, 病 또는 負傷에 대한 不安을 가지고 있는 것으로 나타났다. 차이점을 보면는, 中上流階層 幼兒들은 身體的 傷害 또는 罰과 愛情의 欠乏 또는 喪失에 대한 不安이 下流階層보다 더욱 많은 것으로 나타났고, 下流階層 幼兒들은 中上流階層보다 壓倒당해 無力해짐과 病또는 負傷에 대한 不安이 더욱 많은 것으로 나타났다. E. 主要한 壓力 中上流階層은 處罰壓力, 拒否壓力 그리고 危險壓力을 느끼고 있는 것으로 나타났고, 下流階層은 危險壓力, 處罰壓力, 拒否壓力을 느끼고 있는 것으로 나타났다. 차이를 보면 中上流階層 유아들은 下流階層 幼兒들보다 處罰에 대한 壓力을 강하게 느끼는 것으로 나타나고 있었고, 下流階層 幼兒들은 中上流階層 幼兒들보다, 攻擊壓力, 危險壓力 欠如壓力을 강하게 느끼는 것으로 나타났다. F. 主된 防禦기제 中上流階層 幼兒들은 抑壓, 後退, 投射, 退行등을 많이 사용하고, 下流階層 幼兒들은 抑壓, 後退, 退行, 同一視를 많이 사용하는 것으로 나타났다. 두 집단간의 차이점으로서는 中上流階層 幼兒들이 下流階層 幼兒들 보다 合理化, 後退, 기만들을 더 많이 사용하는 点이었고, 下流階層 幼兒들은 中上流階層 幼兒들이 사용하지 않는 同一視를 사용하는 点이었다.;The purpose of this study is to compare upper-middle class preschool children with lower class preschool children about the following subjects; A. Main needs and drives B. Conception of the father C. Conception of the mother D. Main pressure of the environment E. Nature of anxieties F. Main defences against conflicts and fears. Instrument Korean Children's Apperception Test(T. R. KIM, B. Y. SEO, E. H. LEE and S. K. HONG, 1976) Sample 43 Preschool children from 4 kindergartens were selected. According to the socioeconomic status of the family, the children were divided into two groups, upper-middle class and lower class. Results A. Children of upper-middle class indicated mainly Curiosity, need for acquisition, affiliation and aggression. Children of lower class indicated a need for nutrition, affiliation and aggression. Differences between two groups were: Upper middle class children indicated more strongly curiosity and passivity than lower class children: lower class children indicated more strongly the need for nutrition. B. Upper-middle class children responded that they regard father as a friendly, competitive being and lower class children responded that they regard father as a powerful, rejecting and domineering being. Differences between two groups were: Upper-middle class children more strongly responded that they regard father as a friendly, powerful being; lower class children more strongly responded that they regard father as a rejecting and supporting being. C. Upper-middle class children showed that they regard mother as a rejecting, supporting and instructive being and lower class children showed that they regard mother as a rejecting, powerless and supporting being. Differences between two groups were: Upper-middle class children more strongly showed that they regard mother as withdrawn than lower class children; lower class children more strongly showed that they regard mother as a powerless and devoted being than upper-middle class children. D. Upper-middle class children revealed that they have an anxiety about physical harm or punishment, lack or loss of love and being deserted. Lower class children revealed that they have an anxiety about physical harm or punishment, being overpowered and helpless and illness and injury. Differences between two groups were: Upper-middle class children revealed more oftenly about anxiety of physical harm or punishment, lack or loss of love than lower class children; lower class children revealed more oftenly about an anxiety of being overpowered and helpless and illness or injury than upper middle class children. E. Upper middle class children disclosed that they have fear of punishment, rejection and danger. Lower class children disclosed that they feel the threat of danger, punishment and rejection. Differences between two groups were: Upper-middle class children disclosed that they feel more fear of physical harm or punishment than lower class children; lower class children disclosed that they feel more strongly the pressure of aggression, danger and lack than upper-middle class children. F. Upper-middle class children revealed that in defence mechanism they use mainly repression, behavioral withdrawal, projection, regression. Lower class children revealed that repression, behavioral withdrawal, regression and identification are their defence mechanisms. Differences between two groups were: Upper-middle class children revealed more rationalization, regression, deception than lower class; lower class children revealed more identification which was not revealed in upper-middle class.
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