View : 807 Download: 0

유아 그림동화책에 나타난 성역할의 분석 연구

Title
유아 그림동화책에 나타난 성역할의 분석 연구
Other Titles
(A) STUDY ON THE ANALYSIS OF SEX ROLE ON CHILDREN'S PICTURE BOOKS
Authors
이윤경 .
Issue Date
1982
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
유아그림동화책성역할유아교육
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
This study aims at analyzing the sex role shown in children's picture books that teachers in early childhood education centers offer children and those picture books published by the Ministry of Education in 1981. Through reviewing materials, sex-role learning in early childhood, sex role guidance at early childhood education centers and the effect of picture books on sex role learning have been considered. The following research problems are included ; 1. Of the main characters in children's picture books, which sex is predominant between female and male? 2. Which sex has more illustrations in children's picture books? 3. How is the sex-role of children depicted in children's picture books? 4. How is the sex-role of adults depicted in children's picture books? 5. What are the occupations of female and male adults in children's picture books? For the research problems, the analysis standards adopted in "sex bias in children's picture books" by Vukelich, McCarty and Nanis(1976) and "sexism in the elementary school" by Jacobs and Eaton(1972) are applied in this study. In analysis of data, percentage and χ^(2) verification which has 5% in attention rate are also adopted. The results obtained are as following : 1. In children's picture books, the number of male main character outnumbered that of female main character.(3.6 times) 2. The number of illustrations of males(71.6%) outnumbered that of females(28.4%). 3. Male children were depicted more often than female as engaged in active play(76.3%), using initiative(88.2%), displaying independence(85.7%), solving problems(82.4%), and give help to others(77.8%), while female children were shown as engaged in quiet play(59.4%). 4. Female adults were depicted more often than male adults as giving tenderness(75.0%), scolding(75.0%), being homemaker(100.0%) and teaching children(100.0%), while male adults were as talking children on outings(80.0%) and being breadwinner(97.1%). 5. Male adults were shown as possessing occupations of high social status and of important social role, while female counterparts were engaged in occupations of passive character or of less importance.;본 연구의 목적은 유아교육기관의 교사들이 유아의 성역할 학습을 위해 즐겨 유아에게 보여주거나 읽어주는 그림동화책들과 문교부의 유아교육을 위한 그림책 제1집(1981)에 나타난 성역할을 알아보려는데 있다. 이러한 목적으로 국내·외 관계문헌을 통하여 유아의 성역할 발달, 유아교육기관에서의 성역할 지도와 그림동화책과 성역할 발달의 영향에 관해 고찰을 하였고 이에 따라 다음과 같은 문제를 설정하였다. 1. 유아 그림동화책의 주인공은 남녀 성중 어는 성이 많은가? 2. 유아 그림동화책에 나타난 남녀 그림 중 어느 성의 그림이 많은가? 3. 유아 그림동화책에서 남녀 유아의 성역할은 어떻게 나타나고 있는가? 4. 유아 그림동화책에서 남녀 성인의 성역할은 어떻게 나타나고 있는가? 5. 유아 그림동화책에 나타난 남녀 성인의 직업은 어떠한가? 연구문제를 위해 Vukelich, McCarty와 Nanis(1976)의 "유아 그림동화책에 나타난 성차별(Sex bias childrens Picture Books)"의 연구와 Jacobs와 Eaton(1972)의 "국민학교에서의 성차별(Sexism in the Elementary School)"의 연구에서 사용된 분석기준을 적용하였고 자료처리와 결과분석은 백분율과 χ^(2) 검증(5%수준에서 유의도 검증)을 하였다. 연구문제에 대한 분석결과는 다음과 같다. 1. 유아 그림동화책의 주인공은 남자가 여자보다 압도적으로 많았다.(3.6배) 2. 유아 그림동화책에 나타난 남녀의 그림은 남자그림수(71.6%)가 여자그림수(28.4%) 보다 훨씬 많이 나타났다. 3. 유아 그림동화책에 나타난 여아의 역할은 조용한 활동에 참여하는 것(59.4%)으로 나타나는 반면에, 남아는 적극적인 활동에 참여하고(76.3%), 주도적이고(88.2%), 독립적이며(85.7%), 문제해결력이 뛰어나고(82.4%), 도움을 주는 것(77.8%)으로 묘사되고 있다. 4. 유아 그림동화책에서 여자성인은 가사일을 하거나(100%), 부드럽고 상냥하며(75.0%), 잔소리가 심하며(75.0%), 유아를 가르치는 일을 하는 것(100%)으로 나타났고 남자성인은 한 가정의 가장이며(97.1%), 유아를 밖에 데리고 나가는 역할을 하는 것(80.0%)으로 나타났다. 5. 유아 그림동화책에서 남자는 사회적 역할이나 지위가 높은 직업에 종사하는 것으로 나타났으며, 여자는 소극적 활동의 직업에 종사하는 것으로 나타났다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE