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EPSS의 기반과 통합 방안에 관한 연구

Title
EPSS의 기반과 통합 방안에 관한 연구
Other Titles
(A) study on the bases of EPSS(Electronic Performance Support System) and the integration plan to EPSS
Authors
홍선주
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 교육공학과
Keywords
EPSS 기반EPSS통합 방안교육공학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
21C 교육을 위한 하나의 중요한 이슈로 적시교육에 대한 요구가 증가되면서 실제로 업무상황에서 학습과 업무의 보조가 같이 이루어지도록 함으로써 업무수행능력의 개선에 초점을 두는 EPSS에 관심이 모아지고 있다. 현재 외국기업들은 활발하게 EPSS를 활용, 많은 응용 사례가 나오고 있으나 국내 기업의 경우 교육훈련 전문가들 사이에서 EPSS에 대한 관심이 높아지고 있으나 실제로 기업 현장에는 아직 적극적으로 도입되지 못하고 있는 실정이다. EPSS의 구현은 기업의 요구와 기업에서 보유하고 있는 다양한 자원에 따라 독특한 방법으로 적용될 수 있으며, 시스템의 목적과 용도에 따라 구성요소가 달라질 수 있으나 일반적으로 EPSS는 데이타/정보베이스, 학습경험, 조언/전문가 시스템을 공통적인 요소로 가지고 있다. EPSS의 기반을 형성하는 수행 지원으로의 패러다임 변화과정에서, 학습에서 수행으로 사고의 전환이 일어나면 초기 단계에서는 기존학습 자원을 새롭게 계획하여 초기적인 형태의 EPSS를 만들어 낼 수 있다. 따라서 초기적인 형태의 EPSS를 구현할 때 활용될 수 있는 기존 자원의 현황을EPSS의 구성 요소에 비추어 살펴보고, EPSS 구현 계획을 조사하는 연구도 현시점에서는 의의가 있을 것이다. 본 연구에서 구체적으로 다루어진 연구 내용은 다음과 같다. 첫째, 국내 기업에서의 EPSS에 대한 인식은 어떠한가? 둘째, EPSS 구현시 활용될 수 있는 자원 즉, 전자 정보 자원, 네트웍 기반 교육 자원, 컴퓨터 조언 기능의 활용 현황은 어떠한가? 셋째, 향후 EPSS의 추진 계획은 무엇인가? 본 연구는 첫번째와 두번째 연구 내용을 위해서는 의도적 표본 방법에 의해 선정된 총 40개의 기업을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 세번째 연구내용을 위해서는 설문조사 결과 활용 빈도가 높게 나타난 총 7개의 기업을 대상으로 인터뷰를 실시하였다. 본 연구를 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. 먼저 설문조사 결과는 다음과 같다. 첫째, 조사대상 기업의 이분의 일 이상이 EPSS를 알고 있다고 응답한 것으로 미루어, EPSS는 국내에 최근 소개되기 시작한 개념이지만 기업에서는 EPSS에 대한 관심이 높은 것으로 보인다. 기업에서는 EPSS가 시행되면 많은 이점이 있을 것으로 전망하고 있었으며, 특히 EPSS가 업무수행시 필요한 지원을 즉각적으로 제공하여 업무수행을 향상시킬 것으로 기대하고 있었다. 각자의 기업에서 2-3년 이내에 EPSS가 시행될 것이라는 응답이 절반 가량을 차지하였으며 시행 가능성이 없다는 응답은 나오지 않아 EPSS의 필요성에 대해서는 일치된 견해가 공유되고 있는 것으로 해석된다. 둘째, 조사대상 기업의 대부분이 업무 관련 정보와 산업, 경제, 시장에 관한 정보 및 경쟁사 정보 등의 전자 정보 자원을 활용하고 있는 것으로 나타났으나, 전자 정보를 검색하여 원하는 정보를 찾은 경우는 전체 검색 회수의 50% 미만이라는 응답이 이분의 일 이상을 차지하여 전자 정보의 양과 수준은 비교적 미흡한 편이었다. 그러나 전자 정보의 추가 구축 방법에 대해서는 모든 직원들이 정보를 직접 입력한다는 응답이 가장 높게 나타났는데, 이는 향후 EPSS 활용을 위한 정보 공유 의식의 확산에 기여한다는 점에서 바람직한 경향이라고 하겠다. 셋째, 조사 대상 기업의 이분의 일 가량이 네트웍 기반 교육 자원을 활용하고 있는 것으로 나타났다. 이중 온라인 매뉴얼/교재의 활용 현황이 가장 우수했으며 앞으로도 지속적인 증가가 예상된다고 응답하였다. CBT(Computer-based Training) 보다는 점차 인트라넷 기반의 WBT(Web-based Training) 활용이 증가될 것으로 보이며, 조사 대상 기업중 삼분의 일 이상의 기업에서 이미 WBT를 활용하고 있는 것으로 나타났고, 또한 VOD(Video On Demand)의 활용도 예상되었다. 넷째, 조사대상 기업중 삼분의 일 이상이 업무수행중 컴퓨터로 조언을 제공받아 문제를 해결하거나 의사결정에 도움을 얻는 것으로 나타났다. 제공되는 조언의 종류는 문제 분석 보조, 적절한 지원서비스에 대한 정보 제공, 문제 해결 사례 제시 등이었다. 현재 활용되고 있는 다양한 조언 유형으로 보아 향후 EPSS의 조언/전문가 시스템을 구현하는 데에는 어려움이 없을 것으로 보인다. 인터뷰 결과는 다음과 같다. 첫째, 인터뷰 대상 기업 모두는 기존 자원의 발전 방안으로서, 네트웍 기반교육 자원을 효과적으로 관리하기 위한 가상연수원 구축 계획을 가지고 있었다. 이미 대부분의 기업이 가상연수원을 운영하고 있었으며 현재는 가상연수원의 교육 자원 데이타베이스를 강화하는 작업이 진행 중이었다. 둘째, 가상연수원에 대한 계획 이외에도 대부분의 인터뷰 대상 기업은 통합적인 사내 공유시스템 구축에 대한 계획을 가지고 있었다. 각 기업이 계획하고 있는 통합시스템의 구성은 크게 다음과 같은 세 가지 방향으로 정리될 수 있다. 1) 가상연수원(네트웍 기반 교육 자원)과 전자 정보 자원의 통합시스템 2) 가상연수원(네트웍 기반 교육 자원)과 커뮤니케이션 수단의 통합시스템 3) 전자 정보 자원과 커뮤니케이션 수단의 통합시스템 다양한 유형의 통합시스템 계획은 각 기업 실정에서 사내의 요구를 수용하고 현존 자원을 최적화하는 범위에서 기존 자원을 발전 및 통합시키기 위한 방안으로 보인다. 셋째, 인터뷰 대상 기업의 이분의 일 가량은 EPSS 구현 계획을 가지고 있었으며, 추진 중인 EPSS 계획은 다음과 같은 세 가지 방향으로 정리될 수 있다. 각각의 EPSS 추진 방향과 아울러 EPSS와 통합시스템과의 관계를 살펴보면 다음과 같다. 1) EPSS를 지식/정보를 저장하는 데이타베이스로 보고, 네트웍 기반 교육 코스들을 중심으로 지식/정보 데이타베이스를 구축함으로써 조직학습을 위한 인프라를 제공하는 수단으로 활용하고자 계획하고 있었다. 이 경우 통합시스템은 가상연수원과 커뮤니케이션 수단을 통합하는 것이며, 가상연수원은 네트웍 기반의 교육 자원을 효과적으로 관리하기 위한 것이다. 가상연수원에는 다양한 교육코스가 저장되어 있는데, EPSS를 바로 이러한 지식과 정보 데이타베이스로서 보고 있다. 2) EPSS를 학습과 업무를 통합하는 수단으로 보고, 네트웍 기반 교육자원과 정보시스템을 공통 인터페이스 안으로 통합함으로써 업무와 학습이 통합된 환경을 제공하고자 계획하고 있었다. 이 경우 네트웍 기반의 교육 자원을 관리하기 위한 가상연수원과 기존의 정보시스템을 공통 인터페이스 환경으로 통합하고 여기에 검색 기능을 강화시킨 통합시스템을 EPSS라고 보고 있다. 3) EPSS를 업무수행 효율화의 수단으로 보고, 업무수행에 직접 요구되는 여러 독립적인 시스템들을 효율적으로 통합함으로써 업무수행 과정을 단순화, 자동화하고자 계획하고 있었다. 이 경우 통합시스템은 가상연수원과 EPSS를 통합하는 것이다. 가상연수원은 네트웍 기반의 교육자원을 효과적으로 관리하는 수단으로, EPSS는 업무수행에 직접 요구되는 독립적인 시스템을 효율적으로 통합하여 업무수행 과정을 보다 단순화, 자동화하는 수단으로 보고 있다. 각 기업에서 계획하고 있는 EPSS는 이론상의 정의에 부합하는 EPSS라기 보다는 각 기업의 실정과 요구에 따라 조정된 개념의 EPSS로 보인다. 넷째, EPSS 추진 과정에서 예상되는 장애 요인으로 기업에서는 EPSS 개발에 요구되는 기술이 여러 부서에 분산되어 있기 때문에 개발을 위한 공동연구가 어렵다는 점이 지적되었다. 이 밖에도 각 기업에서 향후 계획을 추진하는 과정에서 관리자층과 사용자층의 인식부족 문제, 많은 초기 투자 비용, 다수 팀간의 협력과 의사소통의 어려움, 현존 네트웍 기반 교육 자원의 부족 문제 등이 장애 요인으로 지적되었다. 다섯째, 장애 요인에 대한 극복 방안으로는 인식의 전환을 유도하기 위한 지속적인 홍보와 인식이 확산될 때까지 기다리는 자세가 필요하며 사용자의 인식전환 방안을 모색해야 한다는 의견이 제시되었다. 또한 부족한 네트웍 기반 교육자원을 대치하기 위한 Q&A 기능을 강화해야 한다는 점도 지적되었다.;With the increase in the necessity for JIT as one of the important issues for the education of 21st century, many companies are interested in EPSS focused on the improvement of job performance by doing learning and job at the same time in the workplace. Currently, many foreign companies utilize EPSS positively and have many application practices. In case of local companies, training experts are highly interested in EPSS. However it has not yet to be implemented. The components of EPSS can be different according to the company's requirements and the existing resources, but are generally composed of data/information base, learning experiences and advisory/expert systems. In the paradigm shift from learning to performance, early EPSS can be accomplished through reorganizing existing loaming resources. Therefore, the study to examine the present condition of resources usable to making EPSS and the implementation plan of EPSS are meaningful at this point. The contents of this study are as follows: 1. Company's perception to the EPSS 2. The present condition of resources usable as components of EPSS - that is electronic information resources, networked learning resources and advisory via computer. 3. The implementation plan of EPSS or other plans of existing resources, and barriers with it's countermeasures. The target of this study was selected by purposive sampling methods. Training personnel of total 34 companies participated in the survey for the article 1 & 2, and based on the result of the survey, the interview was made for the article 3 with 7 companies Based on the findings of the study, the following conclusions can be drawn. 1 . More than half of respondents informed that they had some knowledge of EPSS. They especially thought that EPSS would improve the job performance by providing the needed support immediately. Half of respondents said that EPSS implementation would be expected within 2-3 years and there was no negative responses for the implementation of EPSS. It seems they agree with the need of EPSS. 2. Most of the respondents stated that they had electronic information resources. Electronic information mainly regarded job related information and industrial/economic/field information and so on, however the quantity and quality of electronic information was not yet sufficient. As to the addition of electronic information, it was a desirable trend that all employees add the data directly by themselves in many companies. As EPSS is a means for continuous acquisition and distribution of knowledge and information, the trend will help EPSS is put to use in the future. 3. Half of the respondents said that they were using networked learning resources. It proved that on-line manual/text was most used and expected to continuously increase in the future. It was expected that WBT would be widely used and that VOD would be put to use in the near future. 4. More than one third of the respondents stated that they used the advisor supported via computer. The advisor were about problem analysis, problem solving examples, and so on. Judging from the current utilization ststus of various advisory abilities, it seems easy to develop advisory/expert systems of EPSS in the future. 5. All of seven companies interviewed had the plan of a cyber learning center as a means of managing networked learning resources effectively. Most had already operated cyber learning center and they were building up learning database of that. 6. Most of seven companies had the plan to integrate existing resources into one system. The plan to the integrated system of each company is summarized as follows: 1) Integrated system of cyber learning center (networked learning resources) and electronic information resources. 2) Integrated system of cyber learning center and intracompany communication media. 3) Integrated system of information systems and intracompany communication media. 7. Four companies had the plan to building EPSS. The plan is summarized, and in addition, the relationship between EPSS and integrated system is summarized as follows: 1) One company considered EPSS as the database to store knowledge/information. EPSS will be used as an infrastructure for organizational learning by providing knowledge/information database. This company plans the integrated system of cyber learning center and intracompany communication media. Cyber learning center is storing various learning courses and EPSS is considered as database of knowledge/information such as learning courses. 2) Two companies regarded EPSS as a means of unifying learning and job. EPSS will be used as a means for on-the-job training by integrating networked learning resources and information systems into one common interface. These companies consider EPSS as integrated system of cyber learning center and information systems within one interface. 3) One company considered EPSS as a means to perform a job efficiently. EPSS will be used as a means for automating and simplifying job performance by integrating various independent information systems required for the job. This company plans the integrated system of cyber learning center and EPSS, that is, newly improved information system. The EPSS concept of each company is not satisfied with the theoretical definition of EPSS but the practical need of each company 8. The most expected barrier to the development and implementation of EPSS is indicated that skills required to develop EPSS are dispersed in different sections of the company, and furthermore cooperation among the sections is difficult. Another barriers were the lack of support from top management in the early stage, after that user's inadequate attitude and poor perception to EPSS. To overcome the barriers, it is advised that continuous publicity is needed for the management and the users sufficiently. And various ways need to be developed for the user's acceptance to EPSS.
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