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유아교육기관의 조직풍토와 교사의 직무만족도에 관한 연구

Title
유아교육기관의 조직풍토와 교사의 직무만족도에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on Organizational Climate in Institute for Education of Young Children and Teachers' Job Satisfaction
Authors
송유진
Issue Date
1993
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
교육학유아교육기관조직풍토교사직무만족도
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 유아교육기관의 조직풍토와 교사들의 직무만족도를 살펴보고, 조직풍토와 교사들의 직무만족도와의 관계를 알아보는 것이다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위하여 구체적인 연구문제들을 다음과 같이 설정하였다. 1. 유아교육기관의 조직풍토는 어떠한가? 기관유형, 원장의 전공유무에 따라 차이가 있는가? 2. 유아교육기관 교사들의 직무만족도는 어떠한가? 기관유형, 교사의 경력, 학력에 따라 차이가 있는가? 3. 유아교육기관의 조직풍토와 교사들의 직무만족도는 상관이 있는가? 본 연구의 대상은 대전시내에 위치한 사립유치원 23개 기관, 어린이집 17개 기관 등 전체 40기관과 그 기관에 근무하고 있는 교사 총 206명이었다. 연구도구는 조직풍토와 직무만족도를 알아보기 위해 Paula Jorde-Bloom이 제작한 것을 수정 하여 사용하였다. 직무만족도를 측정하기 위해서 사용된 도구는 유치원 직무만족도 측정도구(Early Childhood Job Satisfaction Survey:ECJSS)였고, 조직풍토를 측정하기 위해서 사용된 도구는 유치원 근무환경 측정도구(Early Childhood Work Environments Survey:ECWES)였다. 연구대상 교사들에게 각 질문지를 배부·회수하여 연구자료로 삼았다. 수집된 자료의 분석은 연구문제에 따라 t검증, f검증, 적률상관계수를 산출하였다. 본 연구의 분석결과는 다음과 같다. 1. 대상 유아교육기관의 조직풍토를 구성하는 요인별 평균점수는 10점만점에 3.13에서 7.38까지 다양하게 나타났다. 각 요인별로 살펴보면 동료관계 요인이 가장 높은 수준을 보였고, 조직기능의 명확성 요인과 전문성증진 요인이 특히 낮은 수준을 보였다. 기관유형에 따른 조직풍토의 차이는 3개 요인에서만 유의한 차이가 나타났다. 즉 전문성증진 요인과 개혁성 요인은 사립유치원이 유의하게 높았던 반면, 보상체계 요인은 어린이집이 유의하게 높았다. 유아교육기관 원장의 전공여부에 따라 조직풍토에는 유의한 차이가 있었다. 요인별로 살펴보면 전문성증진 요인과 개혁성 요인에서 전공자가 운영하는 유아교육기관이 비전공자가 운영하는 유아교육기관보다 유의하게 높았다. 2. 연구대상 교사들의 직무만족도를 구성하는 요인별 평균점수는 5점 만점에 3.01에서 3.80으로서 요인별로 큰차이는 없었지만 전체적으로 볼 때 보통이상으로 만족하고 있었다. 그 중에서 동료관계 요인에 대해 좀더 만족한 반면, 보수/승진기회에 대해서는 좀 덜 만족함을 보였다. 유아교육기관 유형에 따라 직무만족도는 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 교사의 경력에 따른 직무만족도는 전체적으로 유의한 차이가 나타나지 않았으나, 하위요인 중 보수/승진기회 요인에서 유의한 차이를 나타냈다. 교사의 학력에 따른 직무만족도는 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 3. 조직풍토와 교사들의 직무만족도 간에는 유의한 정적상관이 나타났다. 즉 유아교육기관의 전반적인 조직풍토 수준이 높을수록 교사들이 직무에 만족하는 정도도 높게 나타났다. 요인별로도 조직풍토의 하위요인 중 보상체계 요인과 직무 만족의 하위요인 중 동료관계 요인 간에만 유의한 상관이 나타나지 않았을 뿐 나머지 요인들간에는 모두 정적 상관이 있는 것으로 나타났다.;The purpose of this study is to examine the organizational climate in institute for education of young children, teachers' job satisfaction and the relationship between measures of organizational climate arid job satisfaction. For this purpose, three questions have been set up in this study as follows : 1. How is the organizational climate in institute for education of young children? Is there any difference in organizational climate according to the type of institute and director's major? 2. How is the teacher's job satisfaction? Is there any difference in job satisfaction according to the type of institute, teachers' career and degree of education? 3. How is the relationship between organizational climate and job satisfaction? The subjects for this study were 206 early childhood teachers who have engaged in 40 institutes, 23 private Kindergartens and 17 day care centers, in Taejon. The tools for early childhood job satisfaction survey and early childhood work environments survey were revised ones, which had been originally made by Paula Jorde-Bloom. Both of the questionnaire were distributed to teachers and recollected. The data analysis were carried out by using t-test, F-test and product-moment correlation coefficient. The results of this study are as follows : 1. In organizational climate, means of each dimensions were various from 3.13 to 7.38 when range of score were 1.00 - 10.00. Being seen each dimension, collegiality was the highest level, and professional growth and innovativenness were especially low. There were significant differences in three dimentions according to type of institute. That is to say, the factors of professional growth and innovativeness were higher in private kindergartens than daycare centers but reward system of daycare centers were higher than that of private kindergartens. There were significant differences in the organizational climate according to what the director of institute majored in. Being seen each dimention, the professional growth and innovativeness were significant higher in institutes which majors manage than in ones which non-majors do. 2. In the job satisfaction, means of each dimention were rated from 3.01 to 3.80 when range of scores were 1.00 - 5.00. These average values were remarkably narrower than possible range. As a result, teachers were satisfied with their job over average. In special, the teachers were more satisfied with the relation of co-workers, but less satisfied with pay and the opportunities of promotion. There was no significant difference in job satisfaction according to the type of institute. And there was also no significant difference in job satisfaction according to teachers' career and degree of education. However, there were significant differences in job satisfaction according to teachers' pay and the opportunities of promotion. 3. There were significantly positive correlations between the organizational climate of institute for education of young children and the teachers' job satisfaction. That is to say, the higher the organizational climate was, the higher the teacher's job satisfaction was. Being seen each dimention, there was no significant correlation between reward system in sub-dimentions of the organizational climate and collegiality in sub-dimentions of job satisfaction, but there were positive correlations in the other dimentions.
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