View : 1032 Download: 0

유치원 만 5세 유아들의 예절생활 및 예절교육에 관한 문화기술적 연구

Title
유치원 만 5세 유아들의 예절생활 및 예절교육에 관한 문화기술적 연구
Other Titles
A Study on Etiquette Life and Etiquette Education of Five-Year Old Kindergarten Children : An Ethnographic Study
Authors
김경애
Issue Date
2007
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 유치원의 예절에 대하여 심층적으로 이해하는데 있다. 따라서 초록 유치원 만 5세 풀잎반의 예절을 중심으로 살펴 본 하루 일과와유아들이 바르게 행하는 예절, 교사의 예절교육 방법에 대하여 문화기술적 방법을 통하여 분석하였다. 이를 알아보기 위한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 예절을 중심으로 살펴 본 초록유치원 만 5세 풀잎반 유아들의 하루 일과는 어떠한가? 2. 초록유치원 만 5세 풀잎반 유아들이 바르게 행하는 예절은 무엇인가? 3. 초록유치원 만 5세 풀잎반 교사는 예절교육을 어떻게 하는가? 본 연구는 부산시 B구에 위치한 초록 유치원의 만 5세 풀잎반에서 이루어졌으며, 연구 대상은 이 학급 유아 37명과 교사 2명이었다. 연구를 위한 자료 수집은 2007년 3월 8일부터 2007년 4월 7일까지 이루어졌으며, 자료들은 총 19회의 참여관찰, 형식적ㆍ비형식적 면담, 문서수집, 사진촬영 등을 통하여 수집되었다. 본 연구자가 만들고 구성한 자료는 현장기록(field-note), 면담 전사본, 현장 일지, 연구 일기, 분석 메모, 범주화 목록, 사진, 지도 그리기(mapping)등이 있다. 수집된 자료는 Bogdan과 Biklen(2006)이 제시한 대로 부호화하고 범주화하여 분석하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 예절을 중심으로 살펴 본 유아들의 하루 일과는 유치원에 등원하기 위해 유치원버스를 타면서 교사, 버스 기사아저씨와의 인사로 시작하여 등원한 후 교사와 친구들과 자유롭게 인사를 나누고 아침모임에서 다함께 격식을 갖춘 인사를 나누며 인사예절을 경험하였다. 실외놀이와 화장실을 이용할 때 한 줄 서기를 하며 공공예절을, 복도에서 만나는 어른들과 인사를 나누며 인사예절을 경험하고 있었다. 이야기 나누기 시간에 말하기와 듣기의 언어예절을, 다양한 집단 활동을 통해 상황마다의 적절한 예절을 익히고 경험하였다. 점심식사 시간에는 식사예절을 동화듣기 시간에는 동화의 내용과 관련한 예절의 내용을 익히며 자유선택활동 시간에는 또래와의 자유로운 상호작용을 하며 언어예절, 인사예절, 물건다루기예절, 몸가짐예절 등을 경험하고 있었다. 하루 일과를 평가하고 귀가 할 때와 유치원 버스를 타고 내리며 인사예절과 공공예절을 경험하였다. 이렇듯 유아들은 하루일과 속에서 자연스럽게 다양한 예절을 경험하며 생활하고 있었다. 둘째, 풀잎반 유아들이 바르게 행하는 예절은 대상과 상황에 적절하고 적극적으로 먼저 인사하는 인사예절과 어른에게 존댓말을 하고 적절한 칭호를 사용하는 언어예절이었다. 그리고 식사 도구를 용도에 맞게 사용하고 음식을 골라 먹지 않으며 남기지 않고 깨끗하게 먹는 것과 음식 권하기의 식사예절이었다. 또한 사용한 물건을 제자리에 정리하고 다른 사람 물건을 함부로 사용하지 않으며 어른에게 물건을 두 손으로 주고받는 물건다루기 예절이었다. 끝으로 사람을 공손히 가리키고 출입을 할 때 문을 닫는 몸가짐예절과 화장실에서 한 줄서기와 같은 공공예절이었다. 셋째, 풀잎반 교사의 예절교육 방법은 교사가 바른 예절을 간접적으로 모범 보이거나 직접적으로 시범을 보이기는 본을 보이고, 유아들이 예절을 행하지 못하게 되는 것을 미연에 방지하기 위해 취해야 할 예절을 미리 상기시켜 주는 방법을 활용하고 있었다. 또한 예절을 바르게 행하지 않거나 예절을 바르게 행하지 못한 경우 즉시 교정을 해 주었고, 유아들이 바른 예절을 행할 수 있도록 언어적인 권고와 눈과 몸짓과 같은 비언적인 권고를 하였다. 그리고 예절을 스스로 지킬 수 있도록 동기를 부여하는 방법으로 예절을 행해야 하는 필요성을 이해시키거나 격려와 칭찬을 하고 있었다. 이상과 같이 초록유치원 만 5세 풀잎반 유아들은 매일 반복되는 전형적인 하루일과 속에서 자연스럽게 다양한 예절을 경험하며 생활하고 있었고, 이러한 여러 가지 예절을 풀잎반 교사의 다양한 예절교육 방법을 통해 익혀 행하고 있었다.;The purpose of this thesis is to perform an in depth analysis on etiquette at kindergarten. Therefore I analyzed the daily routine from the view of etiquette, the right etiquette children do at the kindergarten and teacher's methods for the etiquette education with an ethnographic method. Detailed issues are as follows : 1. From the view of etiquette, what is all about the routine of five-year-old children at Pulip class of Chorok kindergarten? 2. What is the right etiquette five-year-old children at Pulip class of Chorok kindergarten do? 3. How do the teacher of Pulip class at Chorok kindergarten teach the etiquette education to five-year-old children? Research was performed at Pulip class at Chorok kindergarten, which is located at B-ku in Busan. Thirty-seven children who were five-year -old and two teachers were subjects of this research. I implemented nineteen participating observations, formal interviews with teachers for three times and an informal interview with teachers and children from 8th, March, 2007 to 7th, April, 2007. I collected data from a field jotting, recording, documentation and photographing. A field jotting and recording data were reconstructed by a transcription. Data were coded and categorized according to the method that Bogdan and Biklen(2006) suggested. Results of this research are as follows: Firstly, from the view of etiquette, kindergarten children' routine was like this : they said hello to teacher and driver in school bus heading to the kindergarten, after arriving there freely greet teachers and classmates and formally greeted altogether in morning gathering. When doing outdoor activity and using bathroom, they experienced public manners by aligning and they also experienced with bows to seniors in the hallway. In large-group discussion, they learned and experienced the manners of talking and listening and with various group activities they get to know how to do properly under any situations. In lunch break, they experienced table manners during the meal. in listening fairy tale class, they learned what the tale told them to do manners. in free-choice activities, with classmates, they learned manners of language, greeting, dealing with something and their bearing. They experienced manners in greeting and public place when evaluating whole routine, homecoming and boarding school bus. To sum up, they experienced etiquette during their whole routine. Secondly, the children's etiquette which was thought to be right is this : there were greeting manners that took a bow to other people properly under any situation and did it positively, language manners that called senior people correctly and talked to them with an honorific word. And table manners that used correct way of chopsticks and spoon, not to eat what they wanted, not to leave what they had and asked other people to have the meal. Moreover, there was manners of dealing with something that put stuffs on right place, not used other's stuffs without a permission and when handing over something to seniors, they should be using two hands. Lastly there were bearing manners that children should be using right way, when pointing someone and going out or in and public manners that aligned in the bathroom. Thirdly, the way of teaching etiquette by the teacher was showing children right manners in indirect or direct way, and reminded children of correct manners to prevent them from making some mistakes. moreover, the teacher also corrected the children immediately when they did wrong way of manners and she advised them to do right manners with both taking and body language. Especially, to motivate children to do right manners by themselves, teachers made them understand the need of right manners and gave compliment and encouragement to them.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE