View : 966 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author정혜인-
dc.creator정혜인-
dc.date.accessioned2016-08-25T06:08:06Z-
dc.date.available2016-08-25T06:08:06Z-
dc.date.issued2007-
dc.identifier.otherOAK-000000027736-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/181386-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000027736-
dc.description.abstract본 연구의 목적은 유아 교사의 칭찬에 대하여 심층적으로 이해하는데 있다. 따라서 어린이집 만 5세반 교사의 칭찬이 일어나는 상황과 방법 및 역할에 대하여 문화기술적 방법을 통하여 분석하였다. 이를 알아보기 위한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 숲속 어린이집 만 5세 들꽃반 교사는 유아들에게 언제 칭찬을 하는가? 2. 숲속 어린이집 만 5세 들꽃반 교사는 어떻게 칭찬을 하는가? 3. 숲속 어린이집 만 5세 들꽃반 교사의 칭찬은 어떤 효과가 있는가? 본 연구는 서울시에 위치한 숲속 어린이집 내 만 5세 들꽃반에서 이루어졌으며, 연구 대상은 이 학급 유아 35명과 교사 2명이었다. 연구를 위한 자료 수집은 2007년 2월 13일부터 2007년 4월 6일까지 이루어졌으며, 총 20회의 참여관찰, 형식적ㆍ비형식적 면담, 문서수집, 사진촬영을 통하여 이루어졌다. 본 연구자는 현장 약기와 녹음 내용으로 현장기록과 면담 전사본을 만들었다. 수집된 자료는 Bogdan과 Biklein(2006)이 제시한 대로 부호화하고 범주화하여 분석하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 들꽃반 교사의 칭찬은 교사가 자발적으로 유아를 칭찬하는 경우와 유아가 교사에게 칭찬을 하도록 유도하여 칭찬이 일어나는 경우에 나타났다. 먼저 교사의 자발적 칭찬은 유아의 과제 수행 능력이 우수한 경우, 교사의 지속적이고 세심한 관찰이 바탕이 되어야 칭찬을 할 수 있는 수행 능력의 향상을 보이는 경우, 수행을 완료한 경우, 유아가 규칙과 질서를 지키는 경우, 교사의 질문에 적합한 대답을 한 경우, 창의적인 생각을 제시한 경우, 또래 간의 친사회적 행동을 보이는 경우에 일어나는 것으로 나타났다. 다음으로 유아가 유도한 교사의 칭찬은 유아가 자신이 한 것을 교사에게 보고한 경우와 하고 있던 것을 교사에게 보여 주며 설명한 경우, 유아가 자신의 작품에 만족감을 보이는 경우에 나타났다. 둘째, 들꽃반 교사 칭찬의 방법은 개별적 칭찬과 공개적 칭찬으로 칭찬의 유형을 나누어서 살펴보았다. 먼저 개별적 칭찬에서는 언어적 칭찬과 비언어적 칭찬이 풍부하게 일어났다. 언어적 칭찬으로는 교사의 판단에 근거하여 평가를 내리는 판단 및 평가적인 칭찬과 있는 그대로의 모습을 언급하는 묘사 및 설명적인 칭찬이 나타났으며, 비언어적 칭찬으로는 교사의 긍정적인 몸짓과 표정, 및 행동 등을 발견할 수 있었다. 공개적 칭찬으로는 다수 앞에서 이루어지는 공개적 칭찬과 소수 앞에서의 공개적 칭찬이 있었다. 다수 앞에서의 공개적 칭찬은 본보기가 될 수 있도록 구체적인 언어적 칭찬과 잘한 유아의 활동을 소개하기, 바람직한 행동을 한 유아에게 활동적 보상이 제공되고 있었다. 이는 다른 유아들에게 긍정적인 파급 효과를 주고 있었다. 그리고 소수 앞에서의 공개적 칭찬은 교사 간의 유아에 대한 정보를 교환하기 위해서 사용하였으며, 유아의 개인적인 성향을 고려하여 이루어지는 칭찬이었다. 셋째, 들꽃반 교사의 칭찬은 정서적 안정, 자신감 획득, 행동수정, 동기 부여의 효과를 지니고 있었다. 즉, 교사의 칭찬은 유아의 정서와 감정을 안정시켜 유아가 기관 생활에 즐겁게 잘 적응할 수 있도록 하였으며, 유아에게 자신감을 갖도록 하였다. 또한, 들꽃반 교사의 칭찬은 유아들의 행동을 수정하고 바람직한 행동을 하도록 하였으며, 활동과 행동에 대한 동기를 부여하는 효과가 있었다. 이상과 같이 들꽃반 교사의 칭찬은 유아 개인의 긍정적인 행동을 장려할 뿐만 아니라, 유아들에게 동기를 부여하고 바람직한 행동을 지도하는 교육적인 수단이며 방법이 되고 있었다.;The purpose of this thesis is to deeply understand teacher's compliments to children. Therefore, I took an ethnographic approach to analyze the context, methods and effects of teacher's compliments in five-year-old children's class at a daycare center. Here are some subject matters to discuss: 1. On what occasions do the teachers of Dul-Kot class at Soop-Sok daycare center give compliments to the children? 2. What methods do the teachers of Dul-Kot class at Soop-Sok daycare center use to give compliments to the children? 3. What are the effects of the compliments given by the teachers of Dul-Kot class at Soop-Sok daycare center? This study was conducted on a five-year-old children's Dul-Kot class at Soop-Sok daycare center in Seoul, which is comprised of thirty-five children and two teachers. I collected data for this research from February 13th, 2007 until April 6th, 2007, taking advantage of 20 visits consisting of observations, formal and informal interviews, data collection and photo shoots. The researcher prepared field notes and contents of interviews based on field jotting and recording. The collected data was coded and categorized for analysis as Bogdan and Biklein(2006) suggested. The results from this research are as follows: First, in case of the class named Dul-Kot, compliments to the children were made when the teachers gave the compliments voluntarily or when the children themselves induced the teachers to make compliments to them. Formerly, initiative compliments by the teachers took place when they think the children's accomplishment was superior or when the children showed improvement after the teachers' continuous observation, or when the children finished a particular task, or when they kept to a rule and order or when the children's answers were right to teacher's questions or when they suggested creative ideas or when they were sociable with their peer group. Furthermore, the cases where the teachers' compliments were made by inducement of the children were when the children reported their finished works to the teachers and when the children revealed immense satisfactions over their own finished works. Secondly, I examined the methods of compliments, categorizing them into several and public one. Firstly, several compliments were frequently found through verbal and non-verbal forms. As for verbal compliments, there were evaluative compliments based on the teacher's judgement and explanatory and descriptive forms. I observed non-verbal compliments through the teacher's positive gesture, facial expression and actions. The compliments made in the public scenes were divided into two cases where there were large audience and the small ones. As for public compliments in front of a large audience, there were specific verbal compliments, publicizing and rewarding the children who showed the desirable behavior as a role model. This gives positive effects on children. Finally teachers also used indirect compliments. They used this method in order to exchange information on children among teachers, considering children's individual personalities. Thirdly, the effects of compliments made by teachers of Dul-Kot played an important role to the children's emotional stability, to acquire confidence, to modify behavior and to be motivated. In other words, teachers' compliments stabilized positive children's feelings and emotions so that they can easily get used to social life and as well as provide confidence. Also teachers' compliments induced the children to modify previous behavior and to show desirable behavior and entitled them with motivation for activities and certain actions. As discussed above, teachers' compliments not only encourage positive behaviors but also can be considered as one of the instructive ways to motivate and teach desirable behaviors.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구 문제 = 4 C. 연구자 = 4 Ⅱ. 이론적 배경 = 6 A. 칭찬의 의미 및 교육적 효과 = 6 1. 칭찬의 의미 = 6 2. 칭찬의 교육적 효과 = 9 B. 교사의 바람직한 칭찬 = 11 Ⅲ. 연구 방법 = 13 A. 문화기술적 연구 방법 = 13 B. 연구 대상 = 14 1. 숲속 어린이집 = 14 2. 들꽃반 = 15 3. 교사 = 21 4. 유아들 = 23 C. 연구 절차 = 24 1. 연구 과정 = 24 2. 자료 수집 = 25 3. 자료 분석 = 26 Ⅳ. 들꽃반 교사의 칭찬이 일어나는 상황 = 28 A. 교사의 자발적 칭찬 = 28 1. 과제 수행 능력이 우수한 경우 = 28 2. 과제 수행 능력의 향상을 보이는 경우 = 32 3. 수행을 완료한 경우 = 36 4. 규칙과 질서를 지키는 경우 = 38 5. 질문에 적합한 대답을 하는 경우 = 43 6. 창의적인 생각을 제시한 경우 = 45 7. 친사회적 행동을 보인 경우 = 46 B. 유아가 유도한 교사의 칭찬 = 50 1. 유아가 자신이 한 것을 교사에게 보고한 경우 = 50 2. 유아가 자신이 하던 것을 보여 주며 설명한 경우 = 51 3. 유아가 자신의 작품에 만족감을 보인 경우 = 53 Ⅴ. 들꽃반 교사의 칭찬 방법 = 56 A. 개별적 칭찬 = 56 1. 언어적 칭찬 = 56 2. 비언어적 칭찬 = 60 B. 공개적 칭찬 = 62 1. 다수 앞에서의 공개적 칭찬 = 62 2. 소수 앞에서의 공개적 칭찬 = 67 Ⅵ. 들꽃반 교사 칭찬의 효과 = 71 A. 정서적 안정 = 71 B. 자신감 획득 = 74 C. 행동수정 = 77 D. 동기 부여 = 81 Ⅶ. 논의 및 결론 = 86 A. 논의 = 86 B. 결론 및 제언 = 96 참고 문헌 = 99 부록 = 104 ABSTRACT = 106-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent964214 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc372-
dc.title어린이집 만 5세반 교사의 칭찬에 관한 문화기술적 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedAn Ethnographic Study about teacher's compliment for five-year-old class of daycare center-
dc.creator.othernameJung, Hye In-
dc.format.pageⅷ, 108 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 유아교육학과-
dc.date.awarded2007. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE