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'레지오 에밀리아 접근법' 고찰

Title
'레지오 에밀리아 접근법' 고찰
Other Titles
(The) Consideration of 'Reggio Emilia Approach'
Authors
안영주
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 유아교육학과
Keywords
레지오 에밀리아 접근법Reggio Emilia ApproachConsideration
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
All the early childhood education department in the world has an increasing interest in Reggio Emilia Approach(REA). Therefore the purpose of this study is to consideration on the characteristics of REA. Then I am going to apply the characteristics of REA to Korean early childhood education. The following research topics are chosen to find the characteristics of REA. 1. The History of Reggio Emilia city & development of REA. 2. The Education Purpose and ideoagly of REA. 3. The curriculum of REA. 4. The management of REA. These topics are analyzed mainly through literatures; pamphlet and publications issued by REA etc, then the results are arranged in the viewpoint of early childhood education department.. Main references are 「The Hundred Language of Children」 (Edwards, Gandini, Forman eds, 1997) and its Korean translation version. The consideration is made largely based on the materials used at Winter Institute which is the seminar about the REA, held in January 1997 sponsored by REGGIO CHILDREN, research institute of REGGIO EMILIA. The indications of REA from this research to our early childhood education field are the following. First, the content of early childhood education should reflect the social phenomenon, history and culture of the area where early children live. And each institute should be governed by co-operation of private and public early childhood education institue. The institues should form a system uniting parents, institute and city then exert all possible efforts to raise goverment's economic support. Second, The educational pourse are find a method to find the children's potential by hearing their oponions and practice with parent and teachers. Then, they should help children conduct voluntary and natural time-organization and activity management. And the ideoagly of REA are many similarity with Dewey, Vygotsky, Piaget, Bruner, Bronfenbrenner. Third, the REA curriculumn are project activities in small group and Multi-symbolization. So teacher should make systamatic records of little children's activities and make the special circumstance for the children's activities. Fourth, the teacher should find the way of sharing the content with parents, community, and other teachers. And teachers and reseachers in each special field should acknowledge each other and take a learning attitude as a endeavor for development of early childhood education department. In conclusion through the consideration of REA, we should learn the environment, ideaolegy, project activities, teacher change, cooperation with community and parent for the children.;본 연구의 목적은 최근 전 세계적으로 유아교육계의 관심을 모으고 있는 레지오 에밀리아 접근법의 특징과 시사점에 대한 고찰을 통하여, 이 프로그램만의 강점은 무엇이며 우리나라에서 조명될 수 있는 점들은 무엇인지 찾아보고자 하는 것이다. 이와 같은 연구 목적을 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 레지오 에밀리아시 역사와 레지오 에밀리아 접근법 성립과정의 특성은 무엇인가? 2. 레지오 에밀리아 접근법 교육사상의 이론적 특성은 무엇인가? 3. 레지오 에밀리아 접근법 교육과정의 특성은 무엇인가? 4. 레지오 에밀리아 접근법 운영체제의 특성은 무엇인가? 이 연구 문제들을 레지오 에밀리아에서 발행된 출판물과 안내물 등을 통하여 문헌수집 중심으로 분석하였다. 특히 문헌 부분에서는 The Hundred Language of Children (Edwards, Gandini, Forman eds., 1994)과 그 번역본 가운데 제 2부와 3부의 내용을 주로 참고하였고, ERIC/EECE의 자료, 그리고 레지오 에밀리아의 연구기관인 REGGIO CHILDREN의 주최로 1997년 1월에 개최되었던, 세계 여러나라 유아교육 관계자들에게 레지오 에밀리아 접근법을 소개하는 세미나(Winter Institute)에서 사용된 자료를 중심으로 고찰하였다. 이러한 고찰과정을 통하여 다음과 같은 결론을 얻게 되었다. 첫째, 레지오 에밀리아 접근법은 성립과정에 있어서 이탈리아에 위치한 레지오 에밀리아시의 역사와 문화, 사회적인 배경 가운데 두드러지게 나타난 독립정신을 토대로 발전되었다. 파시스트 독재정권과 전후의 어려움을 딛고 새롭게 도약하고자 했던 사회적인 요구와 필요에 의해 부모, 헌신된 교사, 다양한 전문직을 가진 교사들의 참여, 그리고 시 자치 기관들이 모두 한마음으로 유아들의 교육을 위해 보여준 노력의 결실이다. 따라서 유아교육 프로그램을 발전시키는데 있어서 각 사회와 문화의 역사적인 배경과 특성을 고려하여 각기관의 독특한 프로그램을 발전시킬 수 있어야 할 것이다. 이러한 고찰을 통하여 레지오 에밀리아 접근법에 대한 우리의 태도는 모방의 대상으로서가 아니라 우리의 사회적인 요구와 역사에 맞는 유아교육을 적용할 수 있어야 한다는 점을 시사하고 있다. 둘째, 레지오 에밀리아 접근법의 교육목적은 표현, 의사소통, 인지적 언어를 통합하여 사고할 수 있는 총체적인 어린이를 길러내기 위해 어린이, 부모, 교사가 협력적인 상호관계를 유지하고자 하는데 있다. 레지오 에밀리아 접근법의 교육사상은 여러 교육 이론가들과의 사상적 유사점을 가진다. 본 논문에서는 레지오 에밀리아 설립자가 제시한 이론가들 가운데 듀이, 비고스키, 피아제, 브루너, 브론펜브레너를 중심으로 살펴보았다. 듀이는 가장 많은 부분에서 유사성을 보이고 있다. 어린이 경험을 중심으로한 프로젝트의 실시는 듀이의 진보주의에 기초를 둔 것으로써, 어린이들이 스스로 주제를 생각해내고 소집단에서 발견과 토의를 통하여 개인적인 성장과 지식을 구성해나가며, 놀이와 일을 통해서 학습하게 됨을 강조하였다. 레지오 에밀리아 접근법은 듀이의 이상이 실제화되어 발전된 양상을 보여주고 있다. 비고스키는 비계설정, 상상놀이, 그리고 의견나누기를 통한 총체적 언어를 강조한 점, 피아제는 논리ㆍ수학적 지식에 있어서의 지식의 구성방식과 도식화, 어린이의 적극적 활동 강조, 브루너의 상징적 표상은 레지오 에밀리아 접근법의 도식언어로 표현되었다고 볼 수 있으며, 탐구학습, 발견학습으로서의 학습방법과 나선형 교육과정, 다양한 전문가들과의 협력 등에 있어서 강조한 점, 브론펜브레너의 생태학 이론은 확대가족형 특징과 또래와의 협동, 교사, 부모, 지역사회등 다양한 생태학적 환경을 통하여 어린이에게 영향을 끼치고 있다는 점 등에서 많은 유사점을 보이고 있다. 셋째, 레지오 에밀리아 접근법의 교수ㆍ학습방법은 장ㆍ단기 프로젝트의 실시와 다상징적 접근법이 발현적인 교육과정으로 표현되고 있다. 이는 세밀한 배려와 문화가 반영된 환경구성과 기록의 문서화 작업과 함께 여러 교사들의 역할 변화를 통하여 이루어졌다고 본다. 따라서 어린이를 중심으로한 프로젝트의 실시와 다상징적 접근법이 발현적으로 진행 될 수 있도록 환경 구성을 위한 성인들의 배려와 유아들의 다양한 활동을 기록으로 남길 수 있도록 하는 교사들의 노력이 필요하다는 것이다. 넷째, 레지오 에밀리아 접근법의 운영체제의 특징은 지역사회 이사회와 부모자문회를 통한 참여에 있다. 하나의 교환 공동체로서 사회와 부모의 협력이 이루어지는 장소로서 제공되는 것이다. 따라서 프로그램 운영에 있어서 지역사회와 부모들의 적극적인 참여가 이루어질 수 있는 적절한 방법이 모색되어야 할 것이다.
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일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
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