View : 1104 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author노정화-
dc.creator노정화-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:43Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:43Z-
dc.date.issued1997-
dc.identifier.otherOAK-000000025469-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/181214-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000025469-
dc.description.abstractThis study objective is finding difference recognition and response type to the children inappropriate behavior for classroom management between novice and experienced. The purpose of this study is emphasized on expert teacher's ability, provide an aid of maturing ablility to the novice teacher. With the alone objective, A study set up next topics. 1. What is difference to the activity pattern proportion at the Kindergarten half-day schedules with the teachers career? 2. What is response type difference to the children behavior for the classroom management? 2-1. What is response type to the children group? 2-2. What is response type to the individual children? This study samples for this study were three novices and three experts teachers in total of six teachers who were selected among teachers from three private kindergarden's program in Seoul, South Korea. Each kindergarden's subject of study, selected a novice and a expert. This study method was observation to the each teacher's classroom, the collection the data collection method was event sampling, then categrized with this data by the patten criteria of classification. Data were analyzed frequences, proportion, a t-test, χ^(2). This study analysed result is next: 1. This study didn't find difference with the career at the Kindergarten half-day schedules. It is occupy that the kindergarten program's activity pattern assignment proportion is 37.0% to the routines and transition activity. Individual activity is 33.0% to the daily schedule, and group activity is 30.0% to the daily schedule. 2. There was a difference in kindergarden teacher response pattern to children's inappropriate behavior between novice and experienced teacher classroom management. 2-1. At the response to children group: Examined novice and experienced, novice responsed with indirect awakening(46.4%), directive desist(29.6%), affirmative reinforcement(l6.8%), but experienced responsed indirect awakening(59.4%), affirmative reinforcement(24.0%), directive desist(10.4%). So novice used directive desist method than experienced. With directive desist, lower categorized group, difference is finding between novice and experienced. At the experienced class, the instructor didn't experessed emotionally unpleasant expression, didn't find attitude with suggestive desist possibility, didn't find overdwelling type with boring nag. 2-2. Individual children response case, this study find statistical meaningful difference with instructor career. Novice reacted affirmative;본 연구는 유치원의 초임교사와 경력교사가 학급운영을 하면서 유아의 부적절한 행동을 인식하고 반응하는 방식을 관찰하여 초임교사와 경력교사의 사례에 어떠한 차이가 있는 지를 알아보고자 실시하였다. 위와 같은 연구목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 유치원 교육활동 시간 구성 비율은 교사의 경력에 따라 차이가 있는가? 2. 유치원 교사가 학급운영을 위해 유아의 행동에 반응하는 유형은 경력에 따라 차이가 있는가? 2-1. 유아 집단에 대한 반응 유형은 어떠한가? 2-2. 개별 유아에 대한 반응 유형은 어떠한가? 본 연구의 대상은 우리나라 전통적 유아교육 프로그램을 실시하고 있는 서울의 사립유치원 3곳에 근무하고 있는 유치원 교사로서, 각 유치원마다 초임교사와 경력교사 한 명씩을 연구대상으로 선정하였다. 교사의 학급운영과 관련하여 반응하는 유아의 행동과 이에 대한 교사의 반응 사례를 수집하기 위하여 연구에 참여한 6명의 교사를 54시간 관찰하였으며, 총 873건의 사례가 수집되었다. 연구방법은 각 교사의 수업현장을 관찰하여 사건표집식 기록으로 연구자료를 수집하고, 이 자료를 연구자가 설정한 유형별 분류기준에 맞게 범주화한 후에, 연구문제에 따라 빈도와 백분율을 산출하고, x^(2) 검정을 실시하였다. 본 연구의 분석결과는 다음과 같다. 1. 유치원 교육 활동유형별 시간 비율을 관찰한 결과 교사의 경력에 따라서 큰 차이가 발견되지 않았다. 유치원 교사들은 일상절차 및 전이활동에 가장 많은 비율(37.0%)을 할애하고 있었다. 다음은 개별활동으로서 하루 일과의 33.0%를 차지하고 있었으며, 집단활동은 하루 일과의 30.0%를 차지하였다. 2. 유치원 교사가 학급운영을 위하여 유아의 행동에 반응하는 방식은 교사의 경력에 따라 차이가 있었다. 2-1. 유아 집단에 대한 반응의 경우, 초임교사와 경력교사를 비교하여 살펴보면, 초임교사의 경우에 간접적 주의 환기(46.4%), 직접적 제재(29.6%), 긍정적 강화(16.8%)의 순으로 반응하고 있었고, 경력교사의 경우에는 간접적 주의 환기(59.4%), 긍정적 강화(24.0%), 직접적 제재(10.4%)의 순으로 반응하고 있었다. 즉, 초임 교사는 유아 집단에 대하여 경력 교사보다 직접적인 제재의 방식을 더 많이 사용하고 있었다. 직접적 제재의 하위범주에 따라 초임교사와 경력교사는 차이를 보여 주고 있다. 경력교사의 학급에서는 유아 집단에 대하여 교사가 감정적으로 불쾌한 표현을 한다거나, 처벌의 가능성을 암시하는 거친태도를 볼 수 없었으며, 유아들을 지루하게 하는 잔소리를 늘어 놓는 과잉지도의 유형도 발견되지 않았다. 2-2. 개별 유아에 대한 반응의 경우, 교사의 경력에 따라 통계적으로 유의한 차이가 발견되었다. 초임교사는 개별 유아의 행동에 반응함에 있어서 긍정적 강화(37.7%), 직접적 제재(34.2%), 간접적 주의환기(18.4%)의 순으로 반응하고 있으며, 경력교사의 경우도 긍정적 강화(40.4%), 직접적 제재(28.4%), 간접적 주의환기(23.4%)의 순으로 반응하고 있으나, 그 비율에 있어서 초임교사와 차이를 나타내었다. 유치원 교사가 학급운영을 위하여 유아의 행동에 반응하는 방식을 유아집단에 대한 반응과 개별 유아에 대한 반응으로 나누어서 살펴본 결과는 다음과 같다. 유치원 교사들은 주로 학급운영과 관련하여 발생하는 유아의 부적절한 행동에 집단(31.5%)보다는 개별유아(68.5%)에게 반응하는 사례가 많았으며, 집단에 대해서는 간접적 주의환기의 방식을 취하고, 개별유아에 대해서는 적절한 행동에 대한 강화의 방식을 주로 취한다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅰ 논문개요 = ⅳ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구문제 = 3 Ⅱ. 이론적 배경 = 4 A. 학급 운영에 대한 정의 = 4 B. 교사의 학급 운영 능력과 교육의 질 = 6 C. 효율적인 학급운영을 위한 전략 - 예방적 학급운영 = 9 D. 유치원 프로그램의 일과 및 활동 구성의 원리 = 13 E. 유아의 부적절한 행동에 대한 관리 = 18 Ⅲ. 연구방법 = 31 A. 연구대상 = 31 B. 연구도구 = 32 C. 연구절차 = 35 D. 자료분석 = 36 Ⅳ. 연구결과 및 해석 = 37 A. 유치원 교육 활동 유형의 시간 구성 비율 = 37 B. 교사의 경력에 따른 유아의 부적절한 행동에 대한 반응 범주 비교 = 38 Ⅴ. 논의 및 결론 = 42 A. 논의 = 42 B. 결론 및 제언 = 45 참고문헌 = 49 부록 : 유아 행동에 대한 유치원 교사의 반응 사례 = 54 ABSTRACT = 66-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2684204 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject유치원-
dc.subject학급운영-
dc.subject초임교사-
dc.subject경력교사-
dc.subject유아 행동-
dc.title유치원 학급운영과 관련하여 초임교사와 경력교사의 유아 행동에 대한 반응-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedComparing Kindergarten teacher responses to children behavior for classroom management between novice teacher and expert-
dc.format.pagevi, 68p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 유아교육학과-
dc.date.awarded1997. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE