View : 830 Download: 0

유아의 창의성과 놀이행동간의 관계

Title
유아의 창의성과 놀이행동간의 관계
Other Titles
(THE) RELATIONSHIP BETWEEN PLAY BEHAVIORS AND THEH CHILD'S CREATIVITY
Authors
권이정
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 유아교육학과
Keywords
유아창의성놀이행동
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 유아의 창의성 수준에 따라 놀이 행동에 차이가 있는지를 알아보는 것이다. 그리고, 창의성에 따라 차이가 있다면 창의성의 하위변인들과 놀이행동간에 관계가 있는지를 알아봄으로써 놀이에 미치는 창의성의 효과를 검증해 보는데 그 목적이 있다. 이와 같은 연구 목적을 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 유아의 창의성에 따라 놀이행동에 차이가 있는가? 2. 창의성의 하위요인들은 놀이행동과 관계가 있는가? 2-1. 유창성은 유아의 놀이행동과 관계가 있는가? 2-2. 독창성은 유아의 놀이행동과 관계가 있는가? 2-3. 제목의 추상성은 유아의 놀이행동과 관계가 있는가? 2-4. 정교성은 유아의 놀이행동과 관계가 있는가? 2-5. 개방성은 유아의 놀이행동과 관계가 있는가? 본 연구의 대상은 서울시에 소재한 사립유치원 두 곳에 다니고 있는 만 5세아 100명을 대상으로 Torrance 창의성 검사를 한 결과를 근거로 상위 15%와 하위 15%, 총 30명(남아 : 15명, 여아 : 15명)을 표집하여 선정하였다. 유아의 창의성을 측정하기 위한 도구로는 Torrance의 창의적 사고력 검사의 도형검사 A형(TTCT-Figural Tests, Form A)을 사용하였다. 그리고 유아의 놀이행동을 측정하기 위한 측정도구는 Smilansky(1968)의 인지놀이 유형과 Johnson과 Christie 및 Yawkey(1987)가 개발한 측정도구를 종합·수정하여 사용하였다. 수집된 자료분석을 위해서는 평균, 표준편차, 두 독립변인 t검증, 상관계수를 사용하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아의 창의성에 따라 놀이행동에 차이가 있는 것으로 나타났다. 창의성이 높은 유아들은 유의수준 .05에서 상징놀이, 규칙이 있는 게임, 단순 사회놀이, 상호의식 사회놀이, 상호역할 사회놀이 행동을 많이 보였으며, 창의성이 낮은 그룹의 유아들은 몰입하지 않는 행동, 쳐다보기, 전환, 배회하기를 더 많이 하는 것으로 나타났다. 둘째, 창의성의 하위변인별로는 유창성은 상징놀이와 상호역할 사회놀이에 있어서 정적 상관을 보였고, 몰입하지 않는 행동과 배회하기 행동에 있어서 부적 상관을 보였다. 독창성은 상징놀이, 규칙이 있는 게임, 상호의식 사회놀이, 그리고 상호역할 사회놀이와 상관을 보였고, 비놀이 영역에서 몰입하지 않는 행동과 쳐다보기, 전환, 그리고 배회하기와 부적 상관이 나타났다. 특히 정교성은 상호역할 사회놀이와 높은 상관을 보이고 있다. 제목의 추상성과 개방성은 놀이행동과 별다른 상관을 보이지 않았다.;The Purpose of this study is to investigate whether high creative children differ from low creative children in play behaviors. In addition, the study is aimed at verifying the effect on the play by reviewing the variation sub-factors of creativity. For above purposes, the following research questions were considered in this study : 1. Is there any difference in children's play behavior between creative children and less creative children? 2. Are sub-factors of creativity related with children's play behaviors? 2-1. Is fluency related with the play behavior? 2-2. Is originality related with the play behavior? 2-3. Is abstractness of title related with the play behavior? 2-4. Is elaboration related with the play behavior? 2-5. Is resistance to premature closure related with the play behavior? This study is made from 30 children selected at 15% each in high and low ranking among 100 five year-old children from two kindergartens located in Seoul, Which is based on Torrance Tests of Creative Thinking. TTCT-Figural Tests, Form A is used as an instrument in measuring creativity. The cognitive play type by Smilansky and Rubin and Social play type by Johnson and Christie are used in measuring children'd play behavior. The result of the study shows as follow. 1. It is found that there is a difference in children's play behavior depending on their creativity. Creative children are more interested in symbolic play, games with rules, simple social play, complimentary play with mutual awareness, and complimentary social play while less creative children in unoccupied behavior, onlooking behavior, transformation, and walking around. 2. In reviewing by sub-factors, fluency indicates positive relationship with symbolic play and complimentary social play while negative relationship with unoccupied behavior and walking around behavior. Originality is shown a positive relationship with symbolic play, games with rules, complimentary play with mutual awareness and complimentary social play. And Originality has a negative relationship with unoccupied behavior, onlooking behavior, transformation, and walking around in non-play behavior. It is noted that elaboration has higher relationship with complementary social play. Abstractness of titles and resistance to premature closure shows no relationship each other.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE