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컴퓨터 선행활동이 유아의 멋진 생각에 미치는 영향

Title
컴퓨터 선행활동이 유아의 멋진 생각에 미치는 영향
Other Titles
(The) Effect of pre-computer activity on Children's Wonderful idea
Authors
유재경
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 유아교육학과
Keywords
선행활동유아멋진 생각Wonderful idea
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구에서는 컴퓨터 선행활동이 유아의 창의적 사고인 멋진생각에 마치는 효과여부를 살펴봄으로써 현장 교사들에게 유아를 위한 컴퓨터교육에 효과적인 방법 중의 하나를 제공하는데 목적이 있다. 위와 같은 목적을 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 컴퓨터 선행활동이 유아의 멋진생각에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 유아의 멋진생각은 성별에 따라 차이가 있는가? 3. 컴퓨터 선행활동이 유아의 멋진생각에 미치는 영향이 성별에 따라 다른가? 본 연구의 대상은 만 5세 남녀 총 30명이었다. 연구자는 실험집단 16명과 통제집단 14명의 두 개 집단으로 나누고 실험집단에는 피코 소프트웨어가 제시되기 전에 컴퓨터 선행활동(pre-computer activity)이 1주일 동안 제시되었다. 본 연구의 실험기간은 4월 첫주부터 4월 셋째 주까지 총 3주 동안이었다. 실험절차는 예비연구, 교사훈련, 본연구의 순서로 진행되었다. 실험 처치용으로 사용된 컴퓨터 선행활동은 전래동요 「숫자풀이」(한국 어린이 육영회, 1994)를 함께 읽는 활동을 하였다. 실험집단과 통제집단 유아 모두에게 피코의 소프트웨어는 PICO의 「숫자는 요술쟁이」를 제공하였다. 피코의 선행활동의 효과를 알아보기 위해 Duckworth(1972)의 놀이에 대한 인지 복합성 분석단계에 의거한 멋진생각에 기초하여, 실험집단과 통제집단 유아들이 전래동요 개작한 것을 가지고 멋진 생각을 분류하였다. 수집된 자료는 ANOVA를 적용하여 분석하였다. 본 연구의 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 피코의 선행활동은 유아의 멋진생각에 영향을 주었다. 유아들의 멋진생각에 있어서 피코 선행활동을 한 실험집단과 선행활동을 하지 않은 통제집단의 유아들간에는 차이가 있었는데, 실험집단의 유아들이 멋진생각에 있어서 더 높은 단계에 속하는 것으로 나타났다. 둘째, 멋진생각에 있어서 성별에 따라 차이가 없었다. 셋째, 피코 선행활동이 유아의 멋진생각에 미치는 효과는 성별에 따라 다르지 않았다.;The purpose of this study is to find the effect of pre-computer activity of PICO on children's creative thinking so that teachers can provide one of the effective ways of computer education. To meet this purpose, research questions have been set up in this study. 1. What is the effect of pre-computer activity on children's Wonderful idea? 2. Is there any difference of 'Wonderful idea' according to sex distinction? 3. Does the pre-computer activity have an effect on 'Wonderful idea' according to sex? The subject in the study were, five-year-old middle class children in S kindergarten in Suwon. The researcher divided the children in to two groups, 16 children in the experimental group and 14 children in the control group, and the experimental group had pre-computer activity for a week before presenting PICO. The research period was three weeks, from the first week of April to the third week of April. The experimental procedure were pilot study, teacher training and the main research. The pre-computer activity which was used as an experimental measurement was 「Sujapuri(song about numbers)」, (Korean Association for the Fostering and Education of the New Generation, 1994) the traditional nursery rhyme. Children in both experimental group and control group was given PICO software program, the 「Magic Number」. To find out the effect of PICO's pre-computer activity, the researcher classified the children's 'Wonderful idea', adapt work of nursery rhyme of children on the basis of Duckworth(l973). The study results are as follows: First, PICO's pre-computer activity had an effect on children's 'Wonderful idea'. There was voluntary difference between the experimental group which had PICO's pre-computer activity and the control group which had not, and the children in the experimental group was higher in level of 'Wonderful idea'. Second, there was no difference on 'Wonderful idea' according to sex distinction. Third, PICO's pre-computer activity had no effect on children's 'Wonderful idea' according to sex distinction.
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일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
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