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신도시로의 거주지 이전과 어머니의 자녀교육열 변화

Title
신도시로의 거주지 이전과 어머니의 자녀교육열 변화
Other Titles
Migration to the Newtown and the change of mothers' educational aspiration to the children
Authors
이경희
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
신도시거주지 이전어머니자녀교육열
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
교육사회학은 사회적 불평등과 그에 따른 교육적 불평등을 중심 주제로 삼고 있다. 그런데 현대사회에서 교육은 다음 세대에게 필요한 지식과 태도를 가르치는 본래적 목적보다는 더 좋은 직업을 가지거나 현재의 지위계층을 상승시키기 위한 필요에 의해 더 많이 강조되어 왔다. 사회계층구조에 있어서, 한 계층은 바로 위의 계층으로부터 상대적 박탈감을 더 많이 느끼게 된다. 이 연구는 사회계층이 확연히 구조화되지 않은 한국사회에서 사회이동이 활발해지는 계층은 중류층이며, 이들이 집단적으로 모여 있는 곳이 대도시 주변의 신도시라는 데 주목하고 주제를 선정하였다. 이 연구는 가정의 사회경제적 배경에 따라 신도시 어머니들의 자녀교육에 대한 관심이 신도시로 이사오기 전에 비해 높아지고, 그에 따라 이 지역 어머니들의 자녀교육열이 치솟을 것이라고 예상하고, 주거지가 이동함에 따라 어머니들의 자녀교육에 대한 관심에 변화가 있는지를 살펴보고자 한다. 어머니들의 자녀에 대한 교육적 관심은 (1)자녀의 최종 학력에 대한 기대수준, (2)자녀의 사교육을 위한 비용의 규모, (3)자녀교육에 대한 어머니의 직접적 참여를 의미하는 학교방문회수와 자녀의 공부를 도와주는 정도 곧, 학습지도회수로 나뉘어 측정된다. 어머니들의 자녀에 대한 교육적 관심의 변화에 영향을 미칠 것으로 예상되는 가정의 배경요인으로 어머니의 교육수준, 어머니의 직업유무, 가정의 월 소득, 자녀 수, 어머니의 연령, 집의 소유형태 등을 설정하였다. 이 연구의 문제는 다음의 네 가지 질문으로 구체화된다 첫째, 신도시 어머니들의 자녀에 대한 교육적 관심은 신도시로 이사오기 전보다 더 높아졌는가? 둘째, 가정의 배경요인에 따라 신도시 어머니들의 자녀에 대한 교육기대수준은 신도시로 이사오기전과 차이가 있는가? 셋째, 가정의 배경 요인에 따라 신도시 어머니들의 자녀를 위한 사교육비 지출은 신도시로 이사오기 전과 차이가 있는가? 넷째, 가정의 배경 요인에 따라 신도시 어머니들의 자녀교육에 대한 직접적인 참여는 신도시로 이사오기 전과 차이가 있는가? 이 문제들을 규명하기 위해서 일산 신도시 초등학교 3개교 5, 6학년 학생의 어머니 402명을 대상으로 질문지 조사를 실시하였다. 연구자료의 구체적 분석을 위해, 연구 문제에 따라 x^(2) 검증, t검증, 일원분산분석(one-way analysis of variance; ANOVA) 등의 통계방법을 사용하였다. 연구결과는 네 가지로 정리할 수 있다. 첫째, 자녀의 교육에 대한 어머니들의 기대수준은 신도시로 이사오기 전과 차이가 없었다. 한국에서 어머니들의 자녀에 대한 교육기대수준은 매우 높기 때문에 신도시로 주거지가 이동했으나 교육기대수준의 변화에는 큰 차이가 없었다. 이는 두 가지로 해석할 수 있다. 먼저, 계층에 불문하고 어머니들의 자녀에 대한 교육기대수준이 높기 때문에 가정의 배경요인에 따른 차이가 없다고 해석된다. 다음은, 소위 천청효과(ceiling effect)로서 교육기대수준의 높이가 제한되어 있어 변별력이 나타날 수 없다고 해석할 수 있다. 둘째, 어머니의 연령과 집의 소유형태(자가소유, 전세, 임대 등)에 따라 사교육비 지출은 신도시로 이사오기 전과 유의한 차이가 있었으나, 어머니의 교육수준, 어머니의 직업, 가정의 월 소득, 자녀 수, 어머니의 연령 등에 따라서는 유의한 차이가 없었다. 셋째, 어머니의 자녀교육에 대한 직접적인 참여는 신도시로 이사오기 전과 크게 변하지 않았다. 직접적인 참여에 변화를 보인 어머니들의 경우, 집의 소유형태에 따른 학교방문회수와 직업유무에 따른 자녀학습지도회수는 신도시로 이사오기 전과 유의한 차이가 있었으며 어머니의 교육수준, 어머니의 직업유무, 가정의 월 소득, 자녀 수, 어머니의 연령 등에 따라서는 유의한 차이가 없었다. 넷째, 신도시 어머니들의 자녀에 대한 교육적 관심은 자녀를 위한 사교육에 집중되어 있다. 그 이유는 가정의 배경요인에 상관없이, 어머니들은 자녀가 다니는 학교를 방문한다든가 직접 자녀의 학습을 도와주는 것보다 학교공부와 직접적으로 연결된 사교육에 투입하는 것이 자녀의 학업성취에 도움이 되고 대학에 진학하는 데도 유리하다고 판단하기 때문이다. 연구결과, 신도시 어머니들의 자녀에 대한 교육적 관심은 자녀를 대학에 보내기 위하여 경쟁적으로 사교육에 몰입되어 있다. 이는 결국, 가정의 사회경제적 배경이 아동의 학교외 학습기회에 가장 크게 영향을 미치고 있음을 의미한다. 가정의 사회경제적 불평등이 아동의 교육성취 격차와 직접 연결되고 있다는 뜻이다. 가정의 사회경제적 격차는 학업성적 격차로, 그리고 교육수준의 격차로 이어지며 사회경제적 불평등으로 귀결된다.;Main themes in sociology of education are social inequality and consequent educational inequality. In connection with this it was true that importance of finding better jobs of improving current social status rather than learning required knowledge and attitude for the coming generations. Under such structure of social strata one stratum feels more acute sense of relative deprivation from the stratum immediately above them. In this study the writer chose the main theme under the premise that the social strata which experience active social mobility in Korean society without any clearly delineated social strata is middle class and the place where they are concentrated is Newtowns in the vicinity of megapolis. The focus in this study was to identify any changes is the mothers' level of concern in education for their chilren according to regional characteristics of different residential areas depending on social and economic background of homes under the hypothesis that mothers' concern in their education for their children would be heightened compared to the time before their movement to Newtown. The mothers' level of concern in education for their children was measured by (1)their level of expectation for ultimate level of education their children will have, (2)scale of expense for private tutoring for their children, (3)times fo mothers persomal visit to schools and extent of assisting their children in the study which are believed to reflect level of their concern for education of their children. As elements expected to be influential on the level of mothers concern in education for their children mothers educational level, status of mothers' employment, monthly family income, number of children they have, age of mothers and type of ownership of the house were posited. In order to achieve the objectives of this study, the subject of this study has been divided into four topics. First, is higher educational concern of mother to the children than before move to Newtown.? Second, are there significant differences in educational concern of mother to the children than before move to Newtown such as family background? Third, are there significant differences in private educational expenses for the children of mother than before move to Newtown such as family background? Forth, are there significant differences in direct participation of mother to the children education than before move to Newtown such as family background? The subject of thes study is mothers of 402 students of 3 different elementary schools in Ⅱ-san Newtown and have been examined in order to answer the questions of this study. The data of this study study have been organized by using T test, chi-square test and one way ANOVA in order to concretely analyze the subject of this study. The outcome of the study can be summarized into 4 statements. First, there was no statistically significant difference in terms of mothers' level of expectation on education for their children before and after their movement to Newtown. Since expectation on education for their children was so high that any factors in the family did not produce any change in the level of expectation in this aspect. And two interpretation is possible from this fact. First, height of mothers' expectation on education for their children is so high therefore irrespective of social strata any difference in family background became insignificant. Next one is so-called deiling effect whereby the height of level of expectation for education is limited to a certain level for this reason there is no way to differentiate level of interests. Second, depending on mothers' age and types of ownership of the house(own house, contract to rent a house with deposit, rent ect.) expenditure for private tutoring has significant difference before and after movement to Newtown but there was no such significant difference according to mothers' level of education, occupation, monthly income of the family, number of children in the family and mothers age. Third, there was no significant difference in terms of mothers direct participation to children's study before and after movement to Newtown. In case of mothers who showed some difference in the level of their direct participation to study of their children there was some statistically difference in times of visits to schools depending on their type of ownership of their house and difference in times of direct participation to the study of their children depending in their status of employment before and after movement to Newtown. But there was no such difference based on factors such as mothers educational level, status of employment, monthly family income, number of children, age of mothers and type of ownership of the house. Fourth, the concern of mothers living in Newtown was concentrated to private tutoring. The reason was irrespective of family background mothers thought that it is better for their children to go to advanced school if the children have private tutoring than mothers' visiting schools or helping their children in their study. Result of this study revealed that concern in education for their children by the mothers living in Newtown was concentrated to private tutoring competitively for sending their children to colleges. In the final analysis social and economic background of a family has most significant impact upon opportunity for study for the children. Social and economic inequality appears to be linked to different level of children's schievement in their educatin. The socio-economic status factors in a family is directly reflected to difference in educational level and ends up as socio-economic inequality.
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