View : 16 Download: 0

상징놀이에서 나타나는 유아의 쓰기 행동에 관한 연구

Title
상징놀이에서 나타나는 유아의 쓰기 행동에 관한 연구
Authors
조영연
Issue Date
1991
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
교육
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 상징놀이에서 나타나는 유아들의 쓰기 행동에 대해 알아보는 것이다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 상징놀이의 주제에 따라 나타나는 쓰기기능의 종류는 무엇인가? 2. 상징놀이에서 나타나는 쓰기기능의 내용은 무엇인가? 3. 상징놀이에서 성별에 따라 쓰기 기능에 차이가 있는가? 본 연구는 서울 시내에 위치한 E 유치원의 유아 9명을 대상으로 실시하였다. 연구기간은 총 18일 동안이었으며, 연구기간 동안에는 집놀이와 병원놀이가 이루어졌다. 연구방법으로는 관찰방법을 사용하였다. 관찰은 연구자가 자유선택놀이 시간에 상징놀이에서 나타나는 쓰기행위를 사건 표집법으로 하였으며, 놀이상황과 쓰기내용을 기록하였고 녹음도 병행하여 분석하였다. 분석도구는 Halliday의 연구를 기초로 작성한 유아의 언어 기능의 분류기준을 사용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 상징놀이에서 쓰기 기능의 종류는 집놀이와 병원놀이에서 5가지로 규정적, 정보적, 상호작용적, 수단적, 개인적 기능 순으로 나타났다. 그러나 쓰기의 발견적, 상상적 기능은 나타나지 않았다. 상징놀이 주제가 '집'인 경우에 유아들의 쓰기 기능의 종류는 5가지로 정보적, 상호작용적, 수단적, 규정적, 개인적 기능 순으로 나타났고, '병원'인 경우에 유아들의 쓰기 기능의 종류는 3가지로 규정적, 정보적, 개인적 기능 순으로 나타났다. 2. 상징놀이에서 쓰기 기능의 내용을 보면, 수단적 기능의 내용은 구입할 물품 목록 쓰기, 주문하기, 계산하기가 나타났다. 규정적 기능의 내용은 사인하기, 지시사항 쓰기, 약속내용 쓰기, 처방쓰기, 약 복용법 쓰기, 진찰시간 쓰기가 나타났다. 상호작용적 기능의 내용은 편지쓰기였으며, 개인적 기능의 내용은 이름과 별명쓰기, 신분쓰기가 나타났다. 정보적 기능의 내용은 돈과 수표 쓰기, 문 표시판 쓰기, 장소이름 쓰기, 주소·전화번호 쓰기, 접수증 쓰기가 나타났다. 3. 상징놀이에서 성별에 따른 쓰기 기능의 차이를 보면, 남아에 비해 여아의 쓰기 기능은 정보적, 규정적, 수단적, 상호작용적 기능 순으로 많이 나타났다. 그러나 개인적 기능에서는 남아와 여아의 쓰기 사용의 차이가 없었다.;The purpose of this study is to examine writing behaviors within the context of children's symbolic play, especially within 'housekeeping' and 'hospital' theme. For the above purpose, three research questions have been set up in this study as follows: 1. What are the kinds of writing functions according to theme in the symbolic play? 2. What are the contents of writing functions in the symbolic play? 3. Is there any difference of writing functions according to sex? The subjects of the study were 9 children of E kindergarten located in Seoul city. The children ranged in age from 4 years 11 months to 5 years 9 months. Thee observation was recorded by the play context: To be more specific, writing content by event sampling method was employed during the indoor free play time. Criteria for the study was modified by Halliday's functional view of language in use. The findings of the study are as follows: 1. The kinds of writing functions were appeared in the order of regulatory, informational, interactional, instrumental, and personal functions in the symbolic play, But the heuristic or imaginative functions of writing were not observed in this study, In the 'housekeeping' play, the kinds of writing functions were appeared interactional, instrumental, regulatory, and personal function. In the 'hospital' play, the kinds of writing functions were appeared regulatory, informational, and personal function. 2. In the symbolic play, the contents of instrumental functions were such as writing lists, orders, and checks. The contents of regulatory functions were writing signs, directions, assignment, prescriptions, and medical-examination time The content of interactional functions was writing letters. The contents of personal functions were writing one's name, nickname and one' status. The contents of informational functions were writing money, check, sign of door, name of place, address, phone number, and receipts. 3. There were some difference by the sex, in the aspect of writing functions of symbolic play. That is, girls used more informational, regulatory, instrumental, interactional functions than boys. But there was no differences in boys and girls in personal function.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE