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교육정책 결정과정에서 합리성의 의미에 관한 연구

Title
교육정책 결정과정에서 합리성의 의미에 관한 연구
Authors
김미영
Issue Date
1992
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
교육정책
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
이 연구는 교육정책을 결정함에 있어서 하나의 기준으로 삼고 있는 합리성의 의미를 탐구하려는 데에 목적이 있다. 합리성에 관련된 여러 가지 의미들 중에서 교육정책 결정과정의 합리성이란 무엇을 의미하는가를 이해하기 위하여 연구를 시작하였다. 이에 따라 다음과 같은 연구문제를 구체적으로 해결해야 할 과제로 삼았다. 첫째, 교육정책 결정이론에서는 합리성을 어떤 시각으로 보고 있는가? 둘째, 교육정책 결정에 있어서 합리성이 갖는 의미의 한계는 무엇인가? 셋째, 교육정책 결정과정에서 합리성의 한계를 극복할 수 있는 대안으로서 합리성의 의미를 어떻게 해석해야 하는가? 이러한 과제를 해결함에 있어, 이 연구에서 전개한 내용은 다음과 같이 요약할 수 있다. 합리성을 규범적으로 추구하는 결정이론은 합리성에 대한 낙관적인 기대와 신뢰를 바탕으로 한다. 특히 교육정책 결정에 대한 규범적 접근에서는 합리성이란 목표에 대한 수단의 적합성을 나타내는 기술적 합리성과 최소비용과 최대효과를 추구하는 경제적 합리성을 의미한다. 또한 인간의 제한된 합리성에 근거하여 대안을 선택하기 위해 거쳐야 하는 절차의 합리성을 추구한다. 이처럼 합리성을 특정한 의미로 접근함으로써 교육정책 결정에서 합리성은 제한된 개념으로 사용되며, 실제적용상의 여러 문제들을 초래하게 된다. 교육정책 결정과정에서 합리성은 개념적으로 기술적·경제적 의미에 편중되어 있어서 합리성을 적용할 수 있는 결정의 범위를 제한시킨다. 기술적·경제적 합리성은 근본적이고 중요한 정책의 결정과정을 합리적으로 이끌어주지 못한다. 합리성을 교육정책 결정과정에 실제로 적용할 때에는, 합리성의 추구가 정책결정에 대한 관료적 통제를 강화시키고 과학적·객관적 분석도구에 지나치게 의존하는 조작적 문제를 초래한다. 교육정책 결정과정에서 합리성이 갖는 한계를 인식하면서 합리성에 대한 새로운 해석을 시도해야 할 필요에 직면하게 된다. 합리성에 대한 새로운 해석은 교육정책 결정과정의 실제를 반영해야 한다고 전제한다. 왜냐하면 규범과 실제의 일관성을 통해 실제를 개선하는데 도움을 줄 수 있어야 하기 때문이다. 교육정책 결정과정에의 기술적(descriptive) 접근에 따르면 정책결정 과정은 다양한 이해관계 집단들이 서로 경쟁하고 갈등하는 정치적 과정이다. 교육정책을 결정하는 정치적 과정은 기술적·경제적 합리성이나 합리적 절차를 기준으로 삼지 않는다. 교육정책을 결정하는 정치적 과정을 정당하게 이끌어가는 정치적 규범을 정치적 합리성이라고 개념화하면, 정치적 합리성은 결정과정에서 모든 이해당사자들에게 공정한 경쟁을 보장하는 것을 의미한다. 공정한 경쟁을 통해 다양한 이익들을 조정하여 가치를 정의롭게 분배할 수 있는 결정과정은 정치적으로 합리적이다. 교육정책 결정에서 정치적 합리성을 확보하려면 정책결정과정에서 평등한 참여를 보장하고 결정과정을 공개하여 의사소통과 이익표명을 활발하게 촉진할 필요가 있다.;The purpose of this study is to investigate the concept of 'rationality' as a standard in educational policy-making. The concept of rationality should be made clear ahead of trying a methodological approach; that is like how to pursue rationality. Therefore, this study starts with a view that it is needed to understand what rationality especially in educational policy-making means. The specific questions on the investigation of the concept of rationality are as follows. o What is the concept of rationality in the normative approach to educational policy-making? o What are the limits of the concept off rationality in educational policy-making? o In order to overcome the limits of rationality, is it possible to make an alternative interpretation of rationality according to the reality? The result of the research is summarized as follows. The theories to which take rationality as a norm have the optimistic view and trust. In the normative approach to eucational policy-making, rationality has technical and economic meaning. In the technical meaning, rationality is the adoptation of means to end, while in the economic meaning, it is minimun cost and maximun benefit. Also this approach seeks after procedural rationality in taking alternatives, which results from bounded rationality of human beings. To define rationality in this way is expected to give some implications on educational policy-making. Those implications are exposed by focusing on conceptual limits and operational problems of rationality. Rationality in educational policy-making is conceptually dominated by its technical and economic meaning. It restricts the possible range of decision which rationality can be applied to. When such conceptually limited rationality is applied to the real educational policy-making, it causes some operational problems; dehumanizing and hardening the decision making process of an educational policy through enforcing bureaucratic control. Another crucial problem is to simplify policy-making as a devaluated matter by excessively depending on scientific-objective analysis tools in order to enhance rationality. It is necessary to attempt an alternative interpretation of rationality while realizing the limits of concept of rationality in educational policy-making. This alternative interpretation presupposes that it must begin with a view to reflect the reality of an educational policy-making process. It may be helpful to improve the reality through keeping coherence of norm and reality of educational policy-making, if rationality can be interpreted in the light of the real educational policy-making. According to the descriptive approach to an educational policy-making process, educational policy-making process is political in that various interest groups compete and conflict with one another for their own interests. Political rationality which leads to comply with right principles or standards is a norm for decision in political process, because it cannot take technical, economic rationality or rational procedures as its norm. The norm of political rationality in the political process is to secure fair competition. The policy-making process that various interests can be arbitrated through fair competition is politically rational. To achieve political rationality in an educational policy-making, it is necessary to secure equal participation and open policy-making process. It will promote communication and expressions of various interests.
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