View : 568 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author尹明姬-
dc.creator尹明姬-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:31Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:31Z-
dc.date.issued1985-
dc.identifier.otherOAK-000000024335-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/181032-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000024335-
dc.description.abstractThe purpose of this study was to investigate the characteristics of Hidden Curriculum through a systematic review of theories concerning Hidden Curriculum. Main concerns in analysis were the meaning and field of hidden curriculum, its content and methodological approach for studying of the field. The results of the study were as follows: 1. The concept of hidden curriculum could be understood under the mutual relations with teaching and learning in the historical and social context. Hidden curriculum was defined as the actual and potential learning outcomes of schools or nonschool settings which were not openly intended. Potential learning outcomes were defined as the consequences effected from the intended teaching action even though it was not awared by the teacher during its performance. Therefore, 'Implicit Curriculum' seems to be more relevant word than 'Hidden Curriculum'. 2. Resistance theory able to relate to the source of hidden curriculum affected only the social hidden curriculum among the physical, cognitive and social environment. But social hidden curriculum was still effective because students need to know what the social environment was. 3. The contents of hidden curriculum consist of cognitive domains as well as affective domains. Cognitive domains of hidden curriculum meaned classification, frame, consciousness, cognitive style, and cognitive structure. 4. There were quantitative inquiry, ethnography and explanatory, interpretative and critical inquiry in the approach of hidden curriculum studies. Explanatory, interpretative and critical inquiry were most effective in that they were based on individual experiences as well as historical and social context.;本 硏究는 潛在的敎育課程 理論을 체계화하고자 함이 목적이다. 즉 잠재적교육과정의 發展, 內容, 硏究의 接近方法을 문헌을 기초로 하여 考察·整理하였다. 硏究結果는 다음과 같다. 1. 潛在的敎育課程의 槪念은 歷史的·社會的 脈絡 속에서 敎授·學習의 相互關係로 이해된다. 그러므로, 잠재적교육과정이란 '學校內外의 物理的·社會的·認知的 敎育環境에서 공공연하게 의도되지 않은 실제적·잠재적 학습결과'를 의미한다. 잠재적 학습결과란 意圖되었으되 가르치는 동안에는 敎師에게 認識되지 않는 敎授行爲로부터 영향을 받은 學習結果를 뜻한다. 이러한 시각에서 볼 때, 潛在的敎育課程(Hidden Curriculum)이란 用語보다는 內顯的敎育課程(Implicit Curriculum)이란 用語가 더 적당하다고 본다. 2. 잠재적교육과정의 원천과 관련된 학생의 저항 반응은, 학교의 인지적·물리적·사회적 환경 가운데 社會的 環境의 潛在的敎育課程에만 영향을 미친다. 그러나, 학생이 저항하기 위해서는 먼저 社會的 環境의 本質을 파악해야 하기 때문에, 社會的 環境의 潛在的敎育課程도 효과가 있다. 3. 知的 領域의 潛在的敎育課程에는 構成(frame), 分類(classification) ,意識, 認知 樣式, 認知 構造등이 있다. 이것들은 비교적 일관성이 있고 意圖되지 않은 敎育內容이다. 4. 潛在的敎育課程의 硏究方法으로는 양적 연구방법, 문화기술법, 설명적·비판적·해석적 연구방법이 이용될 수 있다. 潛在的敎育課程의 학습 과정은 경험적으로는 증명될 수가 없고, 논리적으로만 연구될 수 있다. 또, 잠재적교육과정은 時間·環境·個人간의 力動的 關係속에서 이해되는 槪念이기 때문에, 논리에 의한 설명적·비판적·해석적 연구방법이 보다 타당하다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 목적 = 1 B. 연구문제 = 4 C. 연구방법 및 제한점 = 4 Ⅱ. 잠재적교육과정의 발전 = 5 A. 교육과정의 개념 = 5 B. 역사적 배경 = 7 C. 다양한 視角 = 14 D. 表面的敎育課程과의 관계 = 28 Ⅲ. 잠재적교육과정의 내용 = 33 A. 槪念 = 33 B. 원천 및 구성요소 = 40 C. 정의적 영역 = 48 D. 지적영역 = 53 Ⅳ. 잠재적교육과정 연구의 접근방법 = 55 Ⅴ. 요약 및 결론 = 59 참고문헌 = 63 ABSTRACT = 69-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2314317 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject잠재-
dc.subject교육과정-
dc.subject이론-
dc.title潛在的 敎育課程의 理論的 探索-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) theoretical analysis of hidden curriculum-
dc.format.page70 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 교육학과-
dc.date.awarded1986. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE