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교육과정 개발에 대한 체제적 접근

Title
교육과정 개발에 대한 체제적 접근
Other Titles
Systems approach to curriculum development
Authors
박순경
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
교육과정개발교육학체제
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Curriculum is the means of educational change, and curriculum development is a purposeful activity which plans, implements, evaluates and modifies the desirable change in curriculum logically and optimizingly. Considering the dynamic nature of curriculum and its development, the past microcosmic and fragmentary viewpoint is insufficient. Curriculum domain, to be functional, needs the comprehensive and macrocosmic perspectives. Systems approach as the conceptual instrument of functional curriculum development is a scientific method of problem identification and problem solving. The purpose of this study is to develop a curriculum development model based upon systems approach. The following contents are related to the purpose: 1. General concepts of systems approach. 2. Curriculum system (its definition, its components and input-output models of curriculum system). 3. Curriculum development model base upon systems approach. Systems approach offers a decision-making structure and makes available a self-correcting, logical procedure for the planning, developing, and implementation of man-made entities. Broad goals, needs, objectives, constraints, alternatives selection, implementation, evaluation, and modification are generally accepted as the elements of systems approach in education. Each element has a particular intent and function, and is related to the other elements. Education and curriculum are dynamic open systems in that they have a set of inputs which are subject to a process, in order to attain certain objectives, which appear as outputs. Curriculum system has value system, knowledge system, social system and environmental system as variables which are factors within the system. At the same time it has two kinds of para-meters which are factors in the system's environment: one are proximal environment's factors, that is, instructional system, evaluation system and administration and supervision system, the other are distal environment's factors, that is, natural, temporal physical, cultural, organizational, and personal components. Curriculum system proceeds logical and self-correcting circulation through the interaction with its environment. Curriculum development is the managerial work in which objectives, contents, methods and evaluations are planned, implemented and evaluated by the cooperations of many participants. The researcher's curriculum development model has a set of Context, Input, Transformation, Output and Feedback and adjustment based upon systems approach. The procedures are as follows: 1. Context - Establishment of educational goals Needs assessment 2. Input - Establishment educational objectives Examination of constraints 3. Transformation - Curriculum design content selection and organization Experience selection and organization 4. Output - Testing of latent curriculum Curriculum implementation 5. Feedback and adjustment - Curriculum evaluation Quality control of curriculum Activities of each phase are the components of curriculum, and the output of each phase becomes the input of the next phase. By the feedback from evaluation in each phase all the components are related organically. Analyzing the curriculum system in terms of components and regarding curriculum development as a complex of interrelated elements, it can be concluded that curriculum is a dynamic organism. Curriculum does not exist as a static entity, but it does continue the gradual developmental process in the interactional contexts of internal and external components. Finally, curriculum should be developed through the macro-perspective of systems approach to be more responsive to the needs of students, society and knowledge.;교육과정은 교육적 변화를 이룩하기 위한 수단이며, 교육과정 개발은 교육과정에 있어서의 바람직한 변화를 논리적이고도 최적한 방식으로 계획, 시행, 평가, 수정하는 의도적 행위이다. 교육과정과 교육과정 개발의 역동적 성격을 감안할 때 교육과정에 대한 과거의 미시적이고도 단편적인 견해는 미흡하다. 교육과정이 기능적이기 위해서는 보다 거시적이고도 포괄적인 시각이 필요하다. 기능적인 교육과정 개발의 개념적 도구로서 체제적 접근은 문제규명과 문제해결의 과학적 방법이라고 할 수 있다. 본 연구의 목적은 체제적 접근에 입각한 교육과정 개발모형을 제시하려는 것이다. 본 연구의 내용은 다음과 같다. 1. 체제적 접근의 일반적 개념 2. 교육과정체제(교육과정에 대한 정의, 구성요소, 교육과정체제의 투입 - 산출모형) 3. 체제적 접근에 입각한 교육과정 개발모형 체제적 접근은 의사결정의 구조를 제공하며, 인간이 만든 실체를 계획, 개발, 시행하기 위한 논리적이고도 자기수정적인 절차를 가능하게 한다. 광의의 목적, 요구, 목표, 제약점, 대안, 선정, 시행, 평가, 수정은 교육에 있어서의 체제적 접근의 구성요소들로서 일반적으로 받아들여진다. 각 요소는 특별한 의도와 기능을 갖고 있으며, 타 요소들과 관련되어 있다. 교육과 교육과정은 어떠한 목표를 성취하기 위하여 과정(Process)에 종속되고 또한 그것이 산출로서 나오게 되는 투입을 갖고 있다는 점에서 역동적 개방체제라고 할 수 있다. 교육과정체제는 체제내의 요소인 변인으로서 가치체제, 지식체제, 사회체제, 환경체제를 갖고 있다. 동시에 교육과정체제는 체제외적 요소인 변수로서 근접환경의 요소인 교수활동체제, 평가체제, 행정·장학체제를 갖고 있으며, 원접환경의 요소로 자연적, 시 간적, 물리적, 문화적, 조직적, 개인적 구성요소를 갖는다. 이러한 구성요소를 갖는 교육과정체제는 환경과의 상호작용을 통해 논리적이고도 자기수정적인 순환과정을 거처 나간다. 교육과정 개발은 교육과정의 목표, 내용, 방법, 평가의 요소를 많은 참여자들의 협동적 작업을 통해 계획하고 시행·평가하는 경영관리적 작업이라고 할 수 있다. 연구자의 교육과정 개발모형은 체제적 접근에 입각한 상황, 투입, 변형, 산출, 피이드백 및 수정의 과정을 갖고 있다. 그 절차는 다음과 같다. 1. 상황 - 교육목적 설정 요구사정 2. 투입 - 교육목표 설정 제약점 검토 3. 변형 - 교육과정구성 내용선정과 조직 경험선정과 조직 4. 산출 - 잠정적 교육과정 검증 교육과정 시행 5. 피이드백 및 수정 - 교육과정 평가 교육과정의 질적관리 각 단계의 활동들은 교육과정 개발의 구성요소이며, 각 단계의 활동 결과인 산출은 다음 단계의 투입으로 기능한다. 또한 각 단계의 평가에서 나오는 피이드백에 의해 모든 구성요소들이 유기적으로 상호관련되어 있다. 교육과정체제를 구성요소로 분석해 보고 또한 교육과정 개발을 상호연관된 요소의 복합체로 볼 때 결론적으로 교육과정은 역동적 유기체라고 할 수 있다. 교육과정은 정적인 실체로서 존재하지 않는다. 그것은 외적·내적요소의 상호작용적 맥락속에서 점진적 발달과정을 진행한다. 결국 교육과정이 학생과 사회, 지식의 요구에 부응할 수 있기 위해서는 체제적 접근의 거시적 시각을 통해서 개발되어야 한다.
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