View : 85 Download: 0

검사지혜가 검사불안과 학업성취에 미치는 영향

Title
검사지혜가 검사불안과 학업성취에 미치는 영향
Other Titles
(The) influence of test wiseness on test anxiety and academic achievement
Authors
신진아
Issue Date
1998
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
검사지혜검사불안학업성취영향
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 검사지혜가 학업성취를 향상시키고 검사불안을 감소시키는 효과가 있는지 분석하고 검사불안과 학업성취의 관계를 분석하여 학생의 학습지도를 개선하기 위한 정보를 제공하는 데 있다. 이와 같은 연구목적을 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 검사지혜를 처치 받지 않은 학생과 처치 받은 학생의 학업성취에 차이가 있는지 그리고 남녀집단별로 검사지혜 처치제의 효과가 있는지 분석한다. 둘째, 검사지혜를 처치 받지 않은 학생과 처치 받은 학생의 검사불안에 차이가 있는지 그리고 남녀집단별로 검사지혜 처치의 효과가 있는지 분석한다. 셋째, 검사불안과 학업성취의 상관을 분석하고 검사지혜가 검사불안과 학업성취의 상관에 미치는 영향을 분석한다. 이러한 연구문제에 의하여 본 연구는 경기도 소재 D중학교 1학년에 재학중인 57명을 연구의 대상으로 하였고 실험연구를 수행하기 위하여 연구대상을 통제집단 29명, 실험집단 28명으로 나누어 실험집단에만 검사지혜를 처치하였다. 검사지혜 처치는 40분씩 세 번 실시되었고 검사지혜 처치 이후 검사불안 검사와 학업성취 검사를 실시하여 통제집단과 실험집단의 차이를 분석하였다. 사후 학업성취 검사에 대한 두 집단 비교는 사전 능력점수를 배제한 후 분석하였고 사후 검사불안 검사에 대한 두 집단 비교는 사전 검사불안 검사점수를 배제한 후 분석하였다. 검사불안과 학업성취의 관계는 상관계수를 산출하여 분석하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 검사지혜는 학업성취를 향상시키는 효과가 있었다. 성별에 내재된 검사지혜의 효과는 남학생집단보다 여학생집단에서 더욱 높은 것으로 나타났다. 둘째, 검사지혜는 검사불안을 감소시키는 효과는 없었다. 실험집단에서 검사불안이 다소 감소하였으나 유의한 효과는 아니었다. 성별에 내재된 검사지혜의 효과는 남학생집단에서는 거의 나타나지 않았고 여학생집단에서는 다소 효과가 있었으나 유의한 정도는 아니었다. 셋째, 검사불안과 학업성취는 부적인 상관을 나타내었다. 처치 이전의 학업성취와 검사불안의 상관보다 처치 이후의 학업성취와 검사불안의 상관이 낮아졌고 이는 검사지혜의 효과라 할 수 있다. 본 연구는 검사지혜가 검사불안과 학업성취에 미치는 영향을 분석하기 위하여 시행되었고 그 결과 검사지혜는 학업성취를 향상시키는 효과가 있었다. 검사지혜가 검사불안을 감소시키는 유의한 효과는 없었지만 검사불안과 학업성취가 검사지혜 처치 이후 매우 낮은 상관을 보이므로 이는 검사지혜 처치의 효과라 할 수 있다. 그러므로 검사지혜는 학생의 학업성취를 향상시키고 학업성취의 향상은 학생에게 정서적으로 긍정적인 효과를 미친다고 할 수 있다. 따라서 검사지혜는 교육과정에서 모든 학생이 교육받을 수 있어야 하며 이는 학업성취의 측면에서 그리고 정서적 건강을 유지하는 측면에서 학생에게 도움을 줄 수 있을 것이다.;The purposes of this study are to analyze the effect that test wiseness improves students' academic achievement and reduces their test anxiety, to investigate the relationship between academic achievement and test anxiety, and to provide useful information for learning activities in the end. For these purposes, 57 students of first year were sampled from randomly selected middle school. Among them, 29 students of control group were not trained with test wiseness strategies and the others, experimental group were trained three times by 40-minute lesson which consists of test wiseness strategies. Each group was divided by sexual difference as well. After the four-week long experiment, two different groups performed both test anxiety test and academic achievement test. The major findings were as follows: First, experimental group obtained a better score in the academic achievement test than control group. Particularly, female students were scored better than male ones. Second, there was no difference in test anxiety test between experimental group and control group. Even though test anxiety level in female students was reduced somewhat in the experimental group only, that was not significant. Third, Negative correlation was found between academic achievement test and test anxiety test. The correlation coefficient after the experiment was fairly lower than that before the experiment, which meant one of the test wiseness effects. The results of this study showed test wiseness had positive effect on improving academic achievement. Even if test wiseness was not effective directly on reducing test anxiety level, there was a little influence of test wiseness on test anxiety based on lower correlation coefficient between academic achievement and test anxiety after the experiment. Therefore test wiseness strategies training could help students to perform better academic achievement which might be encouragement for their learning activities affectively.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE