View : 843 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author이영미-
dc.creator이영미-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:28Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:28Z-
dc.date.issued1998-
dc.identifier.otherOAK-000000024124-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/180888-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000024124-
dc.description.abstract본 연구는 유아의 유치원 재원 기간에 따라 유아의 발달 능력이 어떻게 나타나는지 알아보고자 한다. 그리고 유아적 유치원 재원 기간과 5개 발달 능력과의 관계는 어떠한지를 알아보고자 한다. 이에 따르는 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 1. 유치원 재원 기간에 따라 유아의 5개 발달 능력에는 차이가 있는가? 2. 유치원 재원 기간과 유아의 5개 발달 능력 사이에는 어떠한 관계가 있는가? 본 연구에서는 연구대상으로 서울시 서초구에 위치한 K 유치원의 만5세 유아 중 1년 교육을 받은 유아 26명과 2년 교육을 받은 35명을 합한 총 61명을 선정하였다. 관찰은 각 반의 보조 교사가 자유놀이 시간에 한 유아당 40분에 걸쳐 유아의 발달을 관찰하였다. 연구에 사용된 도구는 Indiana대학의 Alpern과 University of Washington의 Boll이 공동으로 제작한 것(1972)으로서 이원영(1983)과 김영심(1989) 이 연구에서 사용한 유아발달 측정 도구로 하였다. 자료의 분석은 본 연구에서 수집된 자료는 SAS 프로그램을 이용하여 통계적 분석을 하였는데, F-검증(일원변량분석)을 실시하였으며, Pearson의 상관 분석을 적용하였다. 연구 문제별로 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 유치원 재원 기간과 유아의 발달의 차이를 살펴보면, 신체적 능력과 자조성 능력을 제외한 의사소통 능력, 지적 능력, 사회성 능력에서 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 즉, 유치원 재원 기간이 2년인 유아가 재원 기간이 1년인 유아보다 의사소통 능력, 지적 능력, 사회성 능력에서 높은 점수를 나타냈다. 둘째, 유치원 재원 기간과 유아의 각 발달능력간의 상관성을 알아보았을 때, 연구 결과 신체적 능력과 자조성 능력을 제외하고 정적 상관 관계가 있음을 알 수 있었다. 이는 유치원 재원 기간과 유아의 의사소통 능력, 지적 능력, 사회성 능력의 발달에 깊은 연관이 있음을 말하고 있다.;In this thesis, we examine the development competence of children according to the entrance age of kindergarten. The purpose of this research is to examine the relations between five development competences and the length of education period in kindergarten. The questions raised in this thesis are as follows: 1. Is there any difference in development of children according to the length of education period in kindergarten? 1.1 children's communication 1.2 children's academic development competence 1.3 children's physical development competence 1.4 children's self-help development competence 1.5 children's social development competence 2. What are the relations between five development competences of children and the length of education period in kindergarten? The subjects of this study are sixty-one children who can be classified into 2 groups; the first group is composed of twenty six children who received one year of education in kindergarten K located in Seoul, the second group is made up of thirty five children who received two years of education in the same kindergarten. Developments of children were observed by the assistance teachers of each class and the observation took approximately forty minutes for each child during playtime. The tool used for this research was made by Alpern from University of Indiana and Boll from University of Washington in 1972 which has been used as the measurement tool for children's development by Won Young Lee in 1983 and Young Sim Kim in 1989. The collected data were analyzed statistically by SAS, and verification was done by one-way ANOVA and Pearson's correlation was adopted. The results of the research are as follows: First, there were significant differences in children's communication, academic development competence and social development competence according to the length of education period in kindergarten. But there were no significant differences in children's physical development competence and self-help development competence. That is to say, if the period of kindergarten education gets longer, the development competence of children becomes better except the physical development competence and self-help development competence,. Secondly, between the length of education period in kindergarten and children's three development competences (that is, communication, academic development competence and social development competence), some significant correlation was shown. The length of education period in kindergarten had an affirmative influence and very close relations to the three competences mentioned above.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 의의 = 1 B. 연구목적 및 문제 = 4 Ⅱ. 이론적 배경 = 5 A. 유아 발달의 특성 및 중요성 = 5 B. 유치원 교육의 효과 = 10 C. 유치원 재원 기간의 영향 = 17 D. 관련 연구 = 21 Ⅲ. 연구방법 = 25 A. 연구대상 = 25 B. 연구도구 = 27 C. 연구절차 = 29 D. 자료분석 = 30 Ⅳ. 연구결과 및 해석 = 31 A. 유치원 재원 기간에 따른 5개 발달 능력의 차이 = 31 B. 유치원 재원 기간과 유아의 5개 발달능력 간의 상관 관계 = 33 Ⅴ. 논의 및 결론 = 35 A. 논의 = 35 B. 결론 및 제언 = 38 참고문헌 = 40 부록 = 45 ABSTRACT = 72-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2221967 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject유치원-
dc.subject유아-
dc.subject발달-
dc.subject능력-
dc.title유치원 재원 기간에 따른 유아의 발달 능력의 차이-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitleK 유치원을 중심으로-
dc.title.translated(The) development competence of children according to the length of education period in kindergarten-
dc.format.pagevii, 74p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 유아교육학과-
dc.date.awarded1998. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE