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듀이의 교육과정론에 나타난 사회와 아동의 통합

Title
듀이의 교육과정론에 나타난 사회와 아동의 통합
Other Titles
(The) Coordination between children and society in John Dewey's curriculum theory
Authors
이지영
Issue Date
1993
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
듀이교육과정론사회아동
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
교육은 의도적으로 무엇을 가르치려는 과정이므로, 무엇을 가르칠 것인가는 교육과정의 근간이 되는 문제이다. 본 연구는 교육내용으로 선정되는 지식의 원천인 사회와 교육내용을 획득하는 아동의 두 측면이 교육내용 선정시 갖는 관련을 듀이의 교육과정이론에서 살펴보았다. 먼저 듀이가 실험학교의 교육과정을 구성할 시기에 주장되었던 사회의 측면을 강조한 해리스의 교육과정과 아동의 측면을 강조한 홀의 교육과정을 검토하였다. 해리스는 교육이란 개인이 인류종족으로 나아가는 과정 또는 자기활동적 존재가 인류의 지혜에 접근할 수 있게 하는 과정이며, 교육목적은 지혜를 전달하는 학교에 의해서 실현된다고 보았다. 따라서 교육과정은 축적된 지식이 경제적이고 체계적으로 이용될 수 있게 되어야 하며, 이것은 그가 주장하는 "다섯 가지 영혼의 창(Five Windows of Soul)" 즉 산수와 수학, 역사학, 지리학, 문법, 그리고 문학과 예술이라는 것으로 가능하다고 보았다. 이와는 대조적으로 홀은 발생반복론에 근거하여 아동은 인간정신의 진화과정을 되풀이 한다고 보았다. 그는 교육이 인간의 정신적 유물이 아동의 발달단계에서 나타나는 것을 보장해 주며, 한단계의 발달이 다음 단계의 출현을 위한 자극이 되므로 각단계가 출현하였을 때 절정에 도달하도록 해주어야 한다고 보았다. 따라서 교육내용은 아동의 발달에 상응하도록 선정되었다. 듀이는 사회에서 교육내용을 선정해야 한다는 주장에 동의하였으나, 해리스와는 달리 지식이란 인간과 환경의 상호작용의 산물이며, 인간경험의 형식으로써 인식되어야 한다고 주장하였다. 또한 홀과 대조적으로 아동의 발달 단계에 따라서로 다른 흥미가 등장하는 것이 아니라 흥미가 일정한 방향으로 이끌어져야 한다고 보았다. 아동은 감각 기관을 이용한 활동에서 시작하여, 더욱 정교한 작업에 참여하고 새로운 도구를 이용하는 방법과 이와 관련된 지적 기술을 습득할 필요를 스스로 느끼게 됨으로써 진정한 흥미와 노력으로 이끌어 진다. 사회와 아동의 두 측면의 통합은 아동이 기본적인 사회활동에 참여하여 그 활동의 진화과정을 통해 현재의 사회와 관련을 맺게 되는 과정속에서 이루어진다. 듀이 실험학교의 교육과정은 기본적 사회 활동인 작업(Occupation)을 중심으로 구성된다. 작업은 인간과 환경의 상호작용에서 나타난 경험의 양식으로, 논리적으로 체계화된 교과에 대한 학습으로 이어지는 경험을 제공하는 학습의 출발점이다. 아동은 작업에 참여하여 작업으로 대표되는 사회적 활동의 결과로서 존재하는 사회문화를 받아들이며, 또한 이를 자신이 직접 수행함으로써 자신의 경험으로 재구성한다. 작업은 이러한 과정에서 거기서 사용되는 제재을 분석하여, 그리고 작업이 진화되는 과정을 추적함으로써 이루어졌다. 지식의 사회성을 강조하는 듀이의 개념에 따라 기존의 교과들-역사, 지리, 과학, 3'R, 수학, 문학-은 발생된 작업과 관련되어 있었으며 각각도 연계되어 있었다. 작업은 산업사회에서 나타나는 사회적 정치적 관계들-계급, 인간소외 등-을 반영하지 못한다는 비판이 있으나 현대사회의 성격이 정보중심의 사회로 변화함에 따라 탈정치적 탈역사적 성격이 유토피아와 삶의 방식에 대한 하나의 상으로서 의의를 지닐 수 있다. 또한 실험학교의 교육과정을 운영하는데 중요한 역할을 수행하는 교사는 전문가(expert)의 성격을 지녀야 한다.;With the original purpose of teaching intentionally, the essential problem of curriculum is what to teach. This survey is concentrated on the relation between the society which is the source of the subjects and the child who acquire the contents of various subjects. Above all this thesis surveyed Harris' curriculum which emphasizes the social aspects and Hall's curriculum which stress the children's roles, These curriculum are contemporaneous with the John Dewey's "Laboratory School". W.T. Harris thought that the education is a process advancing to the human race or an approaching method toward human wisdom. So the curriculum can make the accumlated knowledge economically and systematically available, and it can be achieved by "The Five Windows of the Soul" : arithmatics and mathematics, history, geography, grammar, literature and arts. On the contrary, G.T.Hall thought that children recapitulate the evolutionary process of human mind, based on the recapitulation, He insisted that the education gurantee the traces of human spirits appear, and he thought that as the development of one step stimulate the next step to come forth, the education should help each of steps to reach the highest degrees. Therefore the educational contents must be selected in accordance with the child's deveopment degree. Agreeing with W.T Harris' theory, John Dewey insisted differently that the human knowledge is a product of reaction between human beings and his environments, and that it should be recognized as patterns of human experiences. According to Dewey, Children's interests, contrary to Hall's theory, do not reveal always in the same way with developing steps and must be lead to sound processes. After stating in the activities with the organs of sense, children take parts in more elaborate occupations and rue lead to ingenious interest and effort by reconizing the necessity of acquiring the methods of managing the new equipments and the related intellectual skills. The coordination between the children and the society can be achived by children's attendinding in basic social activities and tracing the evolutionary processes of these activities in the progresses which are connected with the society. The curriculun of Dewey's laboratory school are composed of the occupations which are basic social activities. The occupations are the modes of the mutual reactions and the starting point to studying subjects which were systematized logically. The differentiation of the educational contents was conducted in accordance with the progress of occupations, It was composed of the activities analyzing the materials used in the occupations and occupations itself, The existing subjects were connected with each other within the occupations.
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