View : 703 Download: 0

이야기 나누기 시간의 운영과 생활주제이해에 관한 연구

Title
이야기 나누기 시간의 운영과 생활주제이해에 관한 연구
Other Titles
(A) study on the understanding of life subjects depend on two types of review
Authors
김명혜
Issue Date
1990
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
이야기생활주제유아교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is to investigate which differences there are in the Understanding of life subject, when used two types of review of the daily schedule. 1. Are there any differences between experimental Group and comparative group in the understanding of life subject by Children? 2. Are there any differences among ages in the understanding of life subject by children? The subject of the study were 30 male and female children of 4 & 5 Years old. Children were divided into experimental and comparative groups by sex, age, I.Q. and degree of expression of drawing. The experimental group had the review time to go over the daily theme briefly, and the comparative group didn't have such time. The understanding of life subjects between two groups was measured through drawing analysis instrument which was designed by the researcher, based on KEDI(Evaluation method of Fine Art Paintings for the 1st and 2nd Grade of primary school). The Criteria were composed of the items of theme, contents types and detail description. The collected data were analyzed by mean, standard Deviation and verification. The results of the study are as follows: 1. As for the understanding of life subject of children, there are significant differences between experimental group and comparative group.(p<.001) The experimental group who had review of the daily schedule briefly emerged high significantly in all items. 2. As for the understanding of life subject, there were significant differences in the experimental groups of 4 and 5 Years old (p<.01), but there weren't any significant differences in the comparative group. The average of 4 years old of experimental group was higher than that of comparative group. And in case of 5 years old, the average of experimental group emerged high.;본 연구는 일과운영상 하루의 경험한 생활을 언어적으로 간략하게 검토하는 이야기 나누기 시간을 가졌을 때와 갖지 않았을 때 유아의 생활주제이해에는 어떤 차이가 있는지를 알아보는데 그 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 유아의 생활주제 이해는 실험집단과 비교집단간에 차이가 있는가? 2. 유아의 생활주제 이해는 연령간에 차이가 있는가? 연구대상 유아는 만4세와 5세의 남여 유아 30명으로 성, 연령, 지능점수, 그림표현력등을 고려하여 실험집단과 비교집단으로 나누었다. 일과는 종일제 프로그램으로서 실험집단은 일과를 간략하게 검토하는 이야기나누기 시간을 가졌고 비교집단은 이러한 시간을 갖지 않았다. 두 집단간의 생활주제 이해는 그림을 통해 측정하였으며, 측정도구는 주제, 내용, 형태 ,세부묘사의 항목으로 이루어진 한국교육개발원의 「국민학교 1, 2학년용 미술회화 평가방법 개선연구」에서 제시한 평가관점과 기준을 기초로 하여 연구자가 유아단계에 맞게 구성하고 내용 타당도를 검증한 것으로 하였다. 수집된 자료는 기본적인 통계처리 후 t검증으로 분석하였다. 연구문제에 따른 결과는 다음과 같다. 1. 생활주제이해에 대한 그림표현은 실험집단과 비교집단간에 유의한 차이를 보였다. 간략하게 일과를 이야기 나누는 시간을 가진 실험집단이 주제, 내용, 형태, 세부묘사 모든 항목에서 유의하게 높게 나타났다. (P<.001) 2. 생활주제 이해에 대한 그림표현은 4세와 5세 사이에 실험집단에서는 유의한 차이가 있었으나 비교집단에서는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 실험집단의 4세는 비교집단의 4세에 비해 평균이 높게 나타났고, 5세의 경우에도 실험집단의 평균이 더 높게 나타났다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE