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국민학교 1학년 아동의 쓰기 지도에 관한 연구

Title
국민학교 1학년 아동의 쓰기 지도에 관한 연구
Other Titles
Study on Writing Guidance of 1st grade of Primary School by step
Authors
정숙희
Issue Date
1988
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
국민학교1학년아동쓰기 지도
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
쓰기는 국민학교 저학년에서 성취해야 할 기초 기능으로써 매우 중요하다. 이는 학습의 모든 영역의 성공에 필수적이며 일생을 통해 중요하게 사용되는 기능이다. 현행 유치원 교육과정은 쓰기를 위한 준비활동을 하게 되어 있으나 실제 글씨쓰기를 하는 유치원이 있고 그외 학원이나 가정에서 쓰기를 각양각색으로 경험하여 개인차가 심하다. 또한 학교교육에서 정도에 지나친 많은 분량의 보고쓰기와 받아쓰기를 시키기 때문에 바른순서, 아름다운모양, 정상적인 자세로 쓰기에 소홀하기 쉽다. 따라서 본 연구는 국민학교 입학초 글씨쓰기 학습을 처음 시작하는 아동들에게 바른자세로 정확하게 쓸 수 있는 단계별 지도방안을 모색하는데 그 목적이 있다. 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 단계별 쓰기지도를 받은 아동의 글자쓰기의 경향은 필순 자형에서 어떻게 나타나는가? 2. 단계별 쓰기지도를 받은 아동의 쓰기자세의 경향은 어떻게 나타나는가? 3. 단계별 쓰기지도를 받은 아동과 받지 않은 아동은 문자해독에서 차이가 나타나는가? 본 연구의 대상은 부산시에 소재한 D국민학교 1학년 1개반을 실험한 후 같은 학교 같은 학년 중에서 학력과 경력이 비슷하고 교육에 대한 열의가 있는 교사의 학급과 비교하였다. 두 집단간의 변인을 통제하기 위해 유아지능 검사와 도형변별검사를 실시하여 의의있는 차가 없으므로(t=0.58 p>.05)동질 집단으로 간주한다. 3월과 4월에 배우는 교과서 내용을 중심으로 단계별 쓰기내용을 추출하여 지도한 결과를 평균, 표준편차, t검증에 의하여 분석하였다. 본 연구를 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. 1. 필순에 맞게 쓰기는 두 집단간에 의의있는 차이가 없었다(t=0.6 p>.05). 이는 3월에 배우는 「우리들은 1학년」 교과서에서 글씨쓰기 준비단계로 충분히 학습한 효과인 것 같다. 그리고 필순이 틀리는 낱자는 ㅁ, ㅂ, ㄹ, ㅌ, o, ㅎ, ㅓ, ㅊ의 순으로 나타났다. 자형 바르게 쓰기는 단계별 지도를 받은 아동과 받지 않은 아동 사이에 퍽 의의있는 차이가있는 것으로 나타났다(t=4.18 p<.001). 2. 자세 바르게하여 쓰기는 단계별 쓰기지도를 받은 아동과 받지 않은 아동 사이에 퍽 의의있는 차이가 있었다(t=3.96 p<.001). 쓰기자세의 향상도 단계별 쓰기지도를 받은 아동이 더욱 상승하는 현상이 나타났다. 3. 단계별 쓰기지도를 받은 아동은 문자해득에서도 의의있는 차이가 있었다(t=2.6 p<.05). 즉, 쓰기를 잘 하는 아동은 읽기도 잘 하는 것으로 나타났다.;This study aims at groping for guidance by step available for using correctly with correct pose to the children who start learning of letter writing for the first time at entrance time of primary school. The concrete matter for study is as followings. First, how is the tendency of a child's letter writing given a writing guidance by step appearing in writing order and print? Secondly, how is the tendency of child's writing pose writing guidance by step appearing? Thirdly, is there any difference between a child given writing guidance by step and a child not given such in letter understanding? The object of this study, after one class of D primary school in Pusan was tested, has been compared with a class of a teacher who has an enthusiasm for education, similar to scholastic ability and career among the same class of the same school. To control the cause of change between two groups, infantile IQ test and diagram distinction test were executed, it is considered as the homogeneous group, as there is no signicant difference between them. The result guided by extracting the writing contents by step centering around the contents of the textbook learnt in both March and April has been analyzed by average, standard deviation and provisional verification. The results obtained through this study are as followings. 1. In correct writing according to writing order, there was no significant difference between two groups. (t=0.6 p>.05) The tendency of mistake in writing order appeared as the order of ㅁ, ㅂ, ㄹ, ㅌ, ㅇ, ㅎ, ,ㅊ, etc. In writing down fitted to print, it appeared that there is much significant difference between a child given a guidance by step and a child without a guidance. (t=4.18 p<.00l) 2. In writing with correct pose, there was significant difference between a child given a guidance by step and a child without it. (t=3.96 p<.00l) The improvement of writing pose showed that a child given a guidance by step has more advancement. 3. A child given a writing guidance by step has a significant difference in letter understanding. (t=2.6 p<.05) So to speak, it appeared that a child of good letter writing is of good reading, too.
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일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
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