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유아의 목표물 맞추기 활동을 통한 물리적 지식 발달양상

Title
유아의 목표물 맞추기 활동을 통한 물리적 지식 발달양상
Other Titles
(The) Aspects of Physical Knowledge Development on Young Children's Target Ball Activities
Authors
홍은주
Issue Date
1996
Department/Major
대학원 유아교육학과
Keywords
유아목표물물리적 지식Physical Knowledge
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 Piaget의 이론에 입각하여 Kamii 와 DeVries(1978/1993)가 개발한 물리적 지식 활동(physical knowledge activities)중에서 목표물 맞추기 활동(target ball activities)에 대해, 유아가 전개하는 멋진생각, 그 발전양상, 그리고 구성적 실수를 알아보는 데 있다. 이와같은 연구목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 유아의 목표물 맞추기 활동에서의 멋진생각은 무엇인가? 1-1. 목표물 쌓기에서의 멋진생각은 무엇인가? 1-2. 공 던지기에서의 멋진생각은 무엇인가? 2. 유아의 목표물 맞추기 활동의 멋진생각의 발전양상은 어떠한가? 2-1. 목표물 쌓기에서의 멋진생각의 발전양상은 어떠한가? 2-2. 공 던지기에서의 멋진생각의 발전양상은 어떠한가? 3. 유아의 목표물 맞추기 활동의 구성적 실수는 무엇인가? 3-1. 목표물 쌓기에서의 구성적 실수는 무엇인가? 3-2. 공 던지기에서의 구성적 실수는 무엇인가? 본 연구의 대상은 서울시 도곡동의 A유치원 원아로 4세아 3명, 5세아 3명, 총 6명이었다. 연구내용으로 다룬 활동은 목표물 맞추기 활동(target ball activities)이었으며 이 활동을 하기 위한 도구로는 공, 깡통, 블록, 상자, 원통 등을 사용하였다. 연구과정은 1996년 5월의 사전연구 분석자료를 토대로 6월에 2차례, 7월에 2차례로 총 4차례에 걸쳐 유아의 목표물 맞추기 활동을 8㎜ 비디오 카메라로 녹화한 후 멋진생각, 그 발달양상, 그리고 구성적 실수를 목표물 쌓기와 공 던지기로 나눠서 분석하였다. 목표물 맞추기 활동의 분석기준은 Piaget의 물리적 지식(physical knowledge), 평형화(equilibration), Kamii 와 DeVries(1978/1993)의 물리적 지식 활동(Physical knowledge activities)중 목표물 맞추기 활동(target ball activities)이다. 본 연구의 분석결과는 다음과 같았다. 1. 유아의 목표물 맞추기 활동을 통한 멋진생각은 다음과 같다. 첫째, 4세의 목표물 쌓기에서의 멋진생각의 종류는 면적-크기 고려, 비교-측정, 분류, 모방, 구성물 명명, 협동, 상징놀이였다. 5세 유아의 목표물 쌓기에서의 멋진생각의 종류에서는 면적-크기고려, 비교-측정, 분류, 모방, 또래학습, 구성물 명명, 협동, 게임 고안 등의 다양성을 보였다. 둘째, 4세의 공 던지기에서의 멋진생각을 살펴보면, 공의 종류와 던지는 위치, 공던지는방법면에서 다양성을 보였다. 5세의 공던기에서의 멋진생각을 살펴보면, 공의 종류와 던지는 위치에서 다양성을 보였으며, 공을 던지는 방법면에서는, 야구, 농구, 볼링, 축구, 핸드볼, 하키, 도미노게임 등의 여러 가지 방법을 사용하였다. 2. 유아의 목표물 맞추기 활동을 통한 멋진생각의 발전양상을 연령별, 활동시기별로 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 목표물 쌓기에서의 멋진생각의 종류인 면적-크기고려, 비교-측정, 모방, 또래학습, 구성물 명명, 협동, 상징놀이, 게임면에서도 5세가 4세에 비하여 횟수, 크기, 방법면에서 다양성을 보였다. 둘째, 목표물 맞추기 활동에 있어서 공 던지기에서의 발전양상을 살펴보면 4, 5세 유아 모두 활동시기 별로 다양한 종류의 공의 사용, 다양한 위치에서의 조준, 그리고 방법에 있어서 발달하였다. 그러나 공을 던지는 방법면에 있어 5세는 4세에 비해 현저한 발달양상을 보여 주었다. 3. 유아의 목표물 맞추기 활동에서의 구성적 실수를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 목표물 쌓기에 있어서의 구성적 실수를 살펴보면, 사물의 크기, 면적의 비교를 하지 못하여 순서대로 쌓지 못해 목표물을 쓰러뜨리거나, 블록을 벽에 붙여 쌓아서 넘어지지 않자 벽에서 떨어진 곳에 쌓는 등의 구성적 실수를 보였다. 둘째, 목표물 맞추기 활동중 공 던지기에서의 구성적 실수를 살펴보면, 종류, 위치, 방법, 공의 특성 등에 대한 구성적 실수를 보였다.;The purpose of this study is to study children's wonderful ideas, aspects of its development, and constructive, errors in performing to children the target ball activities which is one of the physical knowledge activities originated by Kamii & DeVries. Research questions are as follows: 1. What are the kinds of wonderful ideas on the target ball activities ? 1-1. What are the kinds of wonderful ideas in building a target ? 1-2. What are the kinds of wonderful ideas in throwing ball ? 2. What are the aspects of development of knowledge at the target ball activities ? 2-1. What are the aspects of the development of wonderful ideas in building a target ? 2-2 What are the aspects of the development of wonderful ideas in throwing ball ? 3. What are children's constructive errors on the target ball activities ? 3-1. What are children's constructive errors in building a target ? 3-2. What are children's Constructive errors in throwing ball ? The samples for this study were three four-year-old children and three five-year-old children in total of six children who were selected among children from one of kindergarten, located at Dokock-Dong in Seoul, South Korea. An Activity selected for this study was target ball activities. Tools used for these activities were balls, cans, blocks, boxes, and cylinders. After children target ball activities had been videotaping in 8 mm tape twice in June and July in 1996 for the process of this study, which was based on the preliminary study whose materials had been analyzed until May in 1996, the wonderful ideas, aspects of its development, and constructive errors in building a target and in throwing a ball were analyzed. The standard of analysis was based on the Piaget's physical knowledge, and Physical Knowledge Activities especially target ball activities originated by Kamii & DeVries. The results of analysis of this study are as follows: 1. The wonderful ideas on target ball activities are as follows. First, In the case of wonderful ideas in building a target, in the four-year old children, the kinds of wonderful ideas, such as, area-size consideration, comparison-measure, classification, imitation, naming construction, cooperation, game of symbolization were created. In case of wonderful ideas in building a target in the five-year old chldren, also the kinds of wonderful ideas, such as, area-size consideration, comparison-measure, classification, imitation, age study, nameing constitution, creation of game were shown in a lot of variaties. Second, in the observation of wonderful ideas in throwing a ball, in the four-year old children, they showed the various kinds of balls in the aspects of kind, location, and method. In the observation of wonderful ideas in throwing a ball in five-year old children, they showed the various kinds of balls in the aspects of kind, location, and method. In the methods, they had acquired the various method in playing baseball, basketball, balling, football, handball, hockey and domino games. 2. The aspects of development of wonderful ideas on target ball activities by the age and the number of activity are as follows : First, in the observation of the aspect of development of wonderful ideas in building the target by the age, the kinds of wonderful ideas, the five-year old children showed more varieties in the aspects of frequency, size, and method than those in the four-year old children. Second, in the observations of the aspects of development in throwing a ball, in target ball activities by the step of activity, both the four and five-year old children had developed in the use of various kinds of balls, aiming of various location and method. However, in the aspect of method of throwing a ball, the five-year old children showed a conspicuous aspects of development in comparisn with that of the four-year old cildren. 3. The constructive errors in target ball were observed as follows : First, in the observation of constructive errors in building the target, constructive errors, such as, to fall down the target because of a difficulty in building in order due to an inability of recohnizing the size of objects and the comparison of area, or such as, to build a target far away from a wall after being failed in falling down because of building against the wall. Second, in the observation of constructive errors in throwing a ball in target ball activities, they showed the constructive errors in kind, method, and character of ball.
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