View : 968 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author신혜숙-
dc.creator신혜숙-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:49Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:49Z-
dc.date.issued1991-
dc.identifier.otherOAK-000000023101-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/180558-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000023101-
dc.description.abstract본 논문에서는 학생에 대한 교사의 기대는 다르다고 보고, 낮은 사회적 배경을 가지고 있는 중학생들이 학교현장에서 일어나는 학생에 대한 차별적인 교사의 기대를 인식하고 있는지 알아 보는데 있다. 본 연구에서는 다음과 같은 문제들을 설정하였다. 첫째, 학생들은 차별적인 교사 기대를 인식하고 있는가? 둘째. 학생들은 교사의 차별적인 기대를 유발하는 요인이 무엇이라고 보는가? 셋째. 학생들의 학년, 학업성적, 사회계층에 따라서 차별적인 교사기대에 대한 학생들의 인식은 차이가 있는가? 위와 같은 연구문제를 다루기 위해 본 연구에서는 서울지역 D여중에서 무선 표집한 대상을 상대로 질문지를 사용하여 조사하였다. 1991년 9월20일 부터 31일 까지 조사하여 471부가 회수 되었으나 445부만이 spss 프로그램을 사용하여 통계처리 되었다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 학생들은 학교현장에서 차별적인 교사기대가 일어나고 있음을 인식하고 있다. 둘째, 학생들은 학업성적이 교사의 차별적인 교사기대를 유발하는 주요인으로 보고 있다 세째, 학생들의 학년, 학업성적에 따라서 차별적인 교사기대에 대한 학생들의 인식은 차이가 있으나 사회계층에 따라서는 인식의 차이가 없다.;The purpose of this study, on the assumption that there is a differential teacher expectation, is to analyze a perception of middle school students with low social status in school. The following are three questions investigated in the study First, do the students percieve a differential teacher expectation ? Second, what is the main factor that the student think toward differential teacher expectation? Third, is there any difference on the perception of students toward differential teacher expectation by Grade, Credit, and Social Status? In order to investigate the above questions, there were adopted a self -administered questionnaire. The survey was conducted to a total of 471 students selected from D girl's middle school from Sep. 20 to Sep. 31, 1991. 445 questionnaire were gathered but 26 were excepted because of the insufficiency in answer. Data from questionnaire were statistically analyzed by the using ANOVA of SPSS PCT. The result of the study are as follow : First , the students percieve that there is a differential teacher expectation in school. Second, the students percieve that the Credit is a main factor of adifferential teacher expectation. Third, there is a significant difference in the perception of the student toward differential teacher expectation by Grade, Credit, but there is no difference by Social Status.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅰ 논문개요 = ⅴ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구 문제 = 4 Ⅱ. 이론적 배경 = 5 A. 교사기대 이론 = 5 1. 개념 = 5 2. 교사기대의 요인 = 6 3. 교사기대론에 대한 관점 = 8 4. 교사기대론의 연구동향 = 12 B. 교사기대의 결과로써의 차별적인 대우와 학생들의 인식 = 17 Ⅲ. 연구 방법 = 25 A. 연구대상 및 절차 = 25 B. 변인 측정 = 27 C. 자료의 처리 = 31 Ⅳ. 결과 및 논의 = 32 A. 결과의 분석 = 32 1. 연구대상 집단의 속성 = 32 2. 차별적인 교사기대에 대한 학생의 인식 = 33 3. 차별적인 교사의 기대를 가져오는 요인에 대한 인식 = 34 4. 차별적인 교사기대에 따른 차별대우에 대한 학생들의 인식 = 35 B. 논의 = 44 Ⅴ. 요약 및 결론 = 52 참고문헌 = 58 부록 = 63 ABSTRACT = 68-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2140068 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject차별-
dc.subject교사기대-
dc.subject중학생-
dc.subject인식-
dc.title차별적인 교사기대에 대한 중학생들의 인식-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle서울시 구로구 D 여중을 중심으로-
dc.title.translated(THE) PERCEPTION OF MIDDLE SCHOOL STUDENTS ON DIFFERENTIAL TEACHER EXPECTATION-
dc.format.pagev, 69 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 교육학과-
dc.date.awarded1992. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE