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한국 대학입시정책의 성격에 관한 일 연구

Title
한국 대학입시정책의 성격에 관한 일 연구
Other Titles
(A) Study about Characteristics of College Entrance Examination Policy in Korea (1980-87)
Authors
남연미
Issue Date
1988
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
한국대학입시정책성격대학입시
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is to grasp the characteristics of college entrance examination policy by evaluating college entrance examination policy in the Fifth Republic of Korea according to the designed evaluation model. The methods of this study are on analyzation literature and survey and interview through questionnare. The survey targets of questionnare are 507 persons, all are living in Seoul. Among them, 265 persons are those who had taken from the college entrance examination during the Fifth Republic, 132 persons are the teachers of high school, 110 persons from parents of the students those who had taken from the college entrance examination during the Fifth Republic. The interview targets are restricted to the professors of college located in Seoul. The statistical processing including frequency, percentage, CROSSTABS is derived from computer caculation using SPSS package. To evaluation college entrance examination policy in the Fifth Republic an evaluation model including four evaluation criteria (autonomy in the student selection in college, practicability of college entrance examination policy, stability of high school education and social adequacy of college entrance examination policy) is designed evaluation model. First, there are less autonomy in the student selection in college in that the autonomy is partial based on the direction of government and authorities of college rarely utilize even the given opportunities to extert autonomy. Second, there are little practicability of college entrance examination policy inview of the policy itself and its management style. The practicability of policy itself is low resulting from the failure of the objective performance in implementation policy and the practicability of management style is absent due t the unreasonableness in the process of application. Third, there is a lack of stability of high school education because of abnormal governing of curriculum, unbalance in the guidance on the subjects students are taking, guidance only emphasizing the pass on the entrance examination. Fourth, there is no social adequacy because college entrance examination policy itself and its management style contributes to stir up the opportunism consciousness and thinking emphasizing much of academic clique and career. The characteristics of college entrance examination policy in the Fifth Republic found through the above evaluation crieteria are as follows. First, it contributes to get system maintenance disposition prohibiting critical thinking to students. Second, the implementation authority of college entrance examination policy is centralized by the government and it leads to the directive, regulatory policy implementation. Third, it can be reform-oriented policy making violating the objective of college entrance examination policy. Fourth, the evaluation of the college entrance examination policy is government-oriented one, not delibering the opinion of policy target groups. Fifth, the college entrance examination policy plays a precedential role showing the uniformity of policy.;본 연구의 목적은 제 5공화국의 대학입시정책 ( 1980 ~ 87년)을 연구자가 설정한 평가모형에 따라 평가하여 제 5공화국 대학입시정책의 특징과 그 성격을 파악하는데 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위한 연구방법은 문헌을 통한 조사·분석과 함께 질문지 조사와 면접을 병행하였는데, 질문지의 조사대상은 제5공화국시기의 대학진학자 265명, 고등학교 교사 132명, 학부모 110명, 총507명으로, 지역은 서울시내에 국한하였으며, 면접은 서울시내에 소재하고 있는 대학교의 교수를 대상으로 하였다. 통계처리는 빈도, 백분율, CROSSTABS을 알아보았으며 실제 계산은 전산처리(SPSS) 하였다. 제 5공화국의 대학입시정책을 설정된 평가모형의 4개 평가기준인 대학의 학생선발의 자율성, 입시정책의 실용성, 고등학교 교육의 안정성, 사회적 적합성 등에 적용하여 평가한 결과는 다음과 같다. 첫째, 대학의 학생선발의 자율성은 전적으로 중앙부서의 지시에 기준을 둔 선택적 자율이었으며 주어진 기회마저도 살리지 못해 자율성이 거의 없는 것으로 나타났다. 둘째, 입시정책의 실용성은 정책자체와 그 운영방식으로 나누어 볼 때, 정책자체의 실용성은 시행정책의 목적달성실패로 인해 낮았다고 할 수 있으며 운영방식의 실용성은 불합리한 지원과정으로 인해 전혀 없다고 할 수 있다. 세째, 고등학교 교육에서 교육과정의 변칙운영, 학습지도의 불균형 합격위주의 진학지도 등으로 인해 입시의 고등학교 교육의 안정성에의 기여는 결여되었다고 할 수 있다. 넷째, 사회적 적합성에 대해서는 입시정책자에와 그 운영방식 등이 기회주의 의식형성과 학벌·간판중시의 사회풍토를 조성하는데 기여하였으므로 입시의 사회적 적합성이 결여되었다고 할 수 있다. 위의 평가 결과를 통해서 발견된 제 5공화국 대학입시정책의 특징은 첫째, 단편적인 지식측정도구인 학력고사를 통해 사람들에게 비판적 사고를 지양하고 체제 유지적인 성향을 갖게 하는데 기여하였다. 둘째, 대학입시정책의 집행권한이 중앙부서에 집중되어 있어 지시적·통제적 정책집행을 하게 했다. 세째, 대학입시정책의 목적이 장차 이 나라를 이끌어갈 일꾼을 선발하는 데 있다고 할 때, 대학입시정책결정은 이러한 목적에 위반되는 혁신과 개혁위주로 이루어 졌다. 넷째, 대학입시정책의 평가가 정책대상집단의 의견을 수렴한 신중한 평가가 아닌 정부위주의 평가였다. 다섯째, 대학입시정책은 정책의 획일성을 보여주는 선례적 역할을 했다.
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