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헤드라인의 표현상의 차이가 독자의 기사 인지에 미치는 영향 연구

Title
헤드라인의 표현상의 차이가 독자의 기사 인지에 미치는 영향 연구
Other Titles
Study on Effects of Summary Headline and Emotional Headline to Readers
Authors
尹慧禎
Issue Date
1995
Department/Major
대학원 신문방송학과
Keywords
헤드라인독자기사 인지표현
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구에서는 오늘날 신문이 처해 있는 여러 새로운 환경들을 고려해 볼 때 적절한 헤드라인의 사용이 그 어느 때보다도 중요한 시정임에도 불구하고 현실적으로 이에 대한 숙고가 부족하다는 점에 주목하여 같은 기사 내용이라 할 지라도 헤드라인의 표현상의 차이가 미칠 수 있는 여러 영향에 대해 저널리즘적 시각에서 분석하고자 하였다. 즉 신문사들이 독자 확보를 위한 한 방편으로 사용하고 있는 선정적이고 과장적인 헤드라인이 과연 실제로 독자를 신문 읽기로 유도하는 효과가 있는지에 대한 분석과 나아가 이러한 헤드라인이 독자의 기사읽기 행동에 있어서 기사 내용에 관한 정보를 처리하는 과정에 어떻게 개입하여 어떤 영향을 미칠 수 있는가를 밝히려 하였다. 이러한 본고의 연구 목적을 달성하기 위해 두개의 실험 연구 가 설계되었다. 먼저 실험 1에서는 동일한 뉴스에 대해 헤드라인의 표현상의 차이가 독자의 기사 읽기로 유인력에 미치는 영향과 헤드라인과 관련된 사건/사실의 심각성/ 중요도 인식 및 기사 내용에 추측에 미치는 영향을 알아보기 위한 실험연구로 이를 위해 4개의 사회 뉴스(강도 살해/자살/교통사고/장학금 기부)에 대해 각각 요약적 헤드라인과 감정적 헤드라인 1개씩 모두 8개 헤드라인을 조작하여 2종류의 실험 처치지가 만들어졌다. 실험은 두개의 실험 집단에 30명씩 무작위로 배치된 피험자들에게 실시되어 종속변이 측정이 이루어졌다. 이와 같이 이루어진 실험 1의 결과를 종합하면 다음과 같은 결론을 내릴 수 있다. 선정적이고 과장적인 헤드라인으로 정의되었던 감정적 헤드라인의 의미를 저널리즘적 측면에서 살펴보면, 감정적 헤드라인이 선정성이 낮고 객관적인 요약적 헤드라인 보다 더 강한 기사 읽기로의 유도력을 가지고 있는 것으로 나타났다. 한편 실험 2에서는 헤드라인의 표현상의 차이가 독자의 기사인지 과정에 미치는 영향을 알아보기 위한 실험 연구가 설계되었다. 즉 표현상 다른 헤드라인이 독자의 기사인지에 미치는 효과를 알아보기 위해 동일한 사안에 대한 입장(찬성/반대)이 각각 다른 표현방식(요약적 표현/ 감정적 표현)으로 제시된 헤드라인을 중립적 입장에서 작성된 기사 본문과 함께 제시하여 헤드라인의 표현방식(요약적 표현/ 감정적 표현)×헤드라인에 제시된 입장(찬성/반대)의 2×2 요인설계로 실험을 실시하였다. 이를 위해 「뇌사인정 논쟁」에 대해 찬성/반대의 입장을 표현상 다르게 제시한 헤드라인(요약적 헤드라인/감정적 헤드라인) 4개에 중립적 입장에서 작성된 동일한 기사본문을 각각 달아 실제 신문에서 발췌한 것처럼 보이기 위해 신문과 같이 인쇄한 4개의 신문기사를 제작하였다. 실험의 실시는 4개의 실험 집단에 30명씩 무작위로 배치 피험자들에게 각 집단별로 다른 기사를 읽게한 뒤 종속변인들이 측정되도록 하였다. 이와 같이 이루어진 실험 2의 결과를 종합하면 다음과 같은 결론을 내릴 수 있다. 본 실험은 인지에 관한 스키마 이론과 정교화 이론을 바탕으로 요약적 헤드라인과 감정적 헤드라인이 독자의 기사 인지에 미칠 수 있는 영향과 그 과정을 이론적으로 설명하고자 하였고, 연구 결과 헤드라인의 표현상의 차이가 동일한 기사 내용에 대해 상이한 기사 인지를 초래할 수 있음을 확인하였다. 즉 헤드라인의 표현상의 차이는 수용자가 기사 처리 정교성에 영향을 미칠 뿐만 아니라 동일한 기사 내용을 인지 처리하는데 있어 서로 다른 인지 방식을 유도 하여 나아가 상이한 기사인지 결과를 가져왔다. 이상과 같이 실험 1과 실험 2를 통해 얻어진 결론은 선정적이고 과장적인 헤드라인이 독자를 기사 읽기로 유도하는 유인력은 분명히 있지만 이렇게 유도된 기사 인지는 기사는 분명히 오보가 아님에도 불구하고 헤드라인의 부적절한 작성으로 인해 독자가 기사 전체를 그릇되게 인식할 가능성이 높아질 수 있다고 결론 지을 수 있겠다.;The present study examines how different headlines influence reader's newspaper reading, concerned with summary headlines to offer the clue from which reader can know the information about a news story and emotional ones to give the clue from which they can be impressed emotionally. This study assumes the different clues to be presented in the headlines on a particular news items can differently attract reader's attention and introduce his perception of the news story. On this assumption, two independent experiments were designed. The first experiment was designed to analyse the impact of different headlines on a particular news item upon the degree of attraction to make reader attend to the report, upon the degree of inference for the relevent event. For conducting this experiment, the eight headlines for four news items(murder/suicide/car accident/donation) were manuplated separately by two dimensions(informative/affective). The experiment treatments were two kinds that each one consisted of two summary and two emotional headlines. The subjects for experiment 1 were all university students. There were 60 subjects involved and they were assigned randomly to one of the two groups and exposed to one of the two kinds of experiment treatments. The results of experiment 1 are as follow : 1. The different headlines on the same news item affect reader's attention of headlines : the emotional headlines were significantly more effective to attract subject than the summary ones. 2. The different headlines on the same news item affect reader's inference of the relvent event : for the same event, the subject exposed to the summary headlines inferred the relevent event more precisely than the subject exposed to the emotional ones. The second experiment designed to investigate how different headlines influence the comprehension about news message and the total impression created by a news story was 2×2 factorial design : bias to be presented in headline(a ffirmative/negative)×clue to be presented in headline(informative/affective). The four headlines for the issue of 'the brain death' manuplated by two dimensions - bias(affirmative/negative) and clue(informative/affective) were delegated to each of the same story written neutrally. So the experiment 2 treatments were four reports, written and printed like real newspaper articles. The subjects of the experiment 2 were 120 university students. They were assigned randomly to one of the four groups and exposed to one of the four experiment treatments. The results of experiment 2 are as follow : The different headlines, presented with the same content of a report, have different effects. 1. They have different effects on reader's comprehension about news messages : the subject exposed to the summary headlines had more elaborately information processing than the subject exposed to the emotional ones. 2. They have different effects on reader's total impresseion dealing with a particular item in the report : the subject exposed to the summary headlines was apt to base his total impression on the content of the report- On the other hand, the subject exposed to the emotional headlines was tend to base his total impression on the headlines.
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