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유아의 스트레스 행동과 어머니의 양육태도 및 가족변인과 성별과의 관계

Title
유아의 스트레스 행동과 어머니의 양육태도 및 가족변인과 성별과의 관계
Other Titles
(THE) RELATIONSHIP OF MATERNAL CHILD-REARING ATTITUDE AND FACTOERS CONCERNING FAMILY AND CHILDREN'S SEX
Authors
고영미
Issue Date
1995
Department/Major
대학원 유아교육학과
Keywords
유아스트레스어머니양육태도가족변인
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 어머니의 양육태도와 유아의 스트레스 행동간의 관계를 살펴보고, 유아의 스트레스 행동이 가족의 관련변인에 따라 차이가 있는지를 밝히는 것이다. 이와같은 연구 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 유아의 스트레스 행동은 어머니의 양육태도와 관계가 있는가? 2. 유아의 스트레스 행동은 가족의 관련변인에 따라 차이가 있는가? 3. 유아의 스트레스 행동은 성별에 따라 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 인천에 위치한 F유치원의 만5세 유아(남아 38명, 여아 25명) 63명과 그들의 어머니였다. 관찰은 10일에 걸쳐 자유놀이시간동안 유아의 스트레스 행동을 시간표집법에 의해 관찰하였다. 연구도구는 어머니의 양육태도를 측정하기 위한 도구로 Schaefer의 MBRI를 번안하여 사용하였고 유아의 스트레스 행동 관찰은 Burts 등(1990)이 제작한 CCSBI(Classroom Child Stress Behavior Instrument)로 하였다. 설문지와 관찰자료는 평균, 표준편차, 빈도, 백분율, 상관계수, t검정(t-test), 일원분산분석(one-way ANOVA)을 사용하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 유아의 스트레스 행동은 어머니의 양육태도와 통계적으로 유의한 상관이 있었다. 전체적인 스트레스 행동은 거부적-통제적 양육태도에서 높은 정적 상관이 있었다. 그러나 애정적-자율적 양육태도와는 높은 부적 상관이 있었다. 2. 유아의 스트레스 행동은 가족의 관련변인에 따라 차이가 있었다. 어머니의 교육수준, 유아의 출생순위, 형제수에 따라 유아의 스트레스 행동 점수에 차이가 나타났다. 3. 유아의 성별에 따른 스트레스 행동은 남아와 여아간에 유의한 차이가 나타났다. 전체적인 스트레스 행동은 남아에게서 더 많이 나타났다. 구체적으로 살펴보면 타인에 대한 적극적 스트레스 행동은 남아에게서 유의하게 높게 나타났다.;The purpose of this study is to examine the relationship between the maternal child-rearing attitude and children's stress behavior, and to investigate whether children's stress behavior make difference according to various factors concerning family. To achieve the aim of this study, the questions of this study are as follows: 1. Is there any relationship between the maternal child-rearing attitude and children's stress behavior? 2. Does the children's stress behavior make difference according to various factors concerning family? 3. Does the children's stress behavior make difference according to the children's sex? The subjects of this study were 63 kindergarten children (38 boys and 25 girls) of 5 years old at F kindergarten in Inchon and their mothers. Children's stress behavior was observed at children's playing time for 10 days by time sampling method. Schaefer's MBRI (Maternal Behavior Research Instrument) and Burts's CCSBI (Classroom Child Stress Behavior Instrument) were used for the study tool. The former was adapted for the evaluation of the maternal child-rearing attitude, and the latter was used as the tool to observe children's stress behavior. Both questionnaire data and observational data were analyzed by means of mean, frequency, standard deviation, percentage, correlation, T- test and one-way ANOVA. The results of this study are as follows: 1. There existed significant relationship between maternal child-rearing attitude and children's stress behavior. On the whole there was high positive correlation when the maternal child-rearing attitude was rejective-regulative, and to the contrary negative correlation was superior when it was affectionate-liberal. 2. Children's stress behavior made difference according to various factors concering family. 3. In the stress behavior according to children's sex, Self with other stress was prevalent in the boys.
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일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
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