View : 601 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author홍은진-
dc.creator홍은진-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:03Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:03Z-
dc.date.issued1995-
dc.identifier.otherOAK-000000021244-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/180046-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000021244-
dc.description.abstract한국사회에 있어서 국민들의 교육에 대한 열의는 특별히 강한 모습을 나타내고 있다. 이러한 학부모들의 학교교육에 대한 기대와 열의는 구체적인 교육 지원행위로 드러난다. 가정에서 자녀교육은 주로 어머니가 맡고 있으며, 국민학교 단계에서는 학습지원 행위가 보다 직접적으로 이루어고 있다. 학부모들의 학습지원 행위 중에서 학습과제에 대한 어머니의 관심은 자녀의 학력신장에 중요하게 작용할 가능성이 있기 때문에 주목할 필요가 있다. 그렇다면 과열 교육문화를 가진 한국에서 어머니의 제반 여건에 따라 자녀의 학습과제에 대한 관심에 어떠한 차이가 있을 것일까? 그리고 어머니의 자녀 학습과제에 대한 관심이 결과적으로 자녀의 학업성취를 촉진할 수 있는가? 이러한 문제의식을 가지고 본 연구는 자녀의 학습과제에 대한 어머니의 관심과 자녀의 학업성취에 영향을 미칠 수 있는 변인으로 어머니의 직업, 어머니의 교육수준, 사회경제적 지위(가장의 직업, 가장의 교육수준, 가정의 월수입) 등의 변인을 고려하였다. 이러한 배경변인들 중 어떤 변인들이 자녀의 학습과제에 대한 관심과 자녀의 학업성취에 영향을 주고 차이를 가져오게 하는가를 분석하고자 한다. 그리고 어머니의 자녀 학습과제에 대한 관심과 자녀의 학업성취와의 관계를 밝히고자 한다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 실증적 자료를 가지고 검증해야 할 연구가설은 다음과 같다. 첫째, 자녀의 학습과제에 대한 어머니의 관심은 어머니의 배경변인에 따라 차이가 있다. 둘째. 어머니의 직업, 어머니의 교육수준, 사회경제적 지위 등 변인은 자녀의 학습과제 대한 관심에 영향을 미친다. 셋째, 어머니의 배경변인과 어머니의 자녀 학습과제에 대한 관심, 자녀의 학업성취는 상관이 있다. 넷째, 어머니의 배경변인과 어머니의 자녀 학습과제에 대한 관심은 자녀의 학업성취에 영향을 미친다. 다섯째, 자녀의 학업성취는 어머니의 배경변인에 따라 차이가 있다. 여섯째, 어머니의 직업, 어머니의 교육수준, 시회경제적 지위 등의 변인은 자녀의 학업성취에 영향을 미친다. 이상의 연구가설을 검증하기 위하여 서울 시내 6개의 교육구에서 10개의 국민학교를 표집하여 514명을 연구대상으로 질문지 조사를 실시하였다. 연구문제의 구체적 분석을 위해 연구가설에 따라 일원분산분석(oneway ANOVA) 회귀분석(regression), 상관관계(correlation)로 처리하였다. 연구결과는 다음의 여섯가지로 정리할 수 있다. 첫째, 어머니의 직업, 어머니의 교육수준에 따라 자녀의 학습과제에 대한 관심에 유의한 차이가 있었으며, 사회경제적 지위에 따라 자녀의 학습과제에 대한 관심이 유의한 차이가 없었다. 둘째, 자녀의 학습과제에 대한 관심에 영향을 미치는 변인을 밝히기 위한 회귀분석에서 어머니의 직업, 어머니의 교육수준 등의 변인은 자녀의 학습과제에 대한 관심에 영향을 미치는 변인으로 작용하였으며, 사회경제적 지위 등의 변인은 자녀의 학습과제 대한 관심에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 셋째 어머니의 배경변인과 자녀의 학습과제에 대한 관심, 자녀의 학업성취와의 상관관계를 알아 본 결과, 각각 의미있는 상관관계가 있었다. 넷째, 어머니의 배경변인과 자녀의 학습과제에 대한 관심이 자녀의 학업성취에 미치는 영향을 살펴 본 결과, 사회경제적 지위, 어머니의 교육수준, 어머니의 자녀학습과제에 대한 관심은 자녀의 학업성취에 영향을 미치며, 어머니의 직업은 자녀의 학업성취에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 다섯째, 어머니의 교육수준, 사회경제적 지위에 따라 자녀의 학업성취에 유의한 차이가 있었으며, 어머니의 직업에 따라 자녀의 학업성취에 유의한 차이가 없었다. 여섯째, 자녀의 학업성취에 영향을 미치는 변인을 분석한 결과 어머니의 교육수준, 사회경제적 지위 등의 변인이 자녀의 학업성취에 영향을 미치는 변인으로 작용하였으며, 어머니의 직업은 자녀의 학업성취에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과에 기초하여 몇가지 결론을 제시할 수 있다. 첫째, 어머니의 직업과 어머니의 교육수준에 따라 자녀의 학습과제에 대한 관심에 차이가 있었다. 이는 학력이 낮아 비숙련직 및 생산직에 종사하는 어머니를 가진 아동의 경우 학습과제를 해가지 않을 가능성이 높다. 둘째, 어머니의 직업, 어머니의 교육수준 등의 변인은 자녀의 학습과제에 대한 관심도에 유의한 영향을 미치는 변인으로 나타났으며, 가장의 변인으로 구성된 사회경제적 지위 등의 변인은 자녀의 학습과제에 대한 관심에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 따라서 자녀의 학습과제에 영향을 미치는 요인은 가장의 변인보다는 어머니의 변인이라고 할 수 있다. 셋째, 어머니의 배경변인과 자녀의 학습과제에 대한 관심, 자녀의 학업성취와의 상관관계를 알아 본 결과 사회경제적 지위와 자녀의 학업성취와의 상관관계가 가장 높았으며, 자녀의 학습과제에 대한 어머니의 관심과 자녀의 학업성취와도 상관관계가 있었다. 이러한 결론에 비추어 볼 때 학부모의 바람직한 자녀학습 지도를 위해서 학부모의 연수를 효율적으로 할 수 있는 제도적 장치를 마련해야 한다. 아울러 학습과제에 대한 어머니의 관심과 자녀의 학업성취를 보다 정확히 밝히기 위해서는 어머니의 출신학교 소재지, 연령, 자녀의 성별, 자녀의 학년 등과 같이 다양한 요인이 고려된 후속 연구가 필요하다.;In Korean society the fever toward education of people tends to extraordinarily intensive trend. The eagerness and fever of parents towar education results in positive supporting activities for children and schooling mothers take visible responsibilities for supporting activities for children and at home and they do more when their children enter the elementary scho the supporting activities for learning of parents, mother"s interest in the h can be a mediator factor for developing children's abilities to learn, so it a very important issue of education. Then in the overburdening education culture of Korea what change c place to the mother's interest in the children's homeworks, in accorda mother's general conditions? And can the interest of mother be the ma that enhance the children's abilities to learn? In these respects, this stu account of mother's occupation, the level of education, social and econ (father's occupation, the level of education, monthly income) as main mother's interest in her children's homeworks and of children's achievemen schoolworks. In this study, we would analyze it and see which factors shou about the changes to mother's interest in her children's homeworks, and achievement of schoolworks. And we will analyze the relations between interest in her children's homeworks and their achievement of schoolworks. For these purposes, this study made the hypotheses to be proved First, there are some differences in the mother's interest in her ch homeworks in accordance with the factor of mother's background, Second, the factors of the occupation, the level of education, the economic status of mother have positive effects on the interest in homeworks. Third, the factors of mother's background and interest in children's ho are closely related to their achievement of the schoolworks. Forth, the factors mother's background and interest in children's homew effects on the achievement of schoolworks. Fifth, the achievement of children's schoolworks makes differences in ac with their mother's background factor. Sixth, the factor of the occupation, the level of education, the so economic status have effects on the children's achievement of schoolworks To prove these hypotheses, we used survey assessment method t individuals who were chosen in 10 elementary schools from 6 educational d Seoul. Oneway Anova, regression, and correlation were used for analysis of this research works. The results can be explained as follows : First, the factors of mothers' occupations, the level of mothers' educat some valid differences with interest in children's homeworks, but the factor and economic status made no valid differences with interest in children's ho Second,. the regression analysis that was to clarify the factor of int children's homeworks found out that the occupations, the educationa mothers' are the factors which have some effects on the children's achie schoolworks, but that social and economic status isn't a factor of in children's homeworks. Third, through correlation study, it was found out that there are som correlations between the factor of mother's background and interest in the homeworks, and the children's achievement of the schoolworks. Forth, from the results of study on effects of mother's background and in children's homeworks on children's achievement of the schoolworks, we c out that the factor of social and economic status, the educational level the interest of mother in children's homeworks had same positive effect achievement of her children's the schoolworks, but that the factor of the o of mother had no effects on her children's achievement of schoolworks. Fifth, the level of education of mother and the social and economic st some valid differences with children's achievement of schoolworks, but the of mother made no valid differences I on children's achievement of the scho Sixth, through the anatysis of the effects on children's achievemen schoolworks, the factor of the level of mother's education, of social and e status had valid effects on children's achievement of schoolworks, but the mother's occupation had no valid effects with children's achieveme schoolworks. As to the results based on facts which were set forth in this research, as; First, there was differences in the interest in children'!: homeworks in acc with the occupation and the level of education of mother. This can be that the child who has the lower educated mother who has the none spe or the bluecollar possibly has tendency not to do homework. Second, the factors of the level of education and the occupation of m some valid effects on the mother's interest in children's homeworks, but ot of the social and economic status were of no effects with the interest in homeworks. So the mainly effecting factor to the children's homeworks is mothers's than of father's. Third, the correlations values were in the higher figures among the three the background of mother and the interest in children's homeworks, the achievement of schoolworks. And the factors of mother's interest in her homeworks and their achievement of schoolworks were in the static correla Seeing from these results, this study suggests that an efficient education for parents should be established for desirable instruction of children. At the same time, more researches which were concerned about the the mother's alma mater, the age of mother, the sex of children, and t years of children should be continued to give a more precise explanation relations between the mother's interest and children's achievement of schoo-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅷ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성과 목적 = 1 B. 연구의 문제와 접근모형 = 4 C. 연구의 범위 = 5 Ⅱ. 이론적 배경 = 7 A. 한국 학부모의 교육열 = 7 1. 교육열의 형성배경과 요인 = 7 2. 자녀교육에 대한 기대와 지원행위 = 10 B. 어머니의 자녀학습에 대한 관심 = 15 C. 어머니의 자녀학습에 대한 관심과 자녀의 학업성취 = 21 D. 학업성적에 대한 어머니의 영향 = 24 Ⅲ. 연구방법 = 31 A. 연구대상 = 31 B. 연구가설 = 32 C. 분석도구 = 33 D. 연구절차 = 36 Ⅳ. 연구결과 = 38 A. 연구대상자의 특성 분포 = 38 B. 어머니의 배경변인에 따른 자녀 학습과제에 대한 관심 = 44 C. 어머니의 배경변인과 자녀의 숙제에 대한 관심, 자녀의 학업성취와의 상관관계 = 49 D. 어머니의 배경변인에 따른 자녀의 학업성취 = 51 Ⅴ. 결론과 논의 = 58 A. 요약과 결론 = 58 B. 논의 = 60 참고문헌 = 65 부록 = 71 Abstract = 76-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3526850 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject학습과제-
dc.subject어머니-
dc.subject자녀-
dc.subject학업성취-
dc.title학습과제에 대한 어머니의 관심과 자녀의 학업성취-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedMOTHER'S INTEREST IN HER CHILDREN'S HOMEWORKS AND THEIR ACHIEVEMENT OF SCHOOLWORKS-
dc.format.pagex, 79p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 교육학과-
dc.date.awarded1995. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE