View : 26 Download: 0

부모-교사 협력을 통한 유아의 쓰기 기초능력 및 쓰기 활동 증진

Title
부모-교사 협력을 통한 유아의 쓰기 기초능력 및 쓰기 활동 증진
Other Titles
Improvement of children's basic writing ability and writing activity through the parents - teacher partnership
Authors
안은희
Issue Date
2007
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 부모-교사 협력을 통하여 유아 쓰기 기초능력 및 쓰기 활동을 증진시키기 위한 것이다. 본 연구는 다음의 주제에 초점을 맞추었다. 1. 유아의 쓰기 기초능력 및 쓰기 활동을 증진시키기 위한 부모-교사 협력 방안은 무엇인가? 2. 부모-교사 협력 방안을 통하여 유아의 쓰기 기초능력 및 쓰기 활동은 어떻게 변화하였는가? 연구대상은 경기도 A지역에 위치한 나루 유치원에 재원하는 15명의 만 5세 어린이들과 그들의 부모이다. 이 연구는 실행 연구로서 2005년 12월 17일부터 2006년 4월 20일까지 진행되었다. 연구자는 다음과 같이 실행하였다. 1. 설문조사와 면접을 통하여 유아의 쓰기 교육에 대한 부모의 인식을 분석하였다. 2. 유아를 대상으로 소근육 발달, 눈-손의 협응, 쓰기 경험, 기본선 긋기, 모양 따라 그리기, 모양 베끼기, 글자 변별, 쓰기 기능 이해, 글자 쓰기, 단어 쓰기, 이야기 쓰기 항목으로 구성된 쓰기 기초능력 검사를 사전에 실시하였다. 3. 유아의 쓰기 기초능력 및 쓰기 활동을 증진시키기 위해 유치원 교육활동 안내, 참관수업, 인터넷 카페 운영, 가정 통신문 발송, 학부모 워크샵, 가족 책 나들이를 부모-교사 협력 방안으로 선정하여 실행하였다. 4. 1차 방안에 대한 평가를 바탕으로 워크샵 사후 활동 및 보고회, 재구성된 2차 가족 책나들이를 부모-교사 2차 협력 방안으로 선정하고, 실행 후 방안에 대한 평가를 하였다. 5. 2차 방안을 마치고 유아에게 쓰기 기초능력 검사를 재실시하여 유아의 변화를 알아보았다. 본 연구자는 비디오 녹화, 소리 녹음, 사진, 유아 관찰, 유아 활동 결과물 등을 통하여 자료를 수집하였다. 자료 분석은 부모 설문결과를 정리한 자료, 개별 면담 녹음 내용 자료, 유아 사전·사후 쓰기 기초능력 검사 결과 자료, 부모-교사 워크샵 협의사항을 녹음한 내용, 부모 평가 녹음 내용, 연구자 저널, 유아에 대한 관찰기록을 중심으로 이루어졌다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 부모-교사 협력을 통해 유아 쓰기 기초능력을 증진시키기 위한 1차 협력 방안으로 유치원 교육활동 소개 1회, 참관 수업 2회, 학부모 워크샵 5회, 가족 책 나들이 1회, 가정 통신문 발송 3회를 실시하였으며, 인터넷 카페 운영을 하였다. 1차 방안 실행 후, 나타난 문제점을 분석하여 선정한 2차 협력 방안은 워크샵 사후 활동의 진행 및 보고회 실시, 책 나들이 행사의 재구성이었다. 2차 협력 방안을 모색할 때, 고려된 것은 부모들과의 지속적 교류, 유아 학습에 대한 부모 평가 반영, 연구자의 업무에 부담을 주지 않으면서 유아의 실제 교육활동에 직접적인 도움이 되는 것이었다. 둘째, 부모-교사 협력을 통한 유아 쓰기 기초능력 및 쓰기 활동 증진을 위한 실행 결과, 유아 쓰기 기초능력에 긍정적 변화가 있었으며, 유치원에서의 이야기 쓰기 활동, 타 영역에서의 쓰기 활동에서 자발적이며 목적 있는 쓰기가 이루어졌다. 쓰기를 통해 갈등을 해결하고, 협력적인 또래 관계를 형성하였으며, 유치원에서 유아의 능동적 쓰기 경험은 가정에서의 활동에도 영향을 주어 쓰기에 관심을 보이는 행동으로 나타났다. 이러한 유아의 변화는 실행 과정에서 직접적인 참여를 하지 않았던 부모들이 유치원의 쓰기 교육에 대한 태도를 개선하는데 부수적인 영향을 주었다. 부모들은 과거에 쓰기 지도에 대한 압박감을 가지고 지시적인 방법으로 유아를 지도하였으며 유아가 보이는 부정적인 반응에 당혹해했었다. 그러나 부모-교사 협력을 통한 방안 실시 후, 쓰기에 흥미를 보이는 유아를 보며 유치원의 문자 교육에 신뢰를 보여주었다.;The purpose of this study is to improve basic writing ability and writing activity of children through the parents - teacher partnership. This study is focused on following topics:1. What is the way to improve children's basic writing ability and writing activity through the parents - teacher partnership? 2. How are basic writing ability and writing activity of children changed through the activity of the parents - teacher partnership? The subjects of this study were fifteen 5-year-old children and their parents attending Naru kindergarten located in Gyeonggi province. Using action research, this study is advanced from Dec. 17, 2005 to Apr. 20, 2006. This study went through the procedure as follows: 1. Analyzing the perception of parents toward children's writing education by paper inquiries and interview. 2. Enforcing basic writing ability test which is composed of fine motor skills development, eye-hand coordination, discrimination, making basic stroke, basic shape drawing, and writing etc, is practiced preliminarily. 3.Operating various activity such as introducing kindergarten's education program, classroom observation, workshop, integrated family book event, internet web site, the correspondence letters for parents’ education to improve understanding between parents and teacher and children's basic writing ability. 4. After evaluating those activities, researcher modified and reorganized the activities. Second activity was workshop post activity, workshop briefing session and integrated family book event. 5. Carrying out writing ability test after the practice and analyzing the effect. These data were aggregated through recording video and sound, taking photograph, observation, and interviews. In the data analysis, it was used the results of parents' paper inquiries, interviews, the results of children's basic writing ability test was operated before and after practice, workshop conference, parental reactions, researcher's journal . This study results are summarized as follows: First, The process of this research is as follows:1. researcher's problem recognition about parental expectation and need. 2. parental perception investigation and analyzation of children's basic writing ability. 3. planing and evaluating the activity is based on the parents-teacher partnership. 4. modification of partnership activity, application of revised activity and its evaluation. Researcher practiced introducing kindergarten's education program, two times classroom observations, fifth times workshop, integrated family book event, three times the correspondence letters for parents’ education and opened internet cafe. Researcher analyzed activity, based on parents and children's reaction, researcher's journal etc. The revised partnership activity was workshop post activities, workshop briefing session and integrated family book event. New activity considered that lasting feedback with parents and parental reaction about children's learning. Second, there was progressive change of children's basic writing ability and writing activity by action. Children were participated in writing activity spontaneously and for purpose at language activity in the kindergarten, and writing activity in other activities. Children settled peer conflict and made cooperative relationship through writing. Active writing experience in the kindergarten influenced activity at home and it was appeared with behavior interested in writing. This change of children had an influence on making better attitude of parents who aren't participate in action process. Parents were under pressure about children's writing guidance and taught their child in directive method. Parents were perplexed of children's negative reations. But after practicing action through the parents - teacher partnership, parents showed their trust about the letter instruction of kindergarten because children were seen to be interested in writing. This study indicates parents and teachers can have consistent view of education by enlarging kindergarten's activity which parents can participate in and by communicating with parents. This consistency can support the development of children's basic writing ability more effectively.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE