View : 20 Download: 0

일본 유치원 교육과정 분석

Title
일본 유치원 교육과정 분석
Other Titles
(The) Analysis on Japanese Kindergarten Curriculum
Authors
이목미
Issue Date
1996
Department/Major
대학원 유아교육학과
Keywords
일본유치원교육과정분석
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 일본 유치원이 법적으로 학교체제화된 1945년 이후의 일본 유치원의 법적·제도적 위치와 유치원 현황, 유치원 교육과정의 성립 및 변천을 알아보고, 일본의 현행 유치원 교육과정을 분석해 보고자 하는 것을 목적으로 한다. 이와 같은 연구목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 일본 유치원의 법적·제도적 위치와 유치원 현황은 어떠한가? 2. 일본 유치원 교육과정의 성립 및 변천에 나타나는 특징은 무엇인가? 3. 일본 현행 유치원교육과정에 나타나는 특징은 무엇인가? 본 연구는 문헌연구로서 일본의 유치원 교육과정과 교육과정을 다룬 연구서와 학위논문 그리고 관련 저서들을 참조하여 분석하였다. 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다. 1. 일본 유치원은 학교교육법에 의하여 정규 학교교육기관으로서의 법적 위치와 독자적 교육기관으로서의 제도적 위치를 갖추게 되었으며, 이는 미군정과 유치원 교육 전문가를 포함한 일본 교육관계 인사들과의 협력으로 이루어졌다. 법적·제도적 위치가 제시된 부분을 살펴보면 다음과 같다. 일본의 유치원은 학교교육법(1947) 제 1 조에 의하여 정규 교육기관으로서의 법적 위치를 차지하게 되었으며, 동법 제 77, 78, 80조는 유치원 교육의 목적, 목표, 대상연령을 규정하였고, 제 77 조는 '환경을 주어 보육'함을 유치원 교육의 목적으로 나타내 '보육'을 보호교육으로 해석하였으며, 제 78 조에 나타난 목표는 소학교의 목표와 대응시켜 상급학교와의 연계성 고려와 동시에 목표순위와 표현차이를 두어 유치원교육의 독자성을 명확히 나타냈다. 또한 제 80 조는 대상연령을 3세로 규정하여 유치원의 제도적 위치를 명확히 하였다. 일본 문부성이 펴낸 학교기본조사보고서와 문부통계요람을 기초로 일본 유치원 현황(유치원수, 원아수, 교원수)을 분석한 결과는 다음과 같다. 유치원수는 '45년을 기점으로 그 총수는 '83년까지 계속 증가를 나타냈으나 그 후 점차 감소를 나타내고 있다. 이 가운데 국립은 계속 증가되었으나 공, 사립은 '80년 후반부터 감소를 나타내고 있다. 국·공·사립의 비율을 보면 사립이 '45년 이후 60%를 전후하는 비율을 차지하고 있다. 원아수는 '45년을 기점으로 그 총수는 '78년까지 증가를 나타냈으나, 그 후 점차 감소를 나타내고 있다. 국·공·사립별로 원아수의 증감을 보면 국립은 아주 작은 수이지만 증가를 나타내고 있으나, 공·사립은 '80년을 전후하여 감소 경향을 나타내고 있다. 연령별 원아수를 연도에 따라 보면 3세아는 계속 증가하고 있으며, 4세아는 약간의 감소 경향, 5세아는 감소를 나타내고 있다. 특히 3세아의 경우는 사립에 그 대부분(96.3%)이 재원하고 있다. 교원수는 '45년 이후 현재까지 그 총수는 계속하여 증가를 나타내고 있으며, 한 유치원당 교원수를 분석하면 '45년의 3.4명에서 '80년대에는 6.7명, '94년 현재는 6.9명이 되고 있다. 국·공·사립별로 볼 때도 각 교원수는 모두 증가를 보이고 있다. 2. 일본 유치원 교육과정 성립 및 변천에 나타난 특징은 다음과 같다. 일본 유치원 교육과정 성립의 특징은 학교교육법에 근거하여 1948년에 성립된 보육요령이 종합군 최고사령부 민간보고교육국 초등교육 담당 고문이었던 헤프난(H. Heffernan)의 지도아래 구라하시(倉橋)를 중심으로 한 유아교육 관계자로 구성된 위원회에 의하여 작성되어 헤프난(H. Heffernan)의 성숙론적 발달이론의 자유보육과 일본 유아교육의 전통 및 구라하시(倉橋)적인 생활중심교육이 합치점을 이루어 유치원교육과정 성립에 흡수되었다는 점이라 하겠다. 일본 유치원 교육과정 변천에서의 특징으로는 첫째, 놀이중심, 흥미와 욕구를 고려한 생활·경험중심의 종합교육 둘째, 보육요령을 제외한 교육과정의 영역 조직과 그에 따른 교과 취급의 경향 셋째, 유치원 교육의 독자적 위치 및 역할의 강조와 상급학교와의 연관성 고려 넷째, 국가정책의 일환으로 국민자질육성과 도덕성, 사고력의 싹틈, 창의성의 중시 다섯째, 학교교육법에 기초한 목표설정 등을 들 수 있다. 3. 일본 현행 유치원 교육과정에 나타난 주요 특징은 다음과 같다. 첫째, 유아기의 특징에 입각한 환경을 통한 교육의 실현 둘째, 유아기에 적합한 생활의 전개를 중시한 유아의 주체적 활동의 실현 셋째, 심신의 조화로운 발달의 기초를 기르는 놀이를 중심으로 한 종합적, 통합적 교육의 실현 넷째, 유아 개개인의 특성에 대응한 개별화 교육 및 집단교육의 실현 다섯째, 기초적, 기본적 교육내용을 중시한 자기교육력의 육성 여섯째, 학교교육법에 기초하여 사회환경변화에 대응한 교육목표의 제시(인간관계형성, 자연·친근한 환경과의 직접 경험, 기본적 생활습관·태도 육성 등) 일곱째, 교육과정 편성이 교사에 의한 활동의 선택·배열이 아닌 구체적 세부목표와 내용의 조직으로서의 방향제시 여덟째, 각 영역에 제시된 세부목표와 내용이 심정·의욕·태도를 중심으로 한 기초적 교육의 일관성 등을 들 수 있다.;The purpose of this study is to examine institutionization of Japanese Kindergarten and Kindergarten Curriculum after kindergarten came into school system and enacted into a law in 1945. The research question considered in this study are as follows : 1. What are the legal and systematic situations of Japanese Kindergarten and the present Japanese Kindergarten activities? 2. What are the Characteristics of Japanese Kindergarten Curriculum institutionalizations and changes? 3. What are the characteristics of present Japanese Kindergarten Curriculum? This is a literature review of reports, dissertation and relevant papers on Japanese Kindergarten Curriculum. : The result of study summarized as follows : 1. Japanese Kindergarten came into regular educational system under the School Law. Japanese Kindergarten institutionalization has been carried out in cooperation with U. S. military government and Japanese educators. The legal and systematic situations are as follows : Japanese Kindergarten came into regular educational system under Article 1 of the School Law(1947). Article 77, 78, and 80 regulate purpose, goal and ages of children in kindergarten education. Article 77 advocates 'education by providing environment' as the purpose of kindergarten education interpreting 'care' as educare. Article 78 clearly Stands for unique kindergarten education by comparising with the purpose of preschool education, considering connection with grade school and differentiating purpose level and expression. Article 80 regulates the age of children attending kindergarten as 3 years old and this established institual situation clearly. The result of analyzing about the present kindergarten activities in Japan and numbers of kindergarten, children, teachers are as follows: The number of kindergarten increased from 1945 to 1985, since then drecreaced by degrees. Among them, National kindergarten increased continuously, public and private kindergarten decreased gradually. Since 1945, private kindergarten rate is about 60 percentage. Numbers of kindergarten children decrease from 1945 to 1978, since then decreased by degrees. Numbers of National kindergarten increased little by little, numbers of public and private kindergarten decreased since 1980. Three years old children attending kindergarten have increased continuously, but 4 years old children and 5 years old children attending kindergarten have decreased. Especially 3 years old children attend private kindergarten. Numbers of teachers have increased after 1945. Teachers for each kindergarten, 3.4 person 1945, 6.7 person in the 1980, 6.9 person in 1994. 2. The characteristics of Japanese kindergarten's organization and change are as follows. Japanese Kindergarten Curriculum was organized on the basis of Care Law(1948) which afford a basis for the School Law. Japanese Kindergarten Curriculum consisted of Japanese Early Childhood Education tradition and life-centered Education and Heffnan' s Maturation Developmantal theory. The characteristics of Japanese kindergarten education history are as follows. First, play oriented, life and experience oriented, whole education considering of interests and desires. Second, curriculum, department organization except for bringing means, subject to the tendency of a course of study. Third, emphasis of the independent position or role of early childhood education, and the consideration of alliance with an upper school. Fourth, morality, upbringing for people nature, the blossom of thought power, creativity as a part of national policy. Fifth, positioning of purpose on the basis of School Law. 3. Main points of present Japanese kindergarten curriculum are as follows. First, the realization of education for environment on the basis of childhood characteristic. Second, the realization of independent activities of children being cope with life oriented childhood. Third, the attainment of complex, integrated of body and spirit. Fourth, the realization of individual and group education which is cope with personal characteristic. Fifth, the upbringing for self educational power which is based basic education contents. Sixth, the proposal of educational purpose adequate to social changes on the basis of the School Law(the formation of relationship, direct experience with natural, familiar environment, upbringing of basic living attitudes and habits). Seventh, the compositions of educational process not being based of subjective opt and arrangement of teacher but being based of detail targets and organizational direction. Eighth, the consistence of basic education which is oriented by mentality, will, attitude and will of detail targets, contents.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE