View : 764 Download: 0

컴퓨터 영역의 운영과 유아의 사회적 행동 특성

Title
컴퓨터 영역의 운영과 유아의 사회적 행동 특성
Other Titles
Computer Interest Corner management and Children's Social Behavior Patterns : Compare with art, Manipulate, House-keeping, Block centers
Authors
이성희
Issue Date
1991
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
컴퓨터영역유아사회적 행동교육학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 흥미영역의 조건이 유아의 사회적 행동에 어떠한 영향을 주는가를 알아보기 위하여 컴퓨터 영역, 블럭 영역, 소꿉놀이 영역, 미술 영역, 조작 영역에서의 사회적 행동 특성을 밝히고, 바람직한 컴퓨터 영역의 운영방안을 모색 하는데 그 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정 하였다. 1. 컴퓨터, 블럭, 소꿉놀이, 미술, 조작 영역에서의 참여 상대(혼자참여/동료와참여/교사와참여)는 어떻게 다르게 나타나는가? 2. 컴퓨터, 블럭, 소꿉놀이, 미술, 조작 영역에서 사회적 행동 수준(개인적 행동/사회적 행동)은 어떻게 다르게 나타나는가? 3. 컴퓨터, 블럭, 소꿉놀이, 미술, 조작 영역에서 아동의 사회적 놀이형태(혼자놀이/병행놀이/연합, 협동놀이)는 어떻게 다르게 나타나는가? 4. 컴퓨터, 블럭, 소꿉놀이, 미술, 조작 영역에서 상호작용의 질(긍정적 사회적 상호작용/부정적 사회적 상호작용)은 어떻게 다르게 나타나는가? 5. 컴퓨터, 블럭, 소꿉놀이, 미술, 조작 영역에서 아동-아동의 긍정적 상호작용 내용(관심있게 보기/이야기하기/제안/칭찬/협력/교대양보/신체접촉)은 어떻게 다르게 나타나는가? 6. 컴퓨터, 블럭, 소꿉놀이, 미술, 조작 영역에서 교사-아동 상호작용 내용(개방적 질문, 대화/폐쇄적 질문, 시범설명/도움행동/통제/무응답/칭찬, 격려)은 어떻게 다르게 나타나는가? 7. 컴퓨터, 블럭, 소꿉놀이, 미술, 조작 영역에서 성에 따라 영역선호는 어떻게 다르게 나타나는가? 연구의 대상은 서울시 서초구에 위치한 Y유치원의 5세 유아 20명(남=10, 여=10)이었다. 연구도구는 Parten의 사회적 놀이행동 분류를 기초로 한 관찰기록표를 사용하였으며, 관찰방법으로는 시간표집법을 사용하였다. 자료 분석은 흥미영역에 따른 사회적 행동유형을 알아보기 위하여 빈도 및 백분율을 구하여 설명하였다. 연구의 결과를 연구문제별로 살펴보면 다음과 같다. 1. 컴퓨터, 블럭, 소꿉놀이, 미술, 조작 영역에서 유아의 참여 상대가 다르게 나타났다. 조작 영역, 미술 영역에서는 혼자 참여율이 높게 나타났고 컴퓨터 영역, 블럭 영역, 소꿉놀이 영역에서는 또래와의 참여율이 높게 나타났다. 2. 컴퓨터, 블럭, 소꿉놀이, 미술, 조작 영역에서 영역에 따라 사회적 행동 수준이 다르게 나타났다. 미술 영역, 조작 영역에서는 사회적 행동보다 개인적 행동이 더 많이 나타났으며, 컴퓨터 영역, 블럭 영역, 소꿉놀이 영역에서는 사회적 행동이 더 많이 나타났다. 3. 컴퓨터, 블럭, 소꿉놀이, 미술, 조작 영역에 따라 사회적 놀이형태가 다르게 나타났다. 미술 영역에서는 병행놀이가, 조작 영역에서는 혼자놀이가, 컴퓨터 영역, 블럭 영역, 소꿉놀이 영역에서는 연합·협동 놀이가 가장 많이 나타났다. 4. 컴퓨터, 블럭, 소꿉놀이, 미술, 조작 영역에서 영역에 따른 사회적 상호작용의 질이 같은 것으로 나타났다. 즉 다섯 영역 모두에서 부정적 상호작용보다 긍정적 상호작용이 더 많이 발생하였다. 5. 컴퓨터 영역에서는 다른 아동의 활동을 관심 있게 보는 행동이 많이 나타났으며, 제안이나 칭찬을 위한 어휘가 많이 사용되었다. 블럭 영역이나 소꿉 영역에서는 협력적 행동이 많이 나타났다. 6. 조작 영역과 컴퓨터 영역에서 교사의 개방적 질문이 많이 나타났고 미술 영역과 컴퓨터 영역에서 교사의 도움행동이 많이 나타났으며 여러 유형의 상호작용이 골고루 나타났다. 7. 영역에 따라 남아, 여아의 참여비율이 차이가 있게 나타났다. 미술 영역과 소꿉놀이 영역에는 남아보다 여아가 더 참여했으며, 블럭 영역은 남아가 더 참여하였고 조작 영역과 컴퓨터 영역은 남아와 여아의 참여 비율이 비슷하게 나타났다.;The purpose of this study was to find out children's social behavior responses by interest centers those are Art play center, Manipulate play center, House-keeping play center, Block play center and computer play center. This study was examined indoors in the early childhood institute which was designed it's physical play environment by interest centers, and children's social behavior patterns were checked during the free play period. Following were the study questions to achieve the purpose. 1. Is the participation pattern of children different according to interest center? 2. Is the social behavior level of children different according to interest centers? 3. Is the play pattern of children different according to interest centers? 4. Is the quality interaction of children different according to interest centers? 5. Is the mode of child-child interaction influenced by interest centers? 6. Is the mode of child-teacher interaction influenced by interest centers? 7. Is the sexual difference of children's choice according to interest centers? To answer the question, the subjects used in this study were each ten boys and girls who were enrolled in a class at "Y kindergarten" which is located in Seocho-gu, Seoul City. The observation checklist was used and checked by the time sampling method. Followings are the results in this study. 1. Children's participation patterns Were different by the center. In the manipulate play center and Art play center, solitary participation patterns were appeared highly. On the other hand, In the block play center House-keeping center and computer play center, participation with peers was appeared highly. 2. Children's social behavior level was different by the center. In the art play center and manipulate play center, individual behaviors were appeared highly more than social behaviors. In the Block play center, House-keeping center and Computer play center, Social behaviors were appeared highly. 3. Children's play patterns were different by the center. In the Art play center, parallel play was appeared highly. In the Block play center, house-keeping center and computer play center, associative and cooperative play were appeared highly. 4. Interaction quality was equal by the center. All through the interest centers, children expressed positive interaction more than negative interaction. 5. In the computer play center, observing behavior and a word of praise were appeared highly. In the block play center and house-keeping play center, cooperative behaviors were appeared highly. 6. In the Art play center and computer play center, teacher's helping behavior were appeared highly and the other kind of interactions were appeared evenly. 7. Sexual difference of the children's participation was appeared all through by the interest centers. There showed difference by the sex, in the aspect of participation of interest centers, That is girls participated in art play and House-keeping centers more than boy's. On the other hand, boy participated in the blockcenter more than girls, In manipulate play and computer play center, boys and girls participated similarly.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE