View : 18 Download: 0

이야기구조에 따른 유아의 이야기 기억에 관한 연구

Title
이야기구조에 따른 유아의 이야기 기억에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on Preschool Children's Recall of Story Structure
Authors
조화연
Issue Date
1989
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
이야기구조유아기억
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 이야기 구조가 유아의 이야기 기억에 영향을 미치는지 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이와같이 연구목적을 위하여 설정된 연구문제는 다음과 같다. 1. 유아이 이야기 기억은 이야기 구조(인과적 관계와 시간적 관계)에 따라 차이가 있는가? 2. 유아의 이야기 기억은 에피소드에 포함된 여섯가지 카테고리 유형에 따라 차이가 있는가? 연구의 대상은 서울시내 강남구에 위치한 S유치원의 유아 40명이었다. 유아들을 개별적으로 면접되었으며, 이야기 구조가 다른 두 이야기를 들려주고 그 이야기를 자유회상 하도록 했다. 유아가 말한 모든 내용은 녹음되었으며, Stein과 Glenn의 이야기 문법에 의해 분석 되었다. 자료처리는 t검증과 일원변량분석, 그리고 Scheffe'검증이 사용되었다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 유아의 이야기 기억은 이야기 구조에 따라 차이가 있었다. 유아는 인과적 관계의 이야기를 시간적 관계의 이야기보다 더 잘 기억하였다. 2. 유아의 이야기 기억은 에피소드에 포함된 여섯가지 카테고리 유형에 따라 차이가 있었다. 1) 인과적 관계의 이야기에서 유아는 주배경, 계기가 되는 사건, 결과 카테고리는 잘 기억했으나, 하위배경과 반응, 내적반응 카테고리는 잘 기억하지 못하였다. 2)시간적 관계의 이야기에서 유아는 계기가 되는 사건과 결과 카테고리는 잘 기억했으나, 주배경과 내적반응 카테고리는 잘 기억하지 못하였다.;The purpose of this study is to investigate the differences in preschool children's recall on story structure. Two different story-structures are employed in this study: because-relation story (has causal relations among episodes), then-relation story (has temporal relations among episodes). The questions of this study are as follows: 1. Is there any significant differences in the preschool children's recall on story structure? 2. Is there any significant difference in the preschool children's recall on story categories? In order to answer to these questions, fourty subjects was selected from S kindergarten at Kang-Nam-Gu at Seoul. Each child was interviewed individually and asked to recall for two stories. The order of story presentation was randomized within each child. All responses were tape recorded. The data were analyzed by one-way analysis of variance with repeated measurement, a Scheffe´ multiple comparison, and a t-test with the SPSS compute program. The results of this study were as follows: 1. There were significant differences in the preschool children's recall on story structure. That is, preschool children recalled the because-related story better than the than-related story. 2. There were significant differences in preschool children's recall on story categories. 1) In a because-related story, preschool children recalled the categories of major setting, initiating event, and direct consequences significantly better than the categories of minor setting, internal response and reaction. 2) In a then-related story, preschool children recalled the categories of initiating event and direct consequence significantly better than the categories of minor setting and internal response.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE