View : 735 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author金彦淳-
dc.creator金彦淳-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:48Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:48Z-
dc.date.issued1988-
dc.identifier.otherOAK-000000015913-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/179328-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000015913-
dc.description.abstract본 연구는 교사의 계급성과 관련하여 1980년대 교사운동의 배경과 전개과정을 고찰하므로써, 1980년대 교사운동의 성격을 밝히는데 목적이 있다. 이러한 목적을 위해 다음의 연구문제를 설정하였다. 첫째, 교사의 계급성과 교사운동과는 어떤 관련이 있는가? 둘째, 1980년대에 들어와 교사운동이 발생하게 된 사회적·교육적 배경은 무엇인가? 세째, 1980년대 교사운동은 조직과 내용면에서 어떤 성격을 나타내는가? 이상의 연구문제에 답하기 위해 관련문헌을 분석하고 관련 교사와의 면접을 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 자본주의사회에서 교사는 모순적인 계급성을 갖는다. 즉, 교사는 노동자이면서, 동시에 노동과정을 통해 실현하는 일의 성격은 자본가에 가깝다. 이러한 모순적인 계급성은 교사가 자본가와 노동자 사이에서 유동할 수 있는 존재임을 말한다. 그런데 교사가 자신을 노동자로 인식할 경우, 교사에게 요구되는 반(姮)노동자적인 기능, 즉 지배질서의 유지 기능에 대해 갈등을 느끼게 되며, 여기에 대해 교사들이 단결하에 집단적으로 저항할 때 교사운동이 발생하게 된다. 둘째, 한국사회는 1980년대에 들어와 두 차례의 정치변동을 경험하면서 사회의 분위기가 완화되고 사회운동이 활성화되어 사회민주화가 진척되었다. 한편, 현행 교육제도하에서 교사는 지배집단의 이익에 봉사하도록 통제받고 있는 반면, 교사의 노동자화가 촉진되고 있다. 그런데 현재 유일한 법적 교원단체인 대한교련은 교사들의 요구와 이익을 대변하지 못하고 어용화되어 교사들의 불만이 팽배해져 있다. 이러한 상황에서 교사들은 사회민주화의 영향을 받아 억눌렸던 교육민주화의 욕구를 분출, 교사운동을 전개하게 된 것이다. 세째, 1980년대 교사운동은 발생이래 조직의 확장에 주력해 왔으며, 후반에 들어와서는 교원노동조합의 결성을 위한 움직임을 활발히 전개하고 있다. 또한 교육관계법 개정운동과 사립학교 민주화운동을 통해 현행 교육제도에 대한 문제제기 수준을 넘어서 그 해결책을 적극적으로 모색하고 있다. 이와같이 교사에 대한 제도적인 통제와 교사의 노동자화가 촉진되고 있는 상황에서 사회민주화의 영향을 받고 발생한 1980년대 교사운동은 계속적인 조직의 확대를 통해 교사들의 단결을 도모하고 있으며 현행 교육제도의 개선 및 학교현장의 민주화에 주력하고 있다.;The purpose of this study is to figure out the characteristics of the teachers' movement in the 1980's by investigating the background and development process of teachers' movement in relation with the social class of them. Some research sub items have been chosen to carry out this research successfully, and those are as follows; Frist, What is the relationship between social class of teachers and teachers' movement? Second, What is the social and educational background of teachers' movement which has grown with rapid speed in 1980's? Third, What is the characteristics of teachers' movement in view of organization and activities of them? To get the answer for above items, literature research and interviews with related teachers have been done; and the suggested conclusions are as follows; First, under the capitalist society the class of teachers has both contradictory characters, in another words, ha(or she) is a laborer in the sense that he got paid for his work from the employee, while the character of his accomplishment through his labor can be considered as similar to that of a capitalist. This contradictory locations of class means that teacher is floating existence between capitalist and labourer. If he consider himself as a labourer, he would feel conflict against his anti-labourer function which helps to maintain the ruling order of the society. Teachers' movement occurs when teachers of this type unite and resist against the existing social system. Second, Korea has experienced sudden political turns twice in the 1980's, thus social democratization was promoted due to the free political atmosphere. On the other hand, under the existing educational system teachers are controlled so as to serve in the interests of the ruling class, while the proletarianization of teachers is expedited. But Korean Education Association, the only legal teachers organization, can't speak for teachers' demands and interests and it is running government-partronized organization. So that it cause conflicts ad dissatisfactions of teachers. In this condition, under the influence of social democratization teachers have gushed desire of educational democratization that had been repressed and then have evolved teachers' movement. Third, The teachers' movement in the 1980's has exerted itself to expand organization after it came out, and has tried hard to organize teacher union. And teachers' movement in the 1980's have searched for the way to solve problems of the existing educational system beyond the level to discuss it, through Educational acts amendment movement and Private schools' democratization movement. Like this, within the situation that institutional control on teachers and proletarianization of the teacher had been promoting, teachers' movement in the 1980's which was generated under the influence of social democratization have attempted unity of teachers through continuos expansion of organization and have concentrated on reforming the existing educational system and emocratizing schools.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅳ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 목적 = 1 B. 연구의 방법 및 제한점 = 5 Ⅱ. 교사운동에 관한 이론적 고찰 = 6 A. 교사의 계급적 성격 = 6 1. 경제적 수준 = 7 2. 정치적·이데올로기적 수준 = 13 B. 교사운동의 발생 가능성 = 17 Ⅲ. 1980년대 교사운동의 배경 = 19 A. 사회적 배경 = 19 1. 1980년대의 정치변동 = 19 a. 1979년 10월 26일 - 1980년 5월 17일 = 20 b. 1985년 2월 12일 - 1987년 12월 16일 = 24 2. 사회운동의 활성화 = 26 B. 교육적 배경 = 29 1. 교육내용면 = 30 2. 교육행정면 = 34 3. 교사의 노동조건면 = 35 4. 단체활동면 = 42 Ⅳ. 1980년대 교사운동의 전개과정 = 47 A. 교사운동의 토대 구축기 (1982년~1986년) = 47 1. 교사 공개단체 결성 = 48 a. 한국 YMCA 중등교육자협의회 = 49 b. 민주교육실천협의회 = 52 2. 「민중교육」 사건 = 54 3. 교육민주화선언 = 57 B. 교사운동의 대중화기 (1987년 이후) = 63 1. 대중조직으로의 확산 = 64 a. 전국교사협의회 = 64 b. 평교사회 = 70 c. 교과교사협의회 = 72 2. 교육관계법 개정운동 = 74 3. 사립학교 민주화운동 = 83 Ⅴ. 요약 및 결론 = 88 참고문헌 = 92 ABSTRACT = 97-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3615226 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject교사운동-
dc.subject1980년대-
dc.subjectTEACHER'S MOVEMENT-
dc.subject교육학-
dc.title1980년대 교사운동에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) STUDY ON THE TEACHER'S MOVEMENT IN THE 1980'S-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 교육학과-
dc.date.awarded1989. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE